یزد - ایرنا - استاندار یزد با تاکید بر طراحی و ایجاد یک مدل مناسب و متناسب با شرایط استان برای مدیریت گردشگری گفت: فقدان یک مدل مناسب برای مدیریت گردشگری باعث شده تا این ظرفیت با چالش‌هایی مواجه شود و بعضا نارضایتی مهمانان و میزبان را به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی روز دوشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروزی، متولیان و دست اندرکاران حوزه گردشگری و مدیریت شهری باید به نحوی برنامه ریزی کنند که حرمت احکام و شعائر دینی حفظ شود و تکدر خاطری برای گردشگران و شهروندان استان ایجاد نشود.

وی ادامه داد: تقارن ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای تقویت گردشگری رمضان و اقدام برای ثبت جهانی آن به عنوان یک آیین دینی و اثر فرهنگی است، بنابر این برنامه دستگاه‌های مختلف باید حول محور ماه مبارک و گردشگری با محوریت میراث فرهنگی اجرا شود .

فاطمی تصریح کرد: یک نکته که هر سال باعث ایجاد آسیب‌هایی می‌شود، موضوع رعایت عفاف و حجاب است که این موضوع ربطی به قرار داشتن در ماه رمضان و غیر آن ندارد و بخشی هم مربوط به آداب ماه مبارک است، انتظار مدیریت استان یزد این است که از فرصت تعطیلات نوروزی با طراحی یک مدل مناسب استفاده شود، گاهی عدم هماهنگی بین دستگاه ها باعث تبدیل اینگونه فرصت ها به چالش می شود.

استاندار یزد ادامه داد: مدیران هتل ها باید در این زمینه توجیه شوند و با استفاده از روش مناسب رعایت هنجارهای فرهنگی مطالبه شود، تا باعث رنجش میزبان و مهمان نشود، گاهی اوقات در کنار آتشکده جمعیت غالب با بی حجاب هاست و در این زمینه نیز نیاز به یک کار ویژه با محوریت رعایت قوانین کشور است، کسی انتظار و درخواست فرا قانونی ندارد، اما این مهم باید با یک مدل مناسب اجرا شود تا نارضایتی به همراه نداشته باشد.

فاطمی رویکرد غالب در برنامه های نوروزی را محوریت ماه مبارک رمضان دانست و یادآور شد: همه شهرستان های استان با هدایت شورای فرهنگ عمومی در این راستا برنامه ریزی مناسب داشته باشند، اما با توجه به اینکه مقصد ۷۰ درصد گردشگران استان، شهر یزد است باید پیش بینی های لازم متناسب با این موضوع انجام شود.

وی با قدردانی از برنامه های اثرگذار نوروز امسال به خصوص اقدامات سازمان فرهنگی شهرداری یزد، محوریت برنامه‌های مرکز استان را این سازمان و میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: برنامه های سال گذشته با کیفیت بهتر در سال آتی دنبال شود.

استاندار یزد همچنین با قدردانی از حضور پرشور مردم استان در راهپیمایی ۲۲ بهمن و برنامه های متنوعی که از سوی دستگاه های مختلف در این راهپیمایی برگزار شد، ادامه داد: از همه دستگاه های موثر در برگزاری راهپیمایی قدردانی می‌کنم، در این زمینه روابط عمومی استانداری نیز دستاوردهای انقلاب در استان را به شیوه بدیعی منعکس کرد و رسانه ها به خصوص رسانه ملی در این زمینه خیلی خوب کار کردند.

فاطمی همچنینی با تبیین تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص مشارکت در انتخابات گفت: آنچه که مربوط به بخش های اجرایی انتخابات است در استان انجام شده و در اکثر حوزه های انتخابیه فضا به شدت رقابتی است.

وی ادامه داد: انتظار از دستگاه های مختلف اجرایی این است که با استفاده از ظرفیت هایی که در اختیار دارند، جامعه هدف خود را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنند که در این زمینه برخی دستگاه ها مانند آموزش و پرورش ، دستگاه های فرهنگی، ورزش و جوانان و سایر دستگاه ها باید از سرمایه اجتماعی خود استفاده کنند تا شاهد برگزاری انتخاباتی با مشارکت اکثریت آحاد جامعه باشیم.

علی اکبر عزیزی معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد نیز از ابلاغ سیاست ها و مصوبات شورای انقلاب فرهنگی به دستگاه ها خبرداد و اظهار داشت: در ارتباط با گردشگری نوروز و ماه مبارک رمضان اگر اصناف همکاری ویژه ای داشته باشند، آسیب‌های فرهنگی به حداقل ممکن کاهش می یابد.

در ادامه این نشست، طرح گردشگری ماه مبارک رمضان با محوریت معرفی آیین ها، آداب و رسوم و خوراک های ویژه این ماه تشریح شد.