سمنان - ایرنا - سرپرست اداره کل استاندارد استان سمنان گفت: استاندارد در زمینه سلامت نازل‌های سوخت در پمپ‌بنزین‌ها تملیف قانونی دارد و مراتب قانونی در این زمینه در جایگاه‌های سوخت‌گیری استان به دقت طی می‌شود.

مجید حیدریان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جایگاه‌های سوخت مایع شامل بنزین و گازوییل و جایگاه سی‌ان‌جی از لحاظ استاندارد و ایمنی بررسی می‌شود و ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت، اندازه‌شناسی و تدوین استاندارد جزو چهار وظیفه سازمان استاندارد است.

وی بیان کرد: مدت اعتبار تاییدیه ایمنی جایگاه‌های سوخت مایع شامل بنزین و گازوییل و جایگاه سی‌ان‌جی توسط استاندارد یکساله است و باید جایگاه‌ها به صورت دوره‌ای مورد بازرسی و نظارت قرار بگیرد و تاییدیه ایمنی بگیرد.

وی اضافه کرد: میزان سوخت عرضه شده در جایگاه‌های سوخت نیز توسط اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس‌های سازمان استاندارد بررسی و نظارت می‌شود و بر این اساس، جایگاه سی‌ان‌جی توسط آزمایشگاه همکار با وسایل تایید شده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این مسوول بیان کرد: گواهی استاندارد صادرشده در زمینه میزان سوخت عرضه شده در جایگاه‌های سوخت اعتبار یکساله دارد و امسال ۱۴۷ نازل جایگاه سوخت سی‌ان‌جی در استان سمنان مورد آزمون قرار گرفت.

وی ادامه داد: جایگاه سوخت مایع شامل بنزین و گازوییل سالی سه مرتبه و با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با پیمانه‌های اندازگیری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت نبود مشکل از لحاظ اندازه‌شناسی، نازل پلمب می‌شود و بر روی آن برچسب صحت عملکرد دستگاه نصب می‌شود.

وی افزود: چنانچه عملکرد نازلی مطابق با استاندارد مربوطه نباشد، نازل پلمب می‌شود و جایگاه‌دار ملزم به تعمیر و استاندارسازی(کالیبراسیون) است و پس از رفع نقص، نازل دوباره مورد آزمون قرار می گیرد و در نهایت، منجر به اخذ تاییدیه و پلمب نازل می‌شود.

حیدریان تصریح کرد: گزارش‌ها و اعتراض‌هایی درباره دقیق نبودن میزان عرضه سوخت نازل‌ها در استان سمنان ارایه شده است که در این موارد با همراهی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به محل مراجعه می شود و در صورت وجود نقص، نازل پلمب و اجازه سوختگیری داده نمی‌شود.

آزمون صحت وسایل سنجش از جمله نازل‌های عرضه سوخت مایع، با توجه به وظایف و ماموریت‌های تعیین شده در ماده هفت قانون «تقویت و توسعه نظام استاندارد» انجام می‌شود.

استان سمنان دارای ۹۰ جایگاه عرضه سوخت است.