تهران- ایرنا- برنامه کوآنتوم اتحادیه اروپا، از نقشه راه جدیدی پرده برداری کرد که جایگاه اولین "دره کوآنتومی جهان" را به قاره سبز اعطا می کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای کوآنتوم اینسایدر، استراتژی جدید نشان می دهد که اروپا در حال ساخت یک زیست بوم مستقل برای کاربردهای علمی و صنعتی در فضای کوآنتومی است.

مضامین قوی در نقشه راه شامل حاکمیت اقتصادی و تکنولوژیکی است که خواستار تقویت نقش اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر جهانی در این حوزه است.

برنامه پرچمدار کوآنتومی (Quantum Flagship) از این نقشه راه جدید با درخواست پایان دادن به اتکا به کشورهای خارجی برای توسعه سخت افزار و اجزای ضروری و قرار دادن اروپا به عنوان اولین "دره کوآنتومی" جهان رونمایی کرد.

استراتژی جدیدی که برنامه پرچمدار کوآنتومی منتشر کرده است، نشان می دهد اروپا در حال ایجاد یک زیست بوم مستقل برای کاربردهای علمی و صنعتی در فضای کوآنتومی با هزاران محقق، نیروی کار و بالاترین سطح بودجه عمومی برای فناوری های کوآنتومی در جهان است.

برنامه پرچمدار کوآنتومی به عنوان یکی از بزرگترین و جاه طلبانه ترین طرح های تحقیقاتی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد.

اگر توصیه‌های این نقشه راه برآورده شود، اروپا می‌تواند در خط مقدم این رقابت جهانی برای بهبود عملکرد و بلوغ فناوری‌های کوآنتومی تا سال ۲۰۳۰ قرار گیرد.

تارنمای "ای‌ای‌نیوز اروپا" (eenewseurope.com) نیز در گزارشی در این زمینه نوشت: کارشناسان اینترنت کوآنتوم اتحادیه اروپا و فعالان صنعت درباره راه‌های رهبری انقلاب بعدی ارتباطات دیجیتال به بحث و تبادل نظر پرداختند.

رهبران سیاست‌گذاری، دانشمندان و مدیران اجرایی از پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا، دانشگاه‌های مهم اروپایی، استارتاپ‌ها و غول‌های صنعت به تازگی دور هم جمع شدند تا گام‌های بعدی برای پیشبرد رهبری فناورانه اروپا در زمینه فناوری اینترنت کوآنتومی را مشخص کنند.

یکی از نمایندگان پارلمان اروپا از کشور لتونی در این زمینه گفت: با حرکت از میان جریان‌های سریع عصر دیجیتال، اینترنت کوآنتومی به عنوان فناوری آینده ظهور یافته و فرصت‌های بی‌سابقه‌ای ارائه کرده است. این فناوری همچنین دورنمای ارتباطات، محاسبات و امنیت را نیز متحول ساخته است.

وی افزود: این تنها یک تکامل فناورانه نیست؛ بلکه به معنای واقعی کلمه یک انقلاب است.

بر اساس این گزارش، اینترنت کوآنتومی قابلیت‌هایی بسیار فراتر از مقیاس اینترنت کنونی دارد و مکمل اینترنت امروزی خواهد بود. این قابلیت‌ها شامل سطح بی‌سابقه‌ای از امنیت، ارتقای حریم شخصی، افزایش حسگری و سنجه‌شناسی (metrology) و شتاب دادن به راه‌حل‌های ارتباطی می‌شود.

ارائه مطالب و مقالات و بحث‌های مطرح شده در این رویداد، جایگاه راهبردی اروپا در رهبری توسعه اینترنت کوآنتومی جهانی را مورد تاکید قرار داد. این در حالی است که اعتبارات عمومی و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی نیازمند افزایش است تا بتواند این فناوری جهانی را از آزمایشگاه به بازار بیاورد و در سطح جهانی دارای مزیت رقابتی باقی بماند.

به این ترتیب، کارشناسان و تصمیم‌سازان حاضر در این رویداد چند مورد را به عنوان پیش نیاز تضمین نقش رهبری در این زمینه مشخص کردند که از جمله شامل توسعه زیرساخت‌های شبکه برای آزمایش فناوری، افزایش اعتبارات مالی برای تحقیقات و توسعه در زمینه اینترنت کوآنتومی می‌شود.

«گوستاو کالبی» از مقامات حوزه علمی در کمیسیون اروپا بر حفظ اعتبارات مالی برای توسعه اینترنت کوآنتومی به خصوص برای پروژه‌های پایلوت تاکید کرد و گفت: این پروژه‌ها می‌توانند به ظهور فناوری اینترنت کوآنتومی تا ۱۰ سال آینده منجر شوند.

در اروپا، «ائتلاف اینترنت کوآنتومی» (QIA) رهبری تلاش‌ها در ساخت اینترنت کوآنتومی جهانی در اروپا را به دست گرفته است. این ائتلاف شامل ۴۱ موسسه دانشگاهی، اپراتورهای مخابراتی و شرکت‌های استارت‌آپ فناوری کوآنتومی در ۹ کشور اروپایی می شود.