تبریز - ایرنا - عباس رنجبر یکی از نامزدهایی است که برای راهیابی به دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی تبریز، اسکو و آذرشهر نام نویسی کرده و تایید صلاحیت شده و با کد انتخاباتی ۴۹۸ در این دوره حضور دارد؛ گفت: رفع مشکلات زیست محیطی از مهم ترین برنامه هایم در حوزه انتخابیه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، این نامزد انتخاباتی در سال ۱۳۴۸ در تبریز متولد شده و دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و فوق لیسانس مدیریت است، از سال ۱۳۷۰ وارد کارهای اداری شده و به عنوان ناظر پروژه های عمرانی و مسئول کارگاه قرارگاه سازندگی عاشورا مشغول شده است.

رنجبر در سال ۱۳۷۵ وارد شهرداری تبریز شده و به عنوان شهردار مناطق پنجف هفت و ۲ مسئولیت پذیرفته است، وی در سال ۱۳۸۰ به عنوان معاون عمرانی دانشگاه آزاد ری منصوب شده و در شهرداری منطقه ۱۵ نیز به عنوان سرپرست معاونت حمل و نقل فعالیت کرده است.

مجری مرمت حرم حضرت امام علی ع در نجف، فرماندار شهرستان جلفا، مدیرعامل منطقه آزاد ارس و شهردار تبریز به مدت ۴.۵ ماه از دیگر سوابق اجرایی و مدیریتی وی بوده است.

نمایندگان وکیل دولت شده اند تا ملت

این نامزد انتخاباتی در مورد انگیزه اش برای حضور در انتخابات این دوره، اظهار کرد: مصوبات اقتصادی دولت و مهر تایید نمایندگان مجلس بر آن بدون توجه به تاثیرات این مصوبات بر زندگی و معیشت مردم نشان داد که نمایندگان مجلس به جای اینکه وکیل ملت باشند و از حقوق آنها دفاع کنند وکیل دولت شده اند.

رنجبر ادامه داد: هم و غم کارشناسان و دولتمردان اصلاح ناترازی بودجه و تامین کسری بودجه از هر محلی است و نمایندگان فعلی مجلس نیز بدون توجه به اثرات آن و ارایه راهکاری علمی و عملی، همراه دولت شده اند.

وی به جهانی سازی قیمت ها و واگذاری بیشتر پالایشگاه ها به بخش خصوصیکه با درخواست دولت و تایید مجلس اشاره کرد و گفت: پالایشگاه ها از سال ۱۳۸۶ آزاد بودند که بجز چند محصول که ار سوی دولت قیمت گذاری می شد بقیه تولیدات را با قیمت جهانی عرضه کنند که این امر موجب شد درآمد پالایشگاه ها نسبت به سال قبل آن، ۶۷ برابر شد بدیهی است که این رقم از جیب مردم برداشته شد و صرفا برای از بین بردن ناترازی و تامین کسری بودجه بود و به نفع دولت و پالایشگاه های خصوصی تمام شد و مردم مجبور هستند که گرانی و تورم ناشی از این موضوع را تحمل کنند.

رنجبر گفت: جالب اینجاست که دولتمردان ما هیچ راهکاری را برای اصلاح این تاثیر در پیش نگرفتند اگر فرآورده ای را به قیمت جهانی عرضه می کنیم اصولا انتظار این است که با همان اشل، حقوق ها را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که اگر دولت برای تامین کسری و ناترازی این پیشنهاد را می کند مجلس چرا باید بدون ارایه راهکار، این را قبول بکند؟ نماینده در این مواقع باید به عنوان نماینده مردم خودش را نشان دهد که اینگونه نشده و در این چند مصوبه، نماینده دفاع از مردم را نادیده گرفتند و بیشتر نمایندگان وکیل دولت شده اند تا ملت و همه اینها برایم انگیزه شد تا در انتخابات نامزد شوم واگر از سوی مردم انتخاب شدم از حقوق آنها دفاع کنم.

رفع مشکلات زیست محیطی از مهم ترین برنامه هایم در حوزه انتخابیه خواهد بود

رنجبر به اهم برنامه هایش در حوزه انتخابی تبریز، اسکو و آذرشهر اشاره کرد و گفت: مهم ترین مشکل و معضلی که استان از آن رنج می برد، مسائل زیست محیطی است و در راس آنها، خشک شدن دریاچه ارومیه، آلودگی هوا و مازوت سوزی نیروگاه، آلودگی رودخانه ارس و خطرات ناشی از کارخانه کلرسازی است.

