همدان-ایرنا- فعال حوزه کتاب و نماینده ناشران شرکت کننده در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با اشاره به فعالیت های متنوع غرفه ناشران همدان در این نمایشگاه به منظور معرفی جاذبه های استان،گفت: نقش، جایگاه و توانمندی ناشران در توسعه گردشگری همدان نباید نادیده گرفته شود.

علی ابوالفتحی نادر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالیت های انجام شده در بخش ناشران کتاب غرفه همدان در نمایشگاه گردشگری تهران که هفته گذشته برپاشد، اظهار کرد: نمایش فعالیت های پژوهشگران همدان در حوزه های مختلف باستان شناسی، زبان شناسی، مردم شناسی ،هنرهای سنتی، گردشگری و میراث طبیعی در زمان برپایی نمایشگاه گردشگری تهران در این غرفه صورت گرفت.

وی ادامه داد: نمایش و معرفی کتب همدان شناسی و مفاخر این سرزمین کهن و رونمایی از تازه های نشر این حوزه از دیگر اقدامات انجام شده در غرفه ناشران کتاب همدان در نمایشگاه میراث فرهنگی تهران بود.

نماینده ۱۰ ناشر برتر استان همدان و کشور به بازدید محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران از بخش ناشران غرفه همدان در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران اشاره کرد و گفت: وی در این بازدید به جایگاه فاخر و ارزنده همدان در حوزه تاریخ و تمدن ایران اشاره و تاکید کرد این دیار به نقش تمدنی خود همچنان ادامه می دهد.

ابوالفتحی نادر اظهار کرد: در این نمایشگاه همچنین "مجموعه مقالات سومین همایش بین المللی معماری دستکند" به کوشش مهناز اشرفی به عنوان یکی از ۱۸ عنوان کتاب چاپ شده توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در سال ۱۴۰۲ که نشان از وجود فعالیت های قابل توجه علمی و پژوهشی در استان همدان دارد مورد معرفی قرار گرفت که اقدام ارزنده ای از سوی فعالان حوزه نشر در راستای معرفی ظرفیت های غنی تاریخی و فرهنگی دیار هگمتانه بود.

این فعال حوزه کتاب اظهار کرد: هماهنگی و حضور امیر شهاب رضویان از کارگردانان و فیلم نامه نویسان مطرح همدانی برای شرکت در مراسم رونمایی از کتب منتخب از دیگر فعالیت های انجام شده در این نمایشگاه بود که مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان فضای کم و کوچکی به بخش ناشران غرفه گردشگری همدان اختصاص یافته بود اما با این وجود فعالیت خای پررنگی را در آن شاهد بودیم، افزود: با رایزنی های انجام شده موفق شدیم تا نظر شبکه جام جم را برای تهیه گزارش از غرفه همدان در این نمایشگاه جلب کنیم که اتفاق مبارکی بود و منجر شد تا بسیاری از هموطنان خارج از کشور با ظرفیت های گردشگری این استان که پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است، بهتر و بیشتر آشنا شوند.

ابوالفتحی نادر با تقدیر از استاندار همدان و معاون هماهنگی اقتصادی استاندار در خصوص حمایت از حضور بخش های مختلف از جمله ناشران و اختصاص فضا برای مشارکت در غرفه همدان و قدردانی از حضور و بازدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان،گفت: امیدواریم در بدنه کارشناسی دستگاه های مختلف اجرایی ذیربط نیز هم افزایی و اقدامات دور از سلایق فردی را در جهت حضور قدرتمند در چنین رخدادهایی به منظور معرفی شایسته و بهتر همدان شاهد باشیم.

این فعال حوزه کتاب با اشاره به نقش کتاب در کمک به توسعه گردشگری،گفت: با توجه به اینکه همدان در زمینه ادبیات و کتاب کودک در کشور قطب برتر است، این شهر به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شده و گردشگری کودک و خانوده نیز به سایر برندهای همدان اضافه شده است و این ظرفیت مناسبی برای استان در زمینه جذب گردشگر و همچنین معرفی اهالی فرهنگ و نویسندگان همدانی به هموطنان به شمار می رود.

ابوالفتحی نادر با بیان اینکه در دولت سیزدهم فعالیت های چشم گیری در حوزه کتاب و نشر انجام شده است،گفت: از جمله این فعالیت ها می توان به رخداد نمایشگاهی علوم قرانی پس از پنج سال وقفه یا برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و نمایشگاه کتاب کودک اشاره کرد که امیدواریم استمرار داشته باشد و بتواند در اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در همدان و کشور موثر واقع شود.