ساوه - ایرنا - جمعی از دست اندرکاران آموزش و پرورش و رای اولی های ساوه معتقدند انتخابات از همان کلاس های درس و پای تخته سیاه آغاز می شود و پایان آن به صندوق های رای و تعیین سرنوشت سیاسی کشور و جامعه ختم می شود.

به گزارش ایرنا، مدرسه؛ محل تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور، جایی که انسان ها مراحل مختلف زندگیشان در آنجا سپری می کنند تا برای ایفای انواع نقش ها در جامعه آماده شوند که حضور در انتخابات از مهمترین این نقش ها است.

در ایران هر فرد در پایان دوره تحصیلی متوسطه دوم خود (در سن ۱۸ سالگی) غیراز شرکت در آزمون های درسی، در همایشی سیاسی - ملی به عنوان یک رای اولی حضور پیدا می کند تا با اولین رای خود در تعیین سرنوشت سیاسی جامعه مشارکت کند.

اما این قشر از جامعه از دامن مکانی برخواسته اند که همه آن را به عنوان خانه دوم می شناسند، حال باید دید مدرسه به عنوان خانه دوم چقدر در مساله انتخابات به عنوان یکی از حوزه های مهم در آینده کشور توانسته نقش ایفا کند؟ آیا اصلا جایگاهی دارد؟

برای پاسخ به این سوال ها، خبرگزاری ایرنا میزگردی با حضور عبدالرضا حامدی خواه سرپرست، حجت الاسلام مهدی خواجوی معاون پرورشی، مهدی کرمی معاون آموزش متوسطه و میلاد مرادزاده مسوول بسیج فرهنگیان آموزش و پرورش ساوه،‌ طاهره منصوری مدیر، مبینا صادقی و محدثه اسماعیلی دانش آموزان رای اولی دبیرستان دخترانه ناصر ابطحی این شهرستان برگزار کرده است که در ادامه به تفصیل می‌خوانید:

تحول، نتیجه حضور

ایرنا: به عنوان یک رای اولی بفرمایید که چرا می خواهید در انتخابات شرکت کنید؟

اسماعیلی دانش آموز رای اولی: به گفته رهبر معظم انقلاب انتخابات یک وظیفه شرعی و دینی است و باعث اقتدار ملی در بین ملت و تثبیت وحدت می شود که این ۲ کلمه در جمهوری و اسلامی با انتخابات معنا دار می شوند هر ۲ وابسته به رویداد سیاسی هستند.

از طرفی انتخابات یک مقوله تحول گرا در کشور است و اگر ما مشارکت ضعیفی داشته باشیم بدون شک مجلس ما نیز ضعیف می شود و به همین دلیل حضور من به عنوان یک رای اولی در ایجاد تحول در جامعه ضروری است.

رای اولی ها به دلیل کم تجربگی در انتخابات نیازمند آن هستند که بیش از گذشته در کارگاه های بصیرتی و روشنگری برای انتخاب اصلح حضور داشته باشند

معتقدم برخی از مردم از انتخابات دلسرد هستند و از رای دادن کناره گیری می‌کنند که این باعث می شود نه تنها مشکلات ما به مجلس نرسد بلکه دچار چالش های بیشتری نیز باشیم و این به ضرر کشورمان است.

ایرنا: بنابراین از حضور در انتخابات به دنبال برآورده کردن حق و تکلیف سیاسی و شرعی هستید، مدرسه چه نقشی برای رسیدن شما به این استدلال داشته است؟

اسماعیلی : در مدرسه برگزاری کارگاه های بصیرتی که برای این موضوعات بوده بیشترین تاثیر را در روشنگری فکری ما داشته است که معتقدم تداوم برگزاری آنها در دوره های مختلف بین دانش آموزان می توان این تاثیرگذاری را بیش از گذشته کند.

رای اولی ها به دلیل کم تجربگی در انتخابات نیازمند آن هستند که بیش از گذشته در کارگاه های بصیرتی و روشنگری برای انتخاب اصلح حضور داشته باشند که مدارس می توانند با برگزاری این کارگاه ها به علت تاثیر پذیری قشر نوجوان از معلمان بیشترین نقش را ایفا کند.

رای دادن نوعی حضور در میدان نبرد است

ایرنا: مدرسه چقدر برای جلب مشارکت شما در انتخابات نقش داشته است؟

مبینا صادقی یکی دیگر از دانش آموزان رای اولی ساوه: شاید رای اولی ها در نگاه اول جمعیت کمی را تشکیل می دهند اما با انتخاب درست، می توانند تاثیر گذارباشند بنابراین مدرسه به عنوان خانه دوم ما می تواند نقش خود را در راستای مشارکت های دانش آموزان در عرصه های عمومی به خوبی ایفا کند اما تاثیر پذیری دانش آموزان باید به گونه ای باشد که خودشان نیز در راستای کسب اطلاعات لازم در این زمینه ها نیز اقدام کنند.

