شیراز- ایرنا - آیین نکوداشت دکتر علی اکبر خسروی نژاد از مفاخر جامعه پزشکی ، فوق تخصص جراحی پلاستیک ، دانش آموخته مدارس عشایری و از شاگردان استاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار تعلیمات عشایر ایران با حضور نخبگان و بزرگان علمی و پزشکی کشور در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آیین نکوداشت دکتر خسروی نژاد فوق تخصص جراحی پلاستیک فرزند ۲ ایل لر ممسنی و ترک قشقایی استان فارس( زاده از مادری لرتبار اهل نورآباد ممسنی و پدری از ایلات ترک قشقایی) شامگاه پنجشنبه سوم اسفندماه ۱۴۰۲ در صدرای شیراز با حضور دکتر ملک حسینی پدر پیوند کبد خاورمیانه و ایران، سکینه کیانی همسر استاد بهمن بیگی ، دکتر حقیقت و جمعی از مفاخر جامعه پزشکی و نخبگان عشایری برگزار شد.

پیشینه، زندگی و دوران تحصیل پدر پیوند کبد ایران از زبان خودش

دکتر سیدعلی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران در این آیین ضمن تشریح ویژگی های منحصر بفرد دکتر علی اکبر خسروی نژاد ، جستاری هم به پیشینه و زندگی خود زد و گفت: ۱۶ مرداد ۱۳۲۲ در منطقه آب نهر به دنیا آمدم و در چند مدرسه در دهستانهای منطقه که توسط دکتر حسابی تاسیس شده بود تا کلاس سوم درس خواندم و بعد از آن به دهستان چشمه چنار رفتم و آنجا ادامه تحصیل در کلاس چهارم دادم و اواسط خرداد همان سال با بهمن بیگی در همان منطقه ملاقات کوتاهی داشتم و برای تحصیل در پایه پنجم دبستان به بوشهر رفتم تا اینکه دبیرستان به شیراز آمدم تا کلاس دهم در این شهر تحصیل کردم.

پدر پیوند کبد ایران با بیان اینکه محمد بهمن بیگی اقدامات شاهکاری در حوزه تحصیل فرزندان عشایر داشته است ادامه داد: سال ۱۳۴۸ به یاسوج رفتم و معلم شدم تا ۲ سال معلم مدارس عشایری بودم و بعد از آن در کنکور و در رشته دامپزشکی شرکت کرده و قبول شدم و از همان زمان با دکتر خسروی نژاد آشنا شدم و تاکنون این رابطه ادامه دار مانده است.

وی اضافه کرد: دکتر خسروی نژاد انسان نجیب و شایسته ای است و این نجابت را در طول این سالیان دراز از وی مشاهده کردم.

دکتر ملک حسینی به زندگی خود در قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: مردم در آن زمان در فقر مطلق و به دور از امکانات بهداشتی و درمانی زندگی می کردند به نحوی که در آن دوران هر سال چندین زن در حین زایمان فوت می کردند.

وی با بیان اینکه یکی از خدمات محمد بهمن بیگی با تربیت مامای عشایری پایان دادن به این قصه تلخ فوت حین زایمن زنان عشایری بود اظهار کرد: سال ۱۳۶۰ فارغ تحصیل شدم و رشته اطفال را برای ادامه انتخاب کردم اما بعد به جراحی تغییر رشته دادم و سال دوم تحصیل در این رشته با مرحوم بهمن بیگی از نزدیک آشنا شدم که او فردی پاک دست و سالم در زندگی بود که برغم مدیرکل تعلیمات عشایر بودند ولی در سالیان آخر زندگی به لحاظ مالی شرایط خوبی نداشت .

او با بیان اینکه هر چند در دبیرستان عشایری تحصیل نکرده ام ، ولی بهمن بیگی بی حد و اندازه برای عشایر تلاش کرد تا حدی که هنوز قدر تلاشهای او دانسته نشده است.

دکتر ملک حسینی افزود: الگوها در زندگی انسان تاثیر بسیاری دارند و بهمن بیگی الگویی بود که تاکنون کسی نتوانسته پا جای پای او بگذارد.

