همدان - ایرنا - استاندار همدان با اشاره به تنوع بالای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این استان، گفت: همدان مقصد مناسب و خوبی برای گردشگران ازبکستانی بخصوص مردم استان بخارا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی‌فرزاد چهارشنبه شب در نشست با هیات سیاسی و تجاری جمهوری ازبکستان، افزود: حضور رییس کمیته گردشگری جمهوری ازبکستان و سفیر این کشور در همدان، مایه خرسندی است.

وی تاکید کرد: شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا فصل مشترک همدان و بخارا است.

استاندار همدان ادامه داد: ارتباط گردشگری میان همدان و بخارا برقرار شده، باید فعالین اقتصادی و تجاری ۲ کشور نیز با هم ارتباط داشته باشند.

وی، همدان را شهری کهن با بیش از سه هزار و ۵۰۰ سال قدمت تاریخی و شهرنشینی دانست که دارای فرهنگ غنی و پیشینه درخشانی است.

قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: سال گذشته میلادی با حضور کارشناسان یونسکو پرونده‌ «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» بررسی و در سال ۲۰۲۴ میلادی ثبت جهانی خواهد شد.

وی یادآور شد: هگمتانه فقط یک اثر از حدود یک‌ هزار و ۹۰۰ اثر تاریخی و گردشگری همدان است و غار شگفت‌انگیز علیصدر که بزرگترین غار آبی جهان است و با قابلیت قایق‌رانی از آثار طبیعی بی‌نظیر در دنیاست، کتیبه‌های گنج‌نامه، مجسمه شیرسنگی و آرامگاه پیامبران از دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری دیار هگمتانه محسوب می‌شوند.

در این نشست، استاندار همدان، دستور بررسی و اقدام لازم در خصوص درخواست‌های هیأت جمهوری ازبکستان در زمینه‌ تعاملات دوجانبه را خطاب به معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیران‌کل استان صادر کرد.

به گزارش ایرنا، ازبکستان از کشورهای آسیای میانه و پایتخت آن شهر تاشکند است.

امسال میان بخارا از شهرهای تاریخی و کهن ازبکستان و همدان خواهرخواندگی برقرار شد.