هم اکنون بیشترین دغدغه ای که ما رای اولی ها داریم این است که چه فردی اصلح است؟ و با توجه به چه ویژگی هایی باید انتخاب شود؟ که اگر آاموزش و پرورش بتواند در این زمینه ها، مباحث و تعالیم خود را برجسته کند به ویژه در ایام منتهی به انتخابات رای اولی ها ثمره بخش تر می توانند نقش خود را ایفا کنند.

امروز می بینیم که شبکه های معاند می گویند که رای ندهید که معتقدم همانگونه که شهید همت گفته هر کجا دیدید دشمن آنجا را می کوبد آنجا جبهه است، رای دادن هم به نوعی حضور در میدان نبرد است جبهه ای که با هر رای می‌تواند یکی از جنبه های سرنوشت ساز برای انقلاب باشد.

انتخابات شوراهای دانش آموزی اولین گام مدرسه برای مشارکت سیاسی

ایرنا: مدیران مدارس به عنوان بازوهای اجرایی آموزش و پرورش نیز به نوبه خود نقش مستقیم و غیرمستقیم در تاثیرگذاری بر دانش آموزان در مشارکت های سیاسی به ویژه انتخابات را دارند، به عنوان مدیر یک مدرسه بفرمایید نقش شما در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی میان محصلان چیست؟

منصوری مدیر دبیرستان دخترانه دوره دوم ناصر ابطحی ساوه: آموزش و پرورش همیشه در همه ارکان حکومت نقش اول را داشته و یکی از تاثیر گذارترین ها در همه امور است که انتخابات شورای دانش آموزی نمادی ترین و بهترین شکل مشارکت پذیری دانش آموزان و شرکت آنها در انتخابات است.

دانش آموزان باید بتوانند در مدارس با برگزاری مناظره ها، میتینگ های مختلف و جلسات آزاد اندیشی با هم به یک نتیجه مشترک در مشارکت سیاسی و انتخاب افراد اصلح برسند

در این طرح دانش آموزان با آن شور و شوقی که دوستان خودشان را به عنوان نماینده در اداره امور مدرسه انتخاب و بعدا از آنان مطالبه گری می کنند اولین تمرینشان برای مشارکت در عرصه ملی همچون انتخابات است.

مدیران مدارس بر حسب وظایف، اختیارات و سیاست های بالادستی خود تلاش می کنند در انتخابات مختلف با هدف آگاهی بخشی به آنان اهمیت شرکت در رویداد سیاسی را به آنان انتقال داده تا آنان به عنوان آینده سازان جامعه در تعیین سرنوشت خودشان نقش آفرینی درستی داشته باشند.

به عنوان یک مدیر معتقد هستم که دانش آموزان باید بتوانند در مدارس با برگزاری مناظره ها، میتینگ های مختلف و جلسات آزاد اندیشی با هم به یک نتیجه مشترک در مشارکت سیاسی و انتخاب افراد اصلح برسند.

ایرنا: در خصوص همین ایده برگزاری نشست های آزاد اندیشی و مناظرات سیاسی، آیا دست شما برای انجام چنین کارهایی در مدارس باز هست؟

منصوری: به شرط رعایت بی طرفی، عدم اقدام علیه شخص یا جریان و تفکر خاصی، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد چراکه یکی از راه های مشارکت پذیری این است که دانش آموزان آگاه شوند و بتوانند با بینش سیاسی صحیحی انتخاب اصلحی داشته باشند.

ایرنا: آیا چالش هایی در این زمینه وجود دارد؟

منصوری: نا امیدی یا بزرگ جلوه دادن مشکلات و بی تاثیر انگاشتن انتخابات در شبکه های اجتماعی و مجازی مهمترین چالش پیش روی این مساله است که برای ارتقای بینش نوجوانان و جوانان نیازمند حضور جدی افراد آگاه و دارای سواد رسانه ای در عرصه های آگاهی بخشی برای پاسخ به این چالش هستیم که باید دستگاه های دیگر همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج و سپاه نیز بیش از گذشته در کنار ما در بین دانش آموزان و جوانان در خارج از مدارس کرسی هایی تحقق جهاد تبین داشته باشند.

