اراک - ایرنا - سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک گفت: تعداد کتابخانه‌های عمومی شهری، روستایی و سیار این شهرستان در ۲ سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، پنج و ۶ دهم درصد افزایش یافت.

امیر فردوسی‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: تعداد کتاب‌های پایگاه اصلی فارسی و غیرفارسی کتابخانه‌های این استان در این مدت از ۲۵۳ هزار و ۸۶۸ جلد به ۲۷۲ هزار و ۷۶۸ جلد رسید که بیانگر افزایش هفت درصدی است.

وی بیان کرد: تعداد کتاب‌های کودک فارسی و غیرفارسی هم از ۴۳ هزار و ۲۴۹ جلد در شهریوماه ۱۴۰۰ به ۵۱ هزار و ۶۲۷ جلد در پایان شهریورماه ۱۴۰۲ رسید که بیانگر رشد ۱۹ درصدی است.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک ادامه داد: تعداد کتاب‌های خاص( بریل، خطی و سنگی) نیز در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم در اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک با افزایش ۲۶ درصدی همراه است و از یک‌هزار و ۴۵۰ جلد به ۲ هزار و ۶۳۵ جلد رسیده است.

فردوسی‌پور اظهار کرد: ۱۰ هزار و ۷۳۳ نفر عضو زن از شهریورماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ به عضویت کتابخانه‌های شهرستان اراک اضافه شد که بیانگر افزایش ۱۸۶ درصدی است.

وی گفت: همچنین در این مدت سه‌هزار و ۷۶۶ عضو مرد به عضویت کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک اضافه شده است که این بخش هم با افزایش ۱۸۲ درصدی همراه است.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک افزود: تعداد اعضای نابینا در ۲ سال نخست فعالیت دولت سیزدهم از ۱۲ نفر به ۱۴۴ نفر رسیده که نشان از افزایش یک‌هزار و ۱۰۰ درصدی این جمعیت دارد.

فردوسی‌پور تصریح کرد: تعداد عضو رایگان کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک در این مدت با افزایش ۱۵۵ درصدی همراه شد و از یک‌هزار و ۱۲۱ نفر به ۲ هزار و ۸۵۷ نفر رسید.

وی عنوان کرد: تعداد عضو کودک و نوجوان ۲ تا ۱۴ سال هم از یک‌هزار و ۵۶۲ نفر دختر و پسر در شهریورماه ۱۴۰۰ به پنج هزار و ۵۵۱ نفر در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲ رسید که نشان از افزایش ۲۵۵ درصدی دارد.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک ادامه دارد: یک درصد از جمعیت شهرستان اراک در شهریورماه ۱۴۰۰ به عضویت کتابخانه‌های عمومی این شهرستان درآمده بودند که این رقم در پایان شهریورماه ۱۴۰۲ به ۲ و ۸۵ دهم درصد رسید که این تعداد بیانگر رشد ۱۸۶ درصدی است.

فردوسی‌پور گفت: تعداد کتابخانه‌ها به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در شهرستان اراک در شهریورماه ۱۴۰۰ به۷۷ دهم درصد و در پایان شهریورماه ۱۴۰۲ با ۶ درصد افزایش به ۸۲ دهم درصد رسید.

وی با بیان اینکه، سرانه کتاب نیز در این مدت از ۵۱ دهم با ۱۰ درصد افزایش، به ۵۶ دهم درصد رسید، عنوان کرد:
زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک در این مدت یک درصد افزایش یافت و میانگین تراکم منابع بر فضا (جلد بر متر مربع) با ۹ درصد افزایش از ۳۶ به ۳۹ و میانگین تراکم عضو بر فضا (نفر به متر مربع) با ۱۸۴ درصد افزایش از یک به ۲ رسیده است.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک افزود: معرفی ۴۴۳ کتاب، اجرای ۲۱۰ نمایشگاه کتاب از منابع کتابخانه‌ای و سایر موارد، برگزاری ۹۲ مسابقه کتابخانه‌ای، برگزاری ۸۶ کارگاه آموزشی، برپایی ۸۱ نشست مطالعاتی، برگزاری ۷۴ نشست کتابخوان کتابخانه‌ای، برگزاری ۲۹ مشاوره، برگزاری ۱۱ نشست کتاب خوان مدرسه‌ای، برپایی ۶ نشست تخصصی، برگزاری پنج جلسه رونمایی کتابخانه‌ای، برپایی چهار نمایشگاه و فروشگاه کتاب، برگزاری چهار نشست کتاب خوان تخصصی و برپایی چهار نمایش نامه خوانی کتابخانه‌ای از دیگر فعالیت‌های اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اراک از شهریورماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ است.

فردوسی‌پور اظهار کرد: در این بازه زمانی کتابخانه سیار پرتو دانایی جهت ارایه خدمت به روستاهای گاوخانه، حاجی آباد، گوار، هزاوه و جیریا راه‌اندازی شد و همچنین کتابخانه کانون اصلاح و تربیت زندان اراک به عنوان کتابخانه مشارکتی، تحت پوشش اداره کتابخانه‌ها قرار گرفت.

بیش از ۵۸۰ هزار نفر جمعیت در شهرستان اراک زندگی می‌کنند.