نوشهر- ایرنا- برگزاری جام باشگاه‌های کشتی آزاد جهان در تنکابن، افتخار ملی برای مازندران است که فرصتی را فراهم می‌کند تا علاوه بر دستیابی به اهداف ورزشی، ورزشکاران خارجی شرکت کننده در این رویداد جهانی از فرهنگ بومی و مناظر بی‌بدیل طبیعی منطقه آشنا شوند.

به گزارش ایرنا، برابر اعلام فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی، مسابقات جام باشگاه های کشتی آزاد جهان با حضور ۶ تیم خارجی و ۲ تیم داخلی روزهای شنبه و یکشنبه در تاریخ پنجم و ششم اسفند زیر نظر فدراسیون جهانی کشتی به میزبانی استان مازندران در شهرستان تنکابن برگزار می شود.

تا امروز با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی مسوولان امر، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون کشتی و هیات کشتی مازندران و تنکابن، اداره کل تربیت بدنی استان و فرمانداری تنکابن، همه شرایط برای برگزاری مطلوب این مسابقات جهانی آماده شده است.

صاحبنظران امر معتقدند در شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی، برگزاری چنین مسابقاتی در سطح جهانی به کشور ما بسیار کمک خواهد کرد تا ورزشکاران خارجی به عنوان سفیران ورزشی کشورشان با واقعیت‌های موجود در جمهوری اسلامی بیشتر آشنا شوند.

نقاط مختلف کشور عزیزمان مهد پرورش ورزشکاران و قهرمانان در رشته های گوناگون است و لحاظ کردن این مساله برای انتخاب شهرها به منظور میزبانی از رشته ورزشی دارای اهمیت در هر نقطه ای از ایران اسلامی، هم مشوق ورزشکاران سراسر کشور برای ارتقای ورزش است و هم زمینه ای است برای معرفی فرهنگ نقاط مختلف ایران اسلامی به ورزشکارانی که نماینده کشورهای مختلف جهان به کشور سفر می کنند.

به گفته مسوولان استان مازندران و شهرستان تنکابن تاکنون چندین جلسه برای برگزاری هرچه مطلوب تر این مسابقات بین المللی در مرکز استان و این شهرستان خطه غربی استان برگزار شده است.

حضور مهمانان خارجی در شهرستان زیبای تنکابن به عنوان یک منطقه گردشگری به اعتقاد کارشناسان جذابیت های ورزشی و گردشگری خواهد داشت، نکته ای مهمی که مسوولان این شهرستان باید از این فرصت پیش آمده بهترین بهره را ببرند تا بتوانند جاذبه های طبیعی و تاریخی و هنرهای دستی مازندران به ویژه تنکابن را به ورزشکاران خارجی معرفی کنند.

البته باید توجه داشت برگزاری خوب و شایسته پیکارهای بین المللی جام باشگاه های کشتی آزاد جهان به تاکید کارشناسان امر به میزبانی تنکابن، موجب عزت و افتخار ایران اسلامی است.

در همین پیوند، مدرس رشته ورزشی در دانشگاه های آزادی اسلامی غرب مازندران با اشاره به این که مازندران مهد کشتی جهان و ایران است بر ضرورت توجه بیشتر مسوولان امر در برگزاری هرچه مطلوبتر این مسابقات بین المللی با هدف توسعه رشته های مختلف ورزشی تاکید کرد.

بهروز نوری پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، انتخاب شهر تنکابن را برای میزبانی این رویداد بین المللی بسیار مناسب دانست و افزود: مازندران باید از برگزاری این مسابقات جهانی باید نهایت بهره را در جوانب مختلف اعم از ورزشی، سیاسی و فرهنگی ببرد.

وی تصریح کرد : برگزاری این مسابقات جهانی فرصتی برای مازندران به ویژه غرب استان است که مسوولان امر بتوانند ضمن معرفی مناظر بی بدیل طبیعی و تاریخی منطقه به دنبال تحقق توریسم ورزشی در منطقه و در آینده میزبان رشته های دیگر ورزشی در سطح جهانی باشند.

به گفته وی برگزاری این مسابقات در سطح کلاس جهانی در تنکابن یک افتخار ملی بوده که حتی می تواند چهره منطقه را دگرگون کند و فراتر از این نیز در ابعاد بین المللی تاثیر داشته باشد.

