تهران- ایرنا- سخنگوی کرملین شایعه‌ها در مورد برنامه‌های روسیه برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را «ترفندی دیگر» از سوی آمریکا برای ترغیب کنگره به تصویب لایحه کمک به اوکراین ارزیابی کرد.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا از تارنمای آر تی، دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در جریان یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که شایعه‌ها در مورد برنامه‌های ادعایی مسکو برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا، تنها یک ترفند دیگر از سوی کاخ سفید و با هدف ترغیب کنگره به تصویب لایحه کمک به اوکراین است.

وی گفت: من نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر کنم. بیایید منتظر آن جلسه توجیهی [از سوی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا] باشیم تا ببینیم آیا اطلاعاتی وجود دارد یا خیر.

پسکوف ادامه داد: واضح است که کاخ سفید، درست یا نادرست، تلاش می‌کند تا کنگره را برای رای دادن به تخصیص کمک مالی به اوکراین تحت فشار قرار دهد. این بدیهی است. ما خواهیم دید که کاخ سفید از چه ترفندهایی استفاده خواهد کرد.

برخی از رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان و ای. بی. سی نیوز روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش دادند: اطلاعات جاسوسی نشان می‌دهد که روسیه درصدد استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا است.

جیک سالیوان به تازگی به خبرنگاران گفت که وی قرار است با سران اطلاعاتی کنگره در این مورد دیدار کند.

مایک ترنر رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت که اطلاعاتی درباره یک تهدید جدی علیه امنیت ملی کشور بدست آمده که بنا به گفته برخی منابع، به روسیه مربوط می‌شود.

یکی از این منابع به سی. ان. ان گفت که این اطلاعات «بسیار نگران‌کننده» است و به قابلیت‌های روسیه «که اخیرا از آن مطلع شدیم» مربوط می‌شود.

اختلاف‌های داخلی در آمریکا بر سر تصویب حمایت مالی از کی‌یف در حالی تشدید شده که مایک جانسون رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز چهارشنبه بار دیگر اعلام کرد که هیچ «برنامه‌ فوری» در راستای تصویب بسته ۹۵ میلیارد دلاری دولت جو بایدن برای کمک امنیتی به اوکراین، رژیم اسرائیل و تایوان وجود ندارد.

وی پیشتر نیز اعلام کرده بود که مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوری‌خواهان طرح ارائه کمک‌های میلیاردی به اوکراین و دیگر طرف‌ها را حتی در صورت تصویب در سنا، بررسی نخواهد کرد.