مصطفی زمانیان روز چهارشنبه در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانههای ایران با حضور در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفتوگو با خبرنگار حوزه دولت ایرنا، افزود: شاید مهمترین تفاوت قابل لمس هوش مصنوعی نسبت به فناوریهای پیشین خود، وسعت و گستره حوزههای تحت تاثیری است که متاثر از این فناوری تغییر می کند.
وی افزود: این فناوری به عنوان یک حوزه چند وجهی اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی میتواند جنبههای مختلف زندگی بشر را تحت تاثیر قرار دهد و متاثر از این فناوری شود. آنگونه که تحولات پیشین آمدند و جریان های رسانه، مفهوم مطالعه و تعریف سواد را تغییر دادن، رسانه هم در هوش مصنوعی تعریف دیگری خواهد داشت.
رییس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: با گسترش هوش مصنوعی مفهوم ارتباطات خود به را به شکل جدیدی تجلی می کند. به نظر میرسد اگر رسانه بخواهد خود را در فضای پساهوش مصنوعی زنده نگه دارد، باید به بازتعریف خود در مفهوم ارتباط و تعامل اقدام کند و پیشدستانه به استقبال هوش مصنوعی برود.
زمانیان اضافه کرد: این مرکز از حیث ماموریت خود و پیرو ابلاغی رییس جمهور مبنی بر تشکیل ستاد راهبری هوش مصنوعی چند نشست تخصصی را برگزار کرده است تا بتواند نظام توسعه ملی هوش مصنوعی در کشور را متناسب با تجربیات مختلفی که در دنیا وجود داشته و تکلیفی که رهبر معظم انقلاب درباره پیشران بودن جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای فعال در حوزه هوش مصنوعی دارد به ساختار مناسبی برساند.
وی خاطرنشان کرد: ارتباطات بسیار خوبی با بخشهای مختلف برقرار کردیم و جمعبندی آن را در قالب یک ساختار به رییس جمهور تقدیم کردیم.