تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلال‌هایی که در این روزها ماشین‌های چاپ وارد ایران می‌کنند، تاکید کرد: مراقب باشید، ماشین‌آلاتی که وارد کشور می‌شود، مدلی که اعلام می‌کنند، نیست.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، علی‌اکبر ابراهیمی روز دوشنبه -۳۰ بهمن- در آیین تجلیل از برگزیدگان بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران عضو اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ که با حضور مسعود عرفانی مدیرکل تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران و امیررضا بیدگلی مدیر تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران و جمعی از فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ برگزار شد، گفت: با وجود برخی افراد نامهربان و جاه‌طلب که فقط به فکر مقام خود هستند و نه به فکر این صنعت و به رغم همه جوسازی‌ها و تحریم‌ها، و همچنین تهدید چاپخانه‌داران و جلوگیری از شرکت آنها در آیین بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران، این آیین به شکل بی‌نظیری برگزار شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشن می‌بالد و مدیرانی که در این حوزه فعال هستند تاکید داشتند که جشنواره آبرومندانه بود.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر ضمن عذرخواهی از فعالان حوزه چاپ به دلیل اقداماتی که توسط افرادی منفعت‌طلب انجام شد، افزود: به رغم همه شیطنت‌ها در جشنواره ملی حضور پیدا کردیم، باید به فکر توسعه باشیم. باید توجه داشت آنهایی که تحریم کردند جز شعار چیزی نبودند و در مدت دو سال جز سنگ‌اندازی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ وظیفه دیگری انجام ندادند و برای همین سنگ‌اندازی و چوب‌لای چرخ گذاشتن ها از فعالان این حوزه عذرخواهی می‌کنم.

مجوزهایی صادر می‌کنند که غیرواقعی است

ابراهیمی با اشاره به دلال‌هایی که در این روزها ماشین‌های چاپ وارد ایران می‌کنند، توضیح داد: شاهد واردات ماشین‌های چاپ هستیم، مراقب دلال‌ها باشید، ماشین‌آلاتی که وارد کشور می‌شود، مدلی که به شما اعلام می‌کنند، نیست، تشکل‌های ناآشنا که به دنبال اهداف دیگری هستند.

«مجوزهایی صادر می‌کنند که غیرواقعی است. برای مثال ماشین ملخی را که سال ۱۹۷۹ از چرخه خارج شد، با پلاک سال ۲۰۱۸ این روزها وارد می‌کنند؛ این افراد به دنبال منافع شخصی خود هستند این ماشین‌ها به صورت غیر مجاز وارد می‌شوند»

ابراهیمی با اشاره به دو پاویونی که در دوره بعدی نمایشگاه آینده چاپ ایران برپا خواهد شد، بیان کرد: در مذاکراتی که با بابک عابدین رئیس این نمایشگاه انجام دادیم، قرار شد برای هر یک از برگزیدگان بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران، ۲۰ متر فضای رایگان در یک پاویون در نظر گرفته شود؛ این بخش پاویون برگزیدگان خواهد بود. همچنین پاویونی با عنوان صنف و دولت در این دوره از نمایشگاه برپا می‌شود.

به سوی صنعت چاپ جهانی قدم برداریم

بابک عابدین گفت: این برنامه برای تجلیل از صنعتگران عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ که در اختتامیه بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی صنعت چاپ از آنها تقدیر شد، برگزار شده است، ۷ نفر از اعضای این اتحادیه در میان برگزیدگان حضور داشتند، این نشان دهنده تلاش این گروه برای فعالیت با کیفیت است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی، با اشاره به اینکه برخی صنعت چاپ را فعالیتی فرهنگی می‌انگارند، ادامه داد: به نظر من این «صنعتِ عشق» است و بهتر است به آن «فرهنگِ عشق» بگوییم. فعالان این حوزه تلاش می‌کنند تا بتوانیم گام به گام به سمت صنعت چاپ جهانی قدم برداریم.

حدود ۴۰ هزار نفر عضو اتاق تهران هستند

امیررضا بیدگلی با تاکید بر اینکه امیدوار به انجام اقدامات برای توسعه و توانمندی صنعت چاپ است، ادامه داد: صاحبان کسب و کار در اتاق بازرگانی ایران، اصناف در تعاونی‌ها و بخش خدمات همه ارباب ما در اتاق تهران هستند و می‌توانند از این فضا در اتاق تهران استفاده کنند.ایده‌های جدید در اتاق تهران در حال شکل‌گیری است و با نگاه توسعه صادرات و تجارت بین‌الملل سعی می‌کند فضای کسب و کار را بهبود ببخشد.

«حمایت‌ها از تشکل‌ها انجام خواهد شد، تا در نتیجه آن شرایط اقتصاد هنر، فرهنگ و رسانه بهبود پیدا کند و بتوانیم به صنایع مختلف خدمات ارائه کنیم»

عضو شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران با تاکید بر گسترش چتر عضویت در این تشکل، افزود: در این روزها اتاق تهران حدود ۴۰ هزار عضو داد که ۲۵ هزار نفر دارای کارت بازرگانی و باقی دارای کارت عضویت هستند که حتی داشتن کارت عضویت موجب حمایت خواهد شد.