تهران- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از راه‌های ایجاد نوآوری و فناوری جدید استمرار رویدادهای نیازمحور با حضور دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دانش بنیان است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، سجاد محمد علی‌نژاد امروز (سه شنبه) در اولین نشست رویداد ملی نیاز محور در حوزه هوشمندسازی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم اظهار داشت: باید این گونه نشست‌ها را ادامه دهیم چرا که می‌تواند به خلق فناوری‌های جدید منجر شود.

وی تاکید کرد: باید نشست‌های نیاز محور را استمرار و دستگاه‌ها و سازمان‌های حاضر در آن را افزایش دهیم چرا که به هر تعداد نیاز و ایده مطرح می‌شود احتمال پاسخ فناوران و نوآوران به آن نیاز و حل فناوری جدید بیشتر است.

ایران ظرفیت خلق فناوری بزرگ را دارد

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم همچنین گفت: کشوری با قدمت قدمت زیاد، فرهنگ غنی و دانش و توانایی زیادی که دارد این ظرفیت و توانایی را دارد که نوعی از فناوری را ایجاد کند که تمام فناوری‌های موجود ابزار آن فناوری باشند. رسیدن به این هدف نیازمند تلاش کوشش، پژوهش، همکاری بین دستگاهی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها است ولی امکان آن وجود دارد و از کشوری در حد اندازه ما انتظار چنین حرکت بزرگی می‌رود.

محمد علی نژاد با بیان اینکه ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کنند و دبیرخانه فناوری‌های حوزه علوم انسانی در یکی از پارک‌های علم فناوری تشکیل شده است، تصریح کرد: به زودی تور فناوری حوزه علوم انسانی برگزار می‌شود.

وی افزود: با برگزاری تور فناوری علوم انسانی می‌خواهیم فناوری‌های مورد نیاز و موجود در حوزه علوم انسانی را احصا و شناسایی کنیم، تعاملات بین شرکت‌های علوم انسانی موجود را از یک سو و بین دانشمندان و محققان علوم انسانی با دانشمندان محققان و دانشجویان علوم پایه و مهندسی را نیز از سوی دیگر افزایش دهیم.

مزیت سرمایه انسانی ایران در حوزه فناوری و نوآوری

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: در بخش فناوری و نوآوری مزیت نسبی ما برخورداری از فارغ‌التحصیلان و دانش آموختگان زیاد و با استعداد و مطرح در حوزه فنی مهندسی است و باید از این ظرفیت برای بالا بردن رتبه خودمان در شاخص جهانی نوآوری استفاده کنیم.

هم اکنون ۵۴ پارک علم فناوری ۲۸۰ مرکز رشد و پیش از ۱۲۵۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان در مجموعه وزارت علوم فعالیت می‌کنند، به لحاظ زیرساخت دستاوردهای زیادی داشتیم و مشکلات ما در برخی از مسائل مانند مجوز کسب وکار و زیرساخت‌های دیگر هست که باید آن را رفت کنیم.

استفاده از فناوری‌های جدید برای ارائه خدمات بهتر

محمد علی نژاد ادامه داد: قطعاً استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید به سرعت، دقت و ارائه بهتر خدمات به جامعه دانشگاهی و کشور کمک می‌کند و منطقی است که وزارت علوم از فناوری‌ها برای ارائه خدمات خود استفاده کند.

وی افزود: از این حیث که مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم از فناوری‌های نوین و هوشمند برای انجام ماموریت‌های خود استفاده کند بسیار اقدام پسندیده‌ای است و معاونت فناوری و مجموعه پارک‌های علم و فناوری تمام ظرفیت خود را در خدمت این بخش از وزارت علوم قرار خواهند داد.

حمایت از شرکت های برگزیده

معاون وزیر علوم یادآور شد: به شرکت‌هایی که در آخرین روز این نشست به عنوان شرکت‌های برگزیده معرفی می‌شوند در زمینه رفع دغدغه و مشکل آن شرکت مانند مجوز، مشکلات بازاریابی و هر مشکلی که آن شرکت داشته باشد از طرف معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم کمک می شود.

محمد علی نژاد برگزاری این نشست را مقدمه‌ای برای برگزاری نشست‌های آتی در حوزه استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای پاسخ به نیازهای دستگاهی و بین دستگاهی دانست و گفت: پارک‌های علم و فناوری در نشست‌های بعدی حضور بیشتری خواهند داشت.