به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهدی فیضی در میزگرد بررسی صنعت روانکار و بازار روغنموتور در ایران و منطقه افزود: نیاز صنایع و نیروگاههای کشور به روغنهای صنعتی در گذشته از خارج کشور تأمین میشد، اما امروز عمده نیاز خود را از داخل تأمین میکنند؛ حتی اخیراً روغن برای استفاده در نیروگاههای عراق به این کشور صادر شده است.
وی ادامه داد: حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن روغن مصرف سالانه روانکار در کشور است که حدود ۱۵۰ هزار تن آن روغنهای صنعتی و مابقی روغنهای موتوری است.
این کارشناس صنعت روانکاری خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰درصد روغنهای روانکار موردنیاز کشور بهصورت پایدار توسط شرکتهای داخلی در حال تأمین و تولید است و مورداستفاده مردم و صنایع مختلف قرار میگیرد.
فیضی با بیان اینکه صنعت روانکار یک صنعت وابسته به برخی صنایع دیگر است، ادامه داد: متناسب با پیشرفت و توسعهای که در صنایع دیگر صورت میگیرد، صنعت روانکار باید این نیازها را روزبهروز مرتفع کند، از جمله یکی از وابستگیهای صنعت روانکار به صنایع خودروسازی است.
وی خاطرنشان کرد: این موضوع مهم نوآوری و بهروزشدن محصولات به طور مستمر در شرکتهای داخلی تولیدکننده روانکار صورت میگیرد.
کارشناس صنعت روانکار خاطرنشان کرد: علاوه بر پوشش کیفی نیاز داخل، اگر جایی نیاز به استانداردهای خارجی وجود دارد، شرکت تولیدکننده داخلی در این زمینه پیشرو شده و باوجود مشکلات تحریم، یک برند مشترک با شرکتهای خارجی تحت عنوان برند مگلوب به ثبت رسانده که این برند، استانداردهای خارجی را اخذ کرده تا در بازارهایی که نیازمند اخذ تأییدیههای اروپایی است، را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز داخلی توسط شرکتهای تولیدکننده روغن داخلی تأمین میشود، گفت: بخشی از برندهایی که تحت عنوان برند خارجی در داخل کشور عرضه میشوند، عمدتاً در داخل ایران تولید میشوند و حتی روغنپایه را نیز از شرکتهای تولیدکننده بزرگ روغن خریداری میکنند.
این کارشناس صنعت روانکار با بیان اینکه از سال ۹۷ به بعد، بحث قیمتگذاری نرخ روغن تحت سیاستهای سازمان حمایت قرار گرفته است، گفت: باید این قیمتگذاری به صورتی انجام شود که حمایتهای لازم از ۴ شرکت اصلی تولید روغن کشور صورت بگیرد.
فیضی با اشاره به توانمندیهای شرکتهای داخلی تولید روغن، گفت: الان مارینگی را تأمین میکنیم که شرکت ملی نفتکش و سازمان کشتیرانی تا ۱۰ سال پیش، بخش عمدهای از آن را از بازار خارجی خریداری میکردند، اما امروز بخش عمدهای از نیاز را داریم در داخل تولید میکنیم.
رضا سلطانی، کارشناس صنعت خودرو نیز در در ادامه این میزگرد، اظهار کرد: روانکارهایی که تولید میشوند، وظیفه اصلی آنها روغنکاری قطعاتی است که در برابر هم و نسبت به هم در حال حرکت هستند، البته وظایف دیگری مثل خنککاری، کاهش ارتعاشات و سروصدا هم دارند.
وی افزود: در سیستم موتور احتراق داخلی اگر بخواهیم به وظایف اصلی روغن بهخوبی برسیم، نیاز به تعامل بین خودروساز، روغنساز و موتورساز داریم.
سلطانی با بیان اینکه در صنعت خودروسازی به روغن بهعنوان یک قطعه نگاه میشود، گفت: موتور دارای قطعات مختلفی است و باید به روغن هم بهعنوان قطعهای نگاه کرد که آزمونها، شبیهسازیها و فرایندهایی که نیاز هست یک روغن از جانب یک خودروساز و موتورساز مورد تأیید قرار بگیرد، باید طی شود.
سهم ایران در بازار روغن جهان کمتر از یک درصد است
در ادامه این میزگرد، سهیل رشیدی اقدم، رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر گفت: بحث بازارسازی برای روغنهای تولید داخل چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، موضوعی مهم است.
وی افزود: روغنموتور با دو نوع بالای ۷۰درصد مواد معدنی و زیر ۷۰درصد طبقهبندی میشود که اگر بالای ۷۰درصد باشد، در کد خاصی صادر میشود که در بخش نفت و قیر و فرآوردههای نفتی طبقهبندی میشود و اگر زیر ۷۰درصد باشد که در زمینه گریس و مواد دیگر قرار میگیرد.
رشیدی با بیان اینکه سال گذشته ۴۷۸ میلیارد دلار مصرف روغنموتور، روانکار و گریسهای مختلف را در کل دنیا داشتیم، گفت: کمتر از یک درصد این بازار بزرگ سهم ایران است و در این یک درصد هم اغلب برندهای بزرگ و معروف حضور ندارند.
وی ادامه داد: روغنسازان ایرانی اغلب نمیتوانند به دلیل تحریمها، استانداردهای بینالمللی را بهصورت مستقیم اخذ کنند و مجبور میشوند مطابق استاندارد کار کنند و به شبیهسازی استاندارد رویآورند و شبیهسازی استاندارد الزام قانونی یا ایزویی را بهصورت کامل نمیتواند پوشش دهد.
رشیدی با بیان اینکه "صادرات روغنموتور تولید ایران در سالهای اخیر به کشورهای منطقه صورتگرفته"، گفت: برای فروش به بازارهای اصلی باید استانداردهای بینالمللی را رعایت کنیم و راهکاری برای اخذ این استانداردها اتخاذ کنیم.
رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: تولید ۴ شرکت روغنساز داخلی ۸۵درصد نیاز مارکت صنعت روانکار را پاسخ میدهد و ۱۵ درصد این بازار توسط تولیدات خارجی تأمین میشود که البته بخشی از آن روانکارهای خاصی برای صنایع خاص است که در دنیا نیز تولیدکنندگان محدودی دارد.
وی افزود: در خصوص توسعه صادرات تولیدات داخلی صنعت روانکار، یکی از مهمترین مسائل کسب استانداردهای روز دنیا است که در این زمینه یک راهکار مشخص، شراکت و همکاری با شرکتهای خارجی است.