به تاکید کارشناسان و دست اندکاران ورزشی از طریق همین مناسبت ها و رویدادهای ورزشی، فرهنگی، گردشگری می توانیم چهره بسیار خوب و مثبت و واقعی کشورمان را با بکارگیری رسانه های صوتی و تصویری به کل دنیا نشان دهیم.

این کارشناسان جنبه اقتصادی و سودآوری کلان ارزی و گردشگری را از دیگر ابعاد برگزاری این رویداد ورزشی برشمردند و گفتند : هر کشوری می تواند با برگزاری چنین رویداد جهانی به نفع خود بهره برداری اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.

دبیر هیات کشتی مازندران و نماینده کشتی استان در این مسابقات روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا از آمادگی کامل استان برای برگزاری هشتمین دوره جام باشگاه کشتی آزاد جهان در تنکابن خبر داد.

غلام رضا نوری زاد افزود: در این مسابقات ۶ تیم خارجی و ۲ تیم داخلی به ۲ روز در روزهای پنج و ششم اسفند در شهرستان تنکابن با یکدیگر رقابت می کنند.

وی اظهارداشت : وزن کشتی این مسابقات در روز جمعه چهارم اسفند در خانه کشتی شهرستان تنکابن با حضور همه عوامل مربوط برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد : محل اسکان و دیگر ایاب و ذهاب مربوط برای مربیان، داوران و ناظران و کشتی گیران خارجی و داخلی مشخص شده و هیج مشکلی در این ارتباط نداریم.

دبیر هیات کشتی استان مازندران تصریح کرد : تیم های گرجستان، ارمنستان، هند، قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس و روسیه در این رقابتها حضور دارند.

به گفته وی ۱۲ داور بین المللی داخلی اعم از کشوری و مازندرانی این مسابقات را قضاوت می کنند.

نوری زاده یادآور شد: برای تیم های اول تا سوم هشتمین دوره جام باشگاه های کشتی آزاد جهان مدال، کاپ قهرمانی، جوائز نقدی به ترتیب ۲۷ و هشت و پنج هزار دلار و در مجموع ۴۰ هزار دلار در نظر گرفته شد.

وی تشویق و ترغیب ارتقای کشتی مازندران و ایران را از پیامدهای برگزاری این مسابقات بین المللی برشمرد و گفت: به خاطر حضور اعضای تیم های ملی کشورهای مدعو، برگزاری این مسابقات دارای اهمیت زیادی است و خروجی خوبی برای ورزش کشتی کشور و استان خواهد داشت.

وی زمان برگزاری فینال این مسابقات جهانی را ساعت ۱۱ صبح روز یکشنبه ششم اسفند و زمان اختتامیه آن بعد از فینال در خانه کشتی شهرستان تنکابن اعلام کرد.

دبیر هیات کشتی مازندران بیان کرد: در این رویدادهای ورزشی علاوه بر نماینده فدراسیون جهانی کشتی، مسوولان کشوری و استانی نیز حضور دارند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، اسامی ناظران، داوران، جدول نویسان و نمایندگان دعوت شده برای حضور در این مسابقات به شرح زیر است:

سرپرست مسابقات: محمود فرهنگ رنجبر (تهران)
نماینده سازمان لیگ: بهرام موسوی (مازندران)
سرپرست فنی: نیما صادقی (مازندران)
ژوری: رضا علی اصغری (گیلان)

مسئول اجرایی سازمان لیگ: آرین زمان پور (خوزستان)

نماینده کمیته انضباطی: مهدی بابایی (تهران)

مسئول روابط عمومی سازمان لیگ: سید حسن بازیار (تهران)
مدیر هماهنگی مسابقات: محمدعلی اعتماد (مازندران)
مسئول پشتیبانی: سهراب لاریجانی (مازندران)
داوران درجه یک بین المللی: غلامرضا طاهرخانی (قزوین) غلامرضا محمدنژاد (مازندران) ابراهیم رادمرد (گیلان) مسعود رستمی پور (تهران) ابراهیم یزدان پناه (آذربایجان غربی) داود خوش منظر (تهران) علی پورکریم (تهران) حسام امامی (خراسان رضوی) حسن گلدشتی (مازندران) دانیالبابایی (مازندران)
داوران درجه دو بین المللی: محمدعلی احمدی (مازندران) سید میثم ساداتی (مازندران)