وی با بیان اینکه بهمن بیگی با دست خالی برای عشایر از جان مایه گذاشت،گفت: همه شاگردان بهمن بیگی باید با الگو گیری از این انسان بزرگ در این شرایط به جامعه خدمت کرده و برای توسعه خدمت رسانی به مردم تلاش کنند.

دکتر ملک حسینی افزود: بخش پیوند بیمارستان ابن سینا شیراز از سال ۲۰۱۷ تاکنون پنج سال همواره در دنیا اول است و روزانه حدود ۱۷ عمل پیوند انجام می شود.

پدر پیوند کبد ایران اظهار کرد: بهترین دانشگاههای دنیا خیریه است و امیدوارم همه دست به دست هم دهیم و در مرکز پیوند اعضا ابن سینا ، دانشگاه ایجاد کنیم.

سخاوت و شهامت ویژگی بارز فرزند ایل

دکتر محمود حقیقت نیز در مراسم نکوداشت دکتر علی اکبر خسروی نژاد به خصوصیات استاد بهمن بیگی اشاره کرد و گفت: سخاوت و شهامت ویژگی بارز خسروی نژاد از شاگردان برجسته مرحوم محمد بهمن بیگی است.

وی با بیان اینکه دکتر خسروی نژاد با سختکوشی مراتب علمی را پشت سر گذاشته است،افزود: دکتر ملک حسینی نماد دیگری از ظرفیتهای ایلات و عشایر ایران است.

دکتر حقیقت اظهار کرد: خسروی نژاد از بچه های ایل کجاآباد (عشایر) بود که پدران ما عشایر و اهل هیچ کجا بودند به نحوی که عشایر هیچ سهمی از محل سکونت نداشتند زیرا همواره در حال جابجایی و کوچ بودند.

وی ادامه داد: پدر دکتر خسروی نژاد قشقایی (کشکولی) و مادر او از تبار لر ممسنی بوده است که به همین علت از دو قوم اصیل ایرانی ریشه دارد.

وی معتقد است که خسروی نژاد دانش آموخته مکتب زنده یاد محمد بهمن بیگی و مکتب عشق بوده و انتظار از شاگردان بهمن بیگی اینگونه است که متمایز باشند، زیرا در محرومیت زندگی کرده و درعین حال تلاشگرند.

دکتر حقیقت گفت: بسیاری از نخبگان ایران و استان فارس دانش آموخته دبیرستان عشایری بودند و مرد تلاش هستند، پشتکار، خوش برخوردی، مهربان، دلسوز، مسولیت پذیری، سخاوت، وفاداری و قدرشناسی مداوم از ویژگی های دکتر خسروی نژاد، نخبه پزشکی شیراز است.

وی با بیان اینکه موفقیت های اجتماعی شامل مردم داری و نیکوکاری در این شخصیت علمی موج می زند، افزود: ساخت همراه سرا برای همراهان بیمار آن که در بسیاری از شهرستان های فارس آواره بودند از جمله ممسنی و شیراز همراه سرای بیمار ساخته است.

یاد معلم آموزش عشایری

دکتر علی اکبر خسروی نژاد نیز در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از کسانی که در برگزاری این مراسم تلاش کردند گفت: ما گروهی از فارغ‌التحصیلان عشایر هستیم که طی بیش از دو دهه گذشته هرساله یاد معلم آموزش عشایری کشور مرحوم بهمن بیگی را گرامی می داریم.

این دانش آموخته دبیرستان عشایری از هم دبیرستانی خود " زنده نام مهندس اسماعیل احمدی که در دهه ۷۰ با گردهم آوردن دانش آموختگان و علاقمندان به محمد بهمن بیگی بنیانگذار تعلیمات عشایر ایران بنای مناسبت های گرامیداشت از این اسوه علم اموزی و نجات بخش عشایر ایران از جهل بیسوادی را بنا نهاد ،" یاد کرد و گفت که جای این ایشان در این محفل خالی است .

دکتر خسروی نژاد ادامه داد : الگوی اول من در زندگی حرفهای یک پزشک شاغل در نورآباد ممسنی بود، انسانی که می توانست زخم های انسان را التیام بخشد.

