زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: هم اکنون یک مرکز گذری و سرپناه شبانه معتادان تحت نظارت بهزیستی در این استان فعالیت می‌کند و میانگین مراجعات به آن، روزانه ۷۰ نفر است که با توجه به برودت هوا در روزهای سرد میانگین اقامت شبانه به ۹۰ نفر نیز می‌رسد.

روح الله خدابنده لو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون ۱۲ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد در سطح استان فعالیت می‌کند.

وی اظهار داشت: پذیرش در مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادان بهزیستی (کمپ های ماده ۱۵) به صورت داوطلبانه انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان شرایط سنی پذیرش در مراکر اقامتی ترک اعتیاد را گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال عنوان کرد و گفت: رویکرد اصلی در این مراکز، پرهیز مداری با مشارکت گروه های همتا و خودیار است.

وی با بیان اینکه هم اکنون پنج مرکز تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان برای نگهداری معتادان متجاهر با دستور قضایی فعال است تصریح کرد: این مراکز در ۱۰ ماهه اول امسال ۸۲۱ نفر را پذیرش و خدمات متناسب با شرایط آنها را ارائه کرده است.

این مسوول ادامه داد: همکاری شهرداری در رفع مشکلات و چالش های موجود در مراکز ترک اعتیاد می تواند یاریگر بهزیستی باشد و عدم تامین اعتبارات و طولانی بودن فرایند پرداخت ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با کارهای انجام گرفته امکان تماس‌ با خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ بدون پیش شماره از تمامی نقاط کشور از ساعت هشت تا ۲۰ برای همه مردم وجود دارد.

به گفته خدابنده لو، افراد با شماره‌گیری این خط می‌توانند از راهنمایی و مشاوره تلفنی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد به صورت رایگان و سریع بهره‌مند شوند.