مشهد- ایرنا- شماری از استادان دانشگاه در خراسان رضوی مشارکت مردم و به خصوص دانشجویان در انتخابات پیش رو را نیازمند پاسخگویی به شبهات و روشن کردن ابهامات ذهنی نسل جوان عنوان کردند.

به گزارش ایرنا، جامعه دانشگاهی به عنوان قشر نخبه جامعه در جهت دهی خواسته های مردم نقش بسزایی دارد و بر همین اساس لازم است تا نگاه، حضور و مشارکت این افراد در انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی جدی تری قرار گیرد.

این در حالی است که برخی از این دانشجویان خود دارای شبهاتی جدی در خصوص انتخابات هستند که پاسخ دادن درست بدین شبهات، منجر به حضور پر رنگ آنان در عرصه انتخابات می شود و در آن صورت آنان می توانند بر بخش های مختلف جامعه در زمینه مشارکت اثرگذار باشند.

در طول انقلاب اسلامی شاهد افزایش قشر دانشجو هستیم به گونه ای که اکنون در هر خانواده دست‌کم یک دانشجو یا دانش آموخته دانشگاهی حضور دارد. از این رو برپایی میزگردی با حضور استادان دانشگاه می تواند به ابعاد مختلف زمینه مشارکت و یا راهکارهایی برای رفع شبهات انتخاباتی این نسل کمک کند.

برای رسیدن به راه حلی در این خصوص ایرنای خراسان رضوی در میزگردی با حضور حسین دبیر،‌ استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، علی غلامی، استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور،‌ منیره احمدی منش، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه سجاد و علی اکبر حداد مشهدریزه، دبیر مجمع عالی دانشگاه های خراسان رضوی نظرات آنان را در خصوص راهکار خارج کردن دانشجویان از بی تفاوتی و جلب مشارکت آنان در عرصه انتخابات را جویا شد.

نسل جوان آگاه است

بهترین راه برای پاسخ به شبهات دانشجویان چیست و چگونه باید اقدام شود؟

حسین دبیر در پاسخ گفت: نسل جوان اکنون به واسطه استفاده از فناوری روز،‌ آگاه تر از گذشته شده است و اگر قرار است کاری برای این افراد انجام شود باید همراه با شناخت و برنامه ریزی صحیح باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: نسل جدید از چرایی‌ها می‌پرسند و لازم است تا دلایل قانع کننده همراه با جذابیت به آنان ارائه شود.

او با اشاره به شکل گیری برخی شبهات در زمان فتنه سال گذشته و طرح برخی از پرسش ها از سوی دانشجویان اظهار کرد: استادان دانشگاه باید در پاسخ به شبهات، توانمند باشند تا پاسخ قانع کننده نسبت به سوال دانشجویان ارائه دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای توانمندی در پاسخ قانع کننده به دانشجویان باید برنامه ریزی بلندمدت وجود داشته باشد گفت: استادان در زمان حضور در کلاس، فرصت کمی برای گفت و گوهای خارج از برنامه کلاسی خود دارند و این در حالی است که ارتباط با دانشجویان باید در خارج از زمان برنامه کلاسی نیز وجود داشته باشد تا امکان ارتباط گیری بهتر با آنان فراهم شود.

وی افزود: به عنوان مثال یکی از بهترین مکان ها برای ارتباط با دانشجویان فضای خوابگاه است ولی استادان به واسطه درگیری های علمی و فعالیت های دیگر خود، کمتر به این موضوع توجه دارند و از سوی دیگر باید استادان برای ارتباط بیشتر با دانشجویان، آموزش های مناسب را فراگیرند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان و استادان دانشگاه، پایند به نظام و اسلام هستند و به ایران علاقه بسیاری دارند ولی با این حال، سوالاتی نیز برای آنها وجود دارد.

مهمترین سوال دانشجویان که باید به آن پاسخ داد، چیست؟

علی غلامی گفت: این سوال و شبهه، در زمان انتخابات و سایر رویدادهای ملی کشورمان مطرح می‌شود که مردم در رویدادهای مهم کشوری زحمت خود را کشیده اند و وظیفه خود را نسبت به انقلاب انجام داده اند ولی چرا مشکلات کشور حل نمی‌شود؟

استادیار اپیدمیولوژی دانشکده علوم پزشکی نیشابور افزود: به عبارتی اکنون توپ در زمین مدیران قسمت های مختلف کشور از سطوح ملی تا شهرستانی قرار دارد و مردم احساس می‌کنند، آنان به درستی وظیفه خود را انجام نداده اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که افراد توانمند بسیاری در حوزه های مدیریت کشور داریم که ضمن تجربه، دلسوز هم هستند؛ ولی چرا مشکلات کم نمی‌شود؟

این استادیار دانشگاه اضافه کرد: در رشته اپیدمیولوژی، به نشانه‌ها توجه می‌شود زیرا اصل کار بر جستجو و پژوهش قرار گرفته است و بر اساس نشانه‌ها، قضاوت صورت می‌گیرد.

او گفت: اکنون برخی از جوانان ما، با انقلاب و اسلام زاویه هایی پیدا کرده اند که باید چرایی و چگونگی آن مورد تحلیل قرار گیرد. باید به این موارد دقت شود و راهکاری برای آن اندیشید که جوانان متوجه حل مشکلات شوند و نه اینکه سوالات و ابهام های آنان، بدون پاسخ بماند.