عیان شدن سفیدی در دل سیاهی

دکتر خسروی نژاد موفقیت خود و دیگر دانش اموختگان عشایری را مدیون محمد بهمن بیگی بنیانگذار تعلیمات عشایر ایران دانست و ادامه داد: الگوی وجدانی ام نیز مرحوم بهمن بیگی بود ،شیرمردی که تصمیم گرفت عشایر باید خواندن و نوشتن را در حین کوچ بیاموزند، مردی که مدرسه را به چادرهای عشایری برد.

وی اظهار کرد: چیزی نگذشت که چادر سفید آموزش در میان چادرهای سیاه عشایری خودنمایی کرد تا علم و دانش به جنگ بی سوادی و جهل رود.

خسروی نژاد گفت: بهمن بیگی قدیس نبود ولی دارای صفات برجسته انسانی بود که وفاداری به عشایر او را وادار کرد که از آمریکا برگردد و انقلاب آموزش عشایری ایران را پایه گذاری کند.

وی افزود: بهمن بیگی در زمانی مسئولیت آموزش عشایری را در دست گرفت که مبارزه بین یاغی ها و ژاندارم ها شروع شده بود اما بهمن بیگی در میان این ستیز و به جان خرید خطرات احتمالی به مناطق عشایری می رفت تا فرزندان عشایر و حتی همین یاغیها در کنار سایر مردم تحصیل کنند.

این استاد برجسته و مفاخر پزشکی فارس اظهار کرد: از آنجایی که عشق به انسان در بهمن بیگی موج می زد و من به عنوان دانش آموخته مکتب ایشان نیز تلاش کردم عاشق انسان باشم.

حضور در جبهه / ترمیم زخمی که جنگ باقی گذاشت

وی در ادامه گفت: در دوران جنگ تحمیلی با زخم، درد و ترمیم زخم آشنا شدم و این جرقه در من در خصوص ترمیم زخم زده شد حتی با وجودی که دهها سال از جنگ نیز گذشت اما پزشکان همچنان مشغول ترمیم زخم های ناشی از جنگ بودند.

خسروی نژاد افزود: چند ساعتی بعد از عملیات والفجر هشت در بهمن ماه ۱۳۶۴ در کنار اروند رود و جزیره مینو سیل مجروحین جنگی به سمت ما سرازیر شد و همچنین اعلام شد که منطقه ما شیمیایی شده و ما در این محیط ساعتها در حال خدمت به مجروحین بودیم و به همین دلیل به اهواز منتقل شدیم و از آنجا به تهران و در بیمارستانی بستری شدیم.

وی در ادامه با قدردانی از خانواده اش به دلیل همراهی با او طی این سالیان گفت: پس از چندماه مجددا به کار درمانی مشغول و باز به جبهه رفتم و در عملیات کربلای پنج مشغول کار شدم که هر چند هزینه های زیادی به کشور ما در پی این عملیات تحمیل شد ولی موفقیتی هم بدنبال داست .

خسروی نژاد با اشاره به خاطرهای از ایام جنگ تحمیلی اظهار کرد: در سال ۶۶ در شمال استان سلیمانیه عراق مشغول مداوای بیماران بودم، قبل عملیات مرصاد در سال ۶۷ به کرمانشاه منتقل شدم و در آخرین سفرم به جبهه در نیمه دوم خرداد سال ۱۳۶۸ در بیمارستان صحرایی بودم که چند روزی خبر از جنگ نبود تا اینکه یک سربازی با وضعیت وخیم به این مرکز منتقل شد جراحت به اندازه ای شدید بود که بیمار چندباری تمام کرد ولی با اقدامات پزشکی به زندگی بازگشت و فردای آن روز بیمار به هوش آمد و بیدار شد و مداو شد .

وی ادامه داد : از این ماجرا چندسال گذشته بود و روزی در بیمارستان علی اصغر شیراز مشغول کار بودم که دعوتنامه ای به دستم رسید و من به همراه خانواده به مراسم ازدواج همان سرباز مجروح به نام هوشنگ سیم کش دعوت شده بودم که این یکی از خاطرات شیرین دوران کاری ام بود.

وی در خاتمه گفت: نباید فراموش کرد که همواره در راس این موضوعات، تعلیمات عشایر و انسانی به نام محمد بهمن بیگی قرار داشته است.

در پایان این آیین با اهدای لوح و هدایایی ضمن قدردانی از خدمات دکتر علی اکبر خسروی نژاد از همسر او نیز تقدیر شد.