خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان قم و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع های استانی و کشوری کردهاست.
گفت و گوی امروز ایرنا مرکز قم با «محمد مهدی سکوتی» است. وی در حالی وارد صحنه رقابت انتخاباتی مجلس شده است که جراح دندانپزشک، طلبه سطح سه حوزه، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی قم و دبیر مجمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی استان قم است.
چه شد که تصمیم گرفتید وارد عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم شوید؟
آنچیزی که در این سالها تجربه کردیم این بود که مسئولیت گرفتن در جمهوری اسلامی آنطوری که ما فکر میکنیم اعتقادی و تکلیف مدار نیست، لذا به خودم میگفتم با توجه به اعتقادات و ارزشهایی که برایم مهم است، هیچ وقت نباید به این عرصهها ورود کنم، تا این که از طرف تشکلی به من مراجعه شد که میگفتند به دنبال دعوت از نخبگان جوان برای شرکت در انتخابات و حمایت از آنها پس از ارزیابیهای کارشناسی هستند، این کار برای من جذاب و متفاوت از ذهنیتی بود که راجع به کارکرد تشکلها و گروههای سیاسی داشتم.
با توجه به این فضای ایجاد شده برای حضور نخبگان جوان و نیز اعتقادی که ما به بیانیه گام دوم داریم که در آن رهبر معظم انقلاب به جوانان توصیه میکنند زیربار مسئولیت بروند، من بر اساس دعوت رسمی فعالان این تشکل وارد میدان شدم و بعد از انتخاب در میان نامزدهای مورد نظر آنان نسبت به ارائه برنامهها و سایر فعالیتهای لازم برای شرکت در انتخابات اقدام کردم.
برنامه شما پس از ورود به مجلس شورای اسلامی چیست؟
در ابتدا لازم است پیرامون این موضوع توضیحاتی ارائه کنم، وعده اجرایی دادن نماینده کار غلطی است که باید متوقف شود. قانونگذاری و نظارت بر قانون وظیفه نماینده است، نماینده باید از اسناد بالا دستی همچون سند هفتم توسعه مطلع باشد.
آنچه در این خصوص در ذهن دارم این است که حتما باید سند پیشرفتی برای کشور طراحی شود که در آن در کنار ابعاد مادی به همه نیازهای روحی، معنوی، فرهنگی و اجتماعی افراد نیز توجه شده باشد.
در همین رابطه نیاز است تا ظرفیتهای هر منطقه سنجیده شود و ساختار آموزشی آن بر اساس ظرفیتی که دارد به صورت بومی تدوین گردد، برای نمونه چرا باید قبولی در رشتههای برجسته علوم پزشکی و ۸۴ درصد قبولی کنکور از سه دهک ثروتمند جامعه باشد.
هرچقدر ظرفیتهای آموزشی بدون توجه به زیرساختها افزایش پیدا کند، علاوه بر پایین آمدن کیفیت دوباره دهکهای ثروتمند سهیمههای آنان را جذب میکنند و بعد میخواهیم با تعهد این افراد را که برای استانهای دیگر هستند در مناطق محروم نگه داریم که خود این کار مشکلات فراوانی به دنبال دارد.
صرفا با افزایش ظرفیت نمیتوان مشکل نظام سلامت و سایر حوزه را برطرف کرد، بلکه باید به بحث ظرفیتهای بومی هر منطقه توجه لازم را داشت. با این کار حتی مشکل اشتغال هم تا حد زیادی حل میشود.
اولویت کاری شما در استان به عنوان نماینده مردم چه خواهد بود؟
اما در خصوص پیگیری مسائل استان قم توسط نماینده مجلس، مواردی است که واقعا نیازمند توجه جدی است، برای نمونه خیلی دردناک است که امالقرای جهان اسلام فرودگاه ندارد، به نظر بنده اگر نماینده قم در طول چهار سالی که در مجلس است مساله فرودگاه و مونوریل را با اختیارات قانونی خود از جمله بحث نظارت و شفافسازی به یک سرانجام برساند، کار بزرگی انجام دادهاست.