پرورش نسل مطالبه گر

ایرنا: مطالبه گر بودن به عنوان یکی از مهمترین نیازهای جامعه در مشارکت های عمومی است، ‌بفرمایید آموزش و پرورش چه برنامه هایی برای پرورش نسل های مطالبه گر دارد؟

مهدی کریمی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ساوه: مدرسه به عنوان یکی از مهمترین ارکان آموزش و پرورش، برای مطالبه گر بار آوردن دانش اموزان در طول سال ایده های مختلفی همچون دخالت مستقیم آنان در مدیریت مدرسه و مدیریت امتحانات، انتخابات شوراهای دانش آموزی را در دستور کار قرار داده است.

برای تحقق این مساله برنامه های مستمری داریم که در ملاقات های چهره به چهره با دانش اموزان و همچنین دوره های آموزشی و پرورشی این فضا را برای آنان فراهم می کنیم تا بتوانند با تمرین های کوچک، خود را آماده ورود به عرصه مشارکت های اجتماعی بکنند.

حس خوب مشارکت

ایرنا: یکی از رای اولی ها به نمایندگی از سایر هم سن و سال های خود انتظاراتشان از آموزش و پرورش را اعلام کردند، به عنوان معاون پرورشی آموزش و پرورش ساوه بفرمایید در خصوص پاسخ به این انتظارات چه برنامه ریزی هایی در این شهرستان تدارک دیده شده است؟

حجت الاسلام مهدی خواجوی: پویش حس خوب، برنامه بومی ای که آموزش و پرورش ساوه آن را برای ایام انتخابات تدارک دیده است و تلاش شده در کنار جشن تکلیف سیاسی، دانش آموزان به همراه معلمان خود حس مشارکت خود در آینده سیاسی کشور را به تصویر و متن بکشند.

تلاش شده در کنار جشن تکلیف سیاسی، دانش آموزان به همراه معلمان خود حس مشارکت خود در آینده سیاسی کشور را به تصویر و متن بکشند

این پویش در ۲ مرحله شامل حضور دانش آموزان در اداره ها و نهادها برای آشنایی با دستاوردهای چهار دهه ای انقلاب اسلامی و همچنین حضور در پای صندوق های رای برگزارمی شود که مرحله اول از ۲ ماه گذشته در مدارس دوره دوم متوسطه شهرستان آغاز و تا کنون نیز در بیش از ۵۰ مدرسه اجرا شده است.

در مرحله اول دانش آموزان در دستگاه ها، نهادها و برخی شرکت های تولیدی حضور پیدا می کنند و طی یک پرسش و پاسخ با مسوولان آن از تمام جزئیات این دستاوردها آشنا می شود تا این اقدام گامی در راستای خنثی سازی تبلیغات منفی رسانه های غرب علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد و دانش آموزان با بینشی بازتر در انتخابات ۱۴۰۲ به عنوان مرحله دوم این پویش شرکت کنند.

در جریان این پویش مسابقات عکاسی و نقاشی از خلق بهترین و زیباترین حس مشارکت و چالش بهترین سوال از مسوولان در فرایند پرسش و پاسخ نیز برگزار می شود.

ایرنا: معلمان یکی دیگر از بازوهای آموزش و پرورش در اجرای سیاست های کلان هستند، بفرمایید معاونت پرورشی برای ایجاد شورانتخاباتی بین معلم ها چه برنامه هایی دارد؟

خواجوی: در مدرسه کسی جز معلمان نزدیک تر به دانش آموزان نیست که در راستای ایجاد شور انتخاباتی بین آنان نیز کرسی های آزاد اندیشی ویژه معلمان در ۲۰۰ مدرسه راه اندازی کردیم تا با حضور هادیان سیاسی دستاوردهای نظام را به آنان تبیین کنند و بتوانند هادی سیاسی نظام در مدارس و بین دانش آموزان برای رفع شبهات باشند.

یک کار دیگری که برای ایجاد شورانتخاباتی بین معلمان اجرا کرده ایم طرح معلم نمونه ای که بتواند دانش آموزان را با خود در پای صندوق های رای حاضر کند است که در این اقدام معلم باید آنقدر تاثیرگذاری در دانش اموزان داشته باشد که در کنار تبیین دستاوردها و بررسی چالش های جامعه، رای اولی ها را برای تصمیم گیری و مشارکت پای صندوق های رای هدایت کند.

دوری از کلیشه ها

ایرنا: بسیج فرهنگیان آموزش و پرورش چه نقشی برای ایجاد شور انتخابات در بین فرهنگیان به عنوان بازوان فکری و اجرایی در در مدارس انجام داده است؟

میلاد مرادزاده مسوول بسیج فرهنگیان ساوه: فرهنگیان به عنوان یک قشر فرهیخته در جامعه‌ همیشه جایگاه ویژه ای داشتند و این بسیج در راستای افزایش سطح مشارکت آنان در ترغیب و نقش آفرینی برای آگاه سازی رای اولی ها با دعوت از برخی هادیان سیاسی