غلامی افزود: در حال حاضر نیز تا شبهاتی طرح می‌شود و قبل از شنیدن پاسخ، این افراد موضوع عدم شرکت در انتخابات را مطرح می‌کنند.

وی اظهار کرد: اکنون و در آستانه انتخابات، قشر خاکستری جوانان هنوز تصمیم خود را به درستی نگرفته‌اند و با برپایی مناظرات و میزهای گفت و گو می توان از میزان تردید آنان کاست.

شناخت فضای مجازی

یکی از مهمترین دلایل برای انجام کارها و فعالیت‌ها انگیزه است، دلیل عدم انگیزه مناسب در دانشجویان برای حضور در انتخابات را چه می دانید؟

منیره احمدی‌منش در پاسخ به این سوال گفت: انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای بسیاری داشته است ولی متاسفانه این موارد به خوبی به نسل جوان منتقل نشده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه سجاد با اشاره به اینکه باید دستاوردها به شکل جذاب و مناسب به این قشر از جامعه، نشان داده شود افزود: اکنون بسیاری از جوانان در فضا و شبکه های مجازی حضور دارند. آیا مسوولان اقدامی برای نشان دادن دستاوردها در این فضا و به صورت جذاب کرده اند؟

وی اضافه کرد: این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که انجام کارهای کلیشه‌ای و استفاده از روشهای گذشته در زمان خود مناسب بود و اکنون نیاز به رویکردهای نوین وجود دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: باید به اقتضائات فضای مجازی آشنا بود زیرا مخاطبان حوصله خواندن کتاب و شنیدن سخنرانی های طولانی را ندارند و به پاسخ های کوتاه و جذاب بیشتر توجه دارند.

او گفت: به عنوان مثال اکنون در فضای دانشگاهی افرادی که توان دانش صنعتی را داشته باشند، کم نداریم ولی به دلیل اینکه کار صنعت برای آنان جذابیت ایجاد نکرده، منجر به عدم انگیزه فعالیت آنان در مراکز صنعتی شده است.

احمدی منش با اشاره به اینکه کشورهای غربی به دنبال ایجاد ناامیدی در نسل جوان کشورمان هستند افزود: باید ما نیز با استفاده از افراد توانمند در حوزه رسانه، پیام‌های جذاب و جدیدی برای نسل جوان ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید مسوولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بازه های کوتاه مدت دستاوردهای فعالیت خود و یا دلایل عدم موفقیت برنامه خود را برای نسل جوان بازگو کنند و نه اینکه در آخرین روزهای فعالیت خود به فکر ارتباط گرفتن با جوانان و بیان کارهای خود باشند.

جهاد تبیین مورد توجه قرار گیرد

با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص بیان دستاوردهای انقلاب بهترین راه برای این موضوع چیست؟

دبیر مجمع عالی دانشگاه های خراسان رضوی در پاسخ به این سوال گفت: بیان واقعیت‌ها و حقایق باید به خوبی انجام شود و این در حالی است که باید نحوه ارائه این مطالب نیز جدید و به روز باشد.

علی اکبر حداد مشهد ریزه افزود: واقعیت اکنون جامعه ما این است که بسیاری از افراد با آموزه های قرآنی نسبت به مشارکت و توجه به مسائل جامعه اسلامی متوجه هستند و در این خصوص، دغدغه بسیاری وجود دارد که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: چالش‌های بسیاری وجود دارد که بر اساس آن رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص انجام جهاد تبیین تاکید بسیار کردند و استادان دانشگاه ها باید متوجه باشند که چه اقداماتی را باید در این زمینه انجام دهند و اگر این واقعیت‌ها برای مردم و نسل جوان بیان شود، منجر به دلگرمی و امید در آنان می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: باید جهاد تبیین رخ دهد ولی این جهاد یک شبه انجام نمی‌شود و باید برای آن برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود.

او با اشاره به ظرفیت کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در این زمینه اظهار کرد: لازم است تا انتخاب افراد برای حضور در مجلس با شناخت کافی باشد و استادان دانشگاه نیز در این خصوص سهم بسیاری دارند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۹ در مورد جنبش نرم افزاری اعلام نظر کردند و این سوال مطرح است که از آن تاریخ تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است.

حداد مشهدریزه بیان کرد: این موضوع در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از آن تاریخ تا کنون که قرار است خط و مشی مناسب در خصوص این راهبرد مورد نظر رهبر انقلاب چگونه مطرح شده است و چه اقداماتی از آن زمان تاکنون در نظر گرفته شده است.

وی گفت:دانشجویان باید متوجه باشند که به چه فردی قرار است رای دهند تا او در کمیسیون تخصصی آموزش حضور داشته باشد تا در نهایت درخواست رهبر انقلاب اسلامی در مورد جنبش نرم افزاری بر زمین نماند. بر همین اساس اگر انتخاب اصلح شکل بگیرد و مشارکت وجود داشته باشد، افرادی موثر، می‌توانند وارد مجلس شورای اسلامی شود.

به گزارش ایرنا، ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی ۱۸ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جمعه ۱۱ اسفندماه برگزار می شود.