نماینده قم باید در خصوص نحوه فعالیت خود به مردم گزارش دهد و پیگیری اجرای طرحهای کلان استان باشد، بزرگترین کار نماینده قم در سالهای اخیر این است که فرودگاه به نتیجه برسد.
البته در این رابطه بحث نظارت بر اجرای قانون و برخورد با کسانی که نسبت به انجام وظایف خود کوتاهی کردند، موضوع بسیار مهمی است که باید در کانون توجه نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی باشد.
مرکز پژوهشهای مجلس سالها زحمت کشیدند و در حیطههای مختلف اسناد قانونی را تنظیم کردند، مشکل مملکت ما قانون گذاری نیست بلکه نظارت بر اجرای قانون است.
ما ادارههای مختلفی داریم، در این ادارهها فساد سیستماتیک نداریم اما یک عده افراد محدودی هستند که به عنوان کارچاق کن مشکل را حل میکنند، نظارت بر اجرای قانون اگر باشد این مشکلات حل میشود.
نظارت بر اجرای قانون در نهادهای ما مشکل دارد آنها منتظر هستند که شکایتی صورت گیرد و بعد وارد عرصه شوند، نظارت باید در راس اجرای قوانین باشد، اما متاسفانه برخی از نمایندگان خلاف این جریان حرکت میکنند. مشکل ما بلد بودن قانون نیست که ما هم آن را بلدیم، مشکل بحث اجرا و نظارت است.
نظر شما در مورد برخی از مصوبههای پر حرف و حدیث مجلس چیست؟
من به طرح افزایش سن بازنشستگی رای نمیدادم، اما کسانی هم که رای دادند را سر زنش نمیکنم، چون با توجه به وضعیت ورودیها به صندوقهای بازنشستگی نسبت به تعداد خروجیها و بازنشستگان، بر روی کاغذ بهترین راهکار همان است اما خودم رای نمیدادم چون اعتقاد دارم نباید به مسائل به صورت کمی نگاه کرد، درست نیست که به فردی بگوییم تو باید ۳۰ سال کار کنی با این شرایط و بعد آن را به ۳۵ سال افزایش دهیم.
در خصوص موضوع شفافیت هم به اعتقاد من باید از شفافیت عبور کرد و فراتر رفت، نماینده باید به مردم در خصوص نوع زندگی و داراییهای خود نیز گزارش دهد.
برخی اوقات بهانهها و دلایلی برای عدم شفافیت گفته میشود که به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست، هرکس که قائل به شفافیت آرا نیست مردم باید آن را کنار بزنند.
باید سازوکاری طراحی شود برای بحث نظارت و گزارش به مردم در خصوص کشف تخلفات، این راهکار مانع از هزینههای مادی و معنوی برای جمهوری اسلامی خواهد بود.
فضای انتخابات را در کشور و قم چگونه ارزیابی میکنید؟
خیلی خوب است که تشکلهای جدید به وجود آمده اند، یکسری احزاب نگران هستند چون پشت درهای بسته لیست میبستند اما در این دوره جوانها و تشکلها لیست میدهند. فضای انتخاباتی این دوره شهر فضای قشنگی است و برای بلوغ تشکلهای سیاسی، تجربه خوبی است.
اما این فضای امید بخش تهدید هم دارد و آن این است که هر کس لیست میدهد و امکان دارد مردم سرگردان شوند، اما فرصتهای آن بیشتر است و نقطهای از تحول سیاسی در کشور به شمار خواهد آمد.
احزاب باید در برابر مردم پاسخگو باشند، شفافیت باید از همین فعالیتهای حزبی و چگونگی بستن لیستها آغاز شود، این موضوع باید به عنوان مطالبه از سوی مردم دنبال شود.
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار می شود.