بجنورد-ایرنا- شماری از هنرمندان؛ سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر خراسان شمالی را فرصتی ارزشمند برای پویایی هنر دانستند و گفتند که استعدادها و ظرفیت ها در این رویداد هنری شناسایی می شوند.

به گزارش ایرنا، سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار می شود.

بجنورد نیز از ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه جاری میزبان هنرمندان زیادی از موسیقی مقامی است که شبانه در تالار گلشن مرکز خراسان شمالی هنرنمایی می کنند و مردم می توانند از اجرای ۲۶ گروه و ۶ تک نواز استان در سه بخش سنتی، مقامی و پاپ لذت ببرند.

صاحبان اثر این جشنواره در گفت و گو با خبرنگاران از اهمیت این رویداد گفتند و معتقدند که جشنواره های موسیقی فرصت مغتنمی برای بیان احساسات و عواطف لطیف جوانان است و امکان شناخت بهتر وضعیت موسیقی و ظرفیت‌های هنرمندان و جوانان و اجرای آثارشان را فراهم می‌کند.

جشنواره موسیقی راهی روشن به آینده موسیقی ایران است که به شایستگی می‌تواند هویت فرهنگی، دینی و موسیقایی ما و پویایی جوانان را در موسیقی ارائه کند.

جشنواره ها عامل پویایی هنرمندان جوان

سرپرست گروه "آوین" در بخش موسیقی مقامی سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر خراسان شمالی از ضرورت برگزاری جشنواره ها به ویژه جشنواره های فصلی موسیقی سخن گفت و رویدادهای هنری را در پویایی هنرمندان جوان و ایجاد انگیزه برای فعالیت در این عرصه اثرگذار عنوان کرد.

علیرضا اسلامی برگزاری جشنواره های موسیقی را در ایجاد انگیزه هنرمندان جوان و تازه وارد موثر دانست و افزود: این اتفاق فرصتی ارزشمند برای هنرمندان جوان است تا خود را محک زده و در کنار پیشکسوتان کسب تجربه کنند.

این هنرمند شیروانی که ۳۵ سال از فعالیتش در عرصه موسیقی و نواختن دوتار می گذرد و در کنار آن هنرجویان بسیاری را پرورش و به جامعه هنری معرفی کرده است ادامه داد: با نفس برگزاری جشنواره های موسیقی موافق هستم و آن را در پویایی هنرمندان موسیقی اثرگذار می‌دانم.

هنرمند بدون انگیزه و مشوق نمی تواند ادامه دهد و نیازمند حمایت است.وی خواستار پرهیز از رویدادهای مناسبتی شد و تصریح کرد: هنرمند بدون انگیزه و مشوق نمی تواند ادامه دهد و از این روی نیازمند حمایت است و اگر قرار است هر ساله جشنواره ای برگزار شود باید زمان مشخصی داشته باشد تا هنرمندان دست به تولید اثر زده و خود را برای این رویداد آماده کنند.

اسلامی از اینکه با وجود سال ها فعالیت در عرصه موسیقی هنوز موفق نشدم تا تحت پوشش بیمه قرار گیرم، از بی مهری مسوولان شهرستان گلایه کرد و افزود: اگر فضایی برای آموزش موسیقی مقامی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شود، به طور قطع شاهد رشد این هنر وحفظ و ماندگاری موسیقی خواهیم بود.

وی که دستی هم در ساخت ساز دارد و تاکنون بیش از ۲ هزار ساز ساخته است، به نقش انجمن موسیقی در تحول در عرصه اشاره کرد و تامین اعتبار مورد نیاز انجمن را برای تحقق این مهم اثرگذار دانست.

معرفی استعدادهای جوان ماحصل جشنواره

سرپرست گروه "دلنوازان" نیز معرفی استعدادهای جوان را دستاورد جشنواره های موسیقی عنوان کرد.

محمد حسن پور دوتاز نواز اسفراینی شاد کردن دل مردم استان را از دلایل حضورش در این رویداد عنوان کرد و تعدد جشنواره های موسیقی در مراکز استان و شهرستان ها را در پویایی موسیقی مقامی، شناسایی ظرفیت های تازه و غنابخشی به این موسیقی و پرهیز از رواج موسیقی غربی در این عرصه بسیار اثرگذار دانست.