وی ادامه داد: حل معضل دریاچه ارومیه طبق گفته و نظر کارشناسان باید از داحل حوضه آبریز حل شود سدهایی که زده شده و چاه های مجاز و غیرمجازی در حال بهره برداری است باید مدیریت شود و الگوی کشت در این حوضه آبریز باید اصلاح شود.

رنجبر گفت: یکی از راهکارهایی که می تواند این دریاچه را احیا کند انتقال آب از سه حوضه آبریز خلیج فارس، خزر و دریاچه وان ترکیه است که گزینه دریاچه وان شدنی تر است.

وی ادامه داد: مسافت مستقیم خلیج فارس تا ارومیه ۸۴۰ کیلومتراست و ۱۳۱۱ متر پایین تر از این دریاچه قرار دارد و برای انتقال آب از این حوضه نیاز به پمپاژ ۱۵۰۰ متری داریم و این کار به ۶ هزار مگاوات برق نیاز دارد که تقریبا نشدنی است.

رنجبر افزود: خزر نیز مشکلات خودش را دارد اگر رژیم حقوقی این دریا رفع شود این دریا نیز ۱۳۱۶ متر پایین تر از دریاچه ارومیه واقع شده و ۲۶۰ کیلومتر مسافت دارد.

وی گفت: مناسبت ترین گزینه دریاچه وان است که در ۱۵۰ کیلومتری واقع شده و ۳۵۰ متر بالاتر از این دریاچه است و با پمپاژ ۱۰۰متری آب که ۷۰۰ مگاوات برق نیاز دارد این راهکار را شدنی کرده است که البته نیاز به دیپلماسی با کشور ترکیه دارد.

مردم برای حل مشکلات در انتخابات مشارکت کنند

رنجبر در مورد اهمیت این انتخابات و چرایی شرکت در آن گفت: شرکت در انتخابات از ۲ منظر واجب است در بعد ملی و بین المللی، مشارکت مردم هم برای دوستان نظام و هم دشمنان پیام دارد اگر مردم در صحنه باشند و به آینده خود و کشور اهمیت قائل شوند، دوست و دشمن نسبت به برنامه ریزی ها اقدام می کنند.

وی ادامه داد: در بعد دوم نیز، اگر مردم به دنبال حل مشکلات معیشتی هستند تنها جایی که می تواند تاثیرگذار باشد حضور در انتخابات مجلس و انتخاب نماینده کاربلد است.

وی گفت: بیشتر نماینده ها با دولت در تعامل هستند و نیازها و خواسته های ان را تامین می کنند لذا اگر مردم نیایند همین نماینده ها که طرفداران سنتی دارند انتخاب می شوند و کاری برای ملت انجام نخواهند داد.

رنجبر افزود: در مورد صندوق بازنشستگی نیز و تامین کسری بودجه آن نیز دولت ساده ترین راه را انتخاب کرد و مجلس نیز حمایت کرد و مردم باید هزینه بی کفایتی مدیران این صندوق را با ۱۲ سال کار اضافه و افزایش سن بازنشستگی پرداخت کنند.

راه نجات کشور توسعه صنایع تکنولوژیک و پایین دستی است

رنجبر به مشکلات اقتصادی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: تنها راه نجات کشور، توسعه صنایع تکنولوژیک و پایین دستی است.

وی ادامه داد: ۱۸.۲ درصد منابع گازی دنیا در ایران است اگر این گاز را با لوله و لیتری بفروشیم ۳۰ سنت از ما می خرند اما اگر آن را به مایع و کریستال تبدیل کینم هر لیتر و کیلوگرم آن هفت دلار مشتری دارد.

رنجبر گفت: در سال اخیر، پنج میلیون تن اتیلن فروختیم که ۱۰ میلیارد دلار شد و آلمان با خرید این مقدار اتیلن و تبدیل آن به صنایع پایین دستی، ۱۴۲ میلیارد یورو درآمد کسب کرد.

وی افزود: متاسفانه در استان ما در ۳۰ سال گذشته اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و محصولات پتروشیمی به همان حالت سنتی فروخته می شوند که در صورتیکه مردم اعتماد کنند و رای دهند روی همه این موضوعات، پیگیر خواهم بود.

به گزارش ایرنا، طبق فراخوانی که از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی منتشر کرده نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برایشان این امکان فراهم شده که با حضور در دفتر این خبرگزاری در تبریز، برنامه های خود را ارایه کنند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، یازدهم اسفند جاری برگزار می شود.

آذربایجان شرقی ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی و پنج عضو در مجلس خبرگان رهبری دارد.