همدان- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: با موافقت استاندار همدان و در پی درخواست هیات سیاسی و تجاری جمهوری ازبکستان، تفاهم‌نامه‌ همکاری بین معاونان استانداری‌های همدان و بخارا امضا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مجتبی حسینی روز پنجشنبه در حاشیه انعقاد این تفاهم نامه افزود: از مهم‌ترین توافق‌های انجام شده در راستای این تفاهم‌نامه‌ ۱۰ گانه، راه‌اندازی خط هوایی همدان - مشهد - بخارا با هفته‌ای یک پرواز است.

وی اظهار کرد: با توجه به نقاط مشترک فرهنگی و علمی همدان در جمهوری اسلامی ایران و بخارا در جمهوری ازبکستان با محوریت حکیم هزاره‌ها شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا و به منظور گسترش روابط ۲ جانبه بین ۲ استان در راستای همگرایی توسعه مناسبات با در نظر گرفتن ظرفیت‌های هر طرف و به دنبال توسعه روابط فرهنگی و تاریخی مقرر شد منطقه‌ای در شهرهای همدان و بخارا به نام هر دو طرف نامگذاری شود.

حسینی تصریح کرد: از دیگر موارد مهم این تفاهم‌نامه در این سفر، تبادل استاد و دانشجو در دانشگاه‌های علوم، مهندسی و پزشکی بین این ۲ استان است.

وی ادامه داد: باتوجه به ظرفیت منحصر به فرد استان همدان در زمینه گردشگری طبیعت و سلامت و داشتن آب‌وهوای خوب و طبیعت بکر و دارا بودن امکانات وسیع پزشکی، همدان آمادگی پذیرش گردشگر از ازبکستان را نیز اعلام کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: میز مشترک تجاری بین اتاق‌های بازرگانی همدان و بخارا به منظور تسهیل تجارت و پیگیری مصوبات سرمایه‌گذاری راه اندازی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، همدان با داشتن بیش از یک هزار و ۸۰۰ جاذبه گردشگری و سابقه سه هزار و ۵۰۰ سال شهرنشینی، یکی از نخستین شهرهای دنیا و پایتخت تاریخ و تمدن ایران محسوب می‌شود و بخارا از شهرهای بزرگ و فارسی زبان کشور ازبکستان و مرکز استانی به همین نام است.

جمهوری ازبکستان از کشورهای آسیای میانه و پایتخت آن شهر تاشکند است.

تفاهم نامه خواهرخواندگی بین بخارا از شهرهای تاریخی و کهن ازبکستان و همدان امسال برقرار شد.