تقویت جشنواره های موسیقی می تواند زمینه را برای رشد و تعالی هنرمندان فراهم کندوی تقویت جشنواره های موسیقی و برگزاری آن در سطوح ملی و منطقه ای نیز می تواند زمینه را برای رشد و تعالی هنرمندان بیش از پیش فراهم کند و استعدادهای تازه ای را به عرصه موسیقی مقامی معرفی کند.

مسوول انجمن موسیقی شهرستان اسفراین به بیان دغدغه های اهالی هنر موسیقی پرداخت و بر ضرورت حمایت از هنرمندان موسیقی برای حضور بیشتر در صحنه و خلق آثار تاکید کرد.

وی اضافه کرد: بی مهری های صورت گرفته به حوزه موسیقی سبب شده است تا هنرمندان پیشکسوت موسیقی رغبتی برای انتقال این میراث ارزشمند به نسل آینده نداشته باشند و بیم آن می رود که در آینده شاهد فراموشی این هنر باشیم.

ظهور و بروز استعدادهای موسیقی

سرپرست گروه موسیقی "آوات" ایجاد انگیزه در هنرمندان جوان، کشف و ظهور و بروز استعدادهای موسیقی را از دستاوردهای این رویداد برشمرد و خواستار برنامه ریزی مسوولان برای برنامه ریزی به منظور برگزاری رویدادهای مختلف موسیقی در استان، در کنار افزایش جشنواره های موسیقی شد.

سامان فیروزه ترویج و اشاعه موسیقی مقامی استان را از دلایل حضورش در این رویداد عنوان کرد و افزود: ایجاد انگیزه در هنرمندان جوان،کشف و ظهور و بروز استعدادهای موسیقی درکنار حضور پرشور مخاطبان و بهره مندی از موسیقی از دستاوردهای این جشنواره است.

مسوولان برای حفظ این میراث ارزشمند باید نسبت به ثبت و ضبط موسیقی مقامی گام بردارند.وی که دومین حضورش را در جشنواره فجر استانی تجربه می کند، با بیان این که خراسان شمالی پایتخت موسیقی مقامی است، اظهار کرد: به نظر می رسد باید شاهد تعدد جشنواره های مختلف رقابتی باشیم تا در فعالان این عرصه ایجاد انگیزه کند و هنرمندان را به تکاپو وادارد.

وی هم چنین خواستار برنامه ریزی متولیان امر برای برگزاری رویدادهای مختلف موسیقی شد.

فیروزه از ضرورت دوره های آموزشی با حضور استادان برجسته هم چون استاد «یگانه» سخن گفت و افزود: اقداماتی از این دست سبب می شود تا سطح هنری هنرمندان ارتقا پیدا کند.

این هنرمند که بیش از یک دهه است به نوازندگی دوتار مشغول است و در جشنواره های مختلف حضور داشته است، با بیان این که فراهم نبودن عرصه برای حضور هنرمندان در صحنه در طول سال ها سبب فراموشی برخی از مقام ها و آهنگ ها شده است، تصریح کرد: به نظر می رسد برای حفظ و انتقال این میراث ارزشمند مسئولان باید نسبت به ثبت و ضبط موسیقی مقامی گام بردارند و با در اختیار قرار دادن آن ها به هنرمندان نسبت به حفظ و اشاعه این موسیقی کمک کنند.

به گزارش ایرنا، شمال خراسان در برگیرنده شهرهای بجنورد، اسفراین، شیروان از مناطقی است که خواستگاه موسیقی در قالب نواهای کردی، ترکی و ترکمنی محسوب می شود و سازهای کمانچه، سورنا، دوتار، دهل و نی بر دستان نوازندگان این خطه شورآفرینی می کند.

ویژگی خاص این سرزمین موجب شده تا موسیقی‌دان های زیادی از این خطه هنرور در سطح کشوری و ملی صاحب عنوان شوند و نام آوران این دیار باشند، امسال نیز هنرمندان این مرزو بوم در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کردند و همچون گذشته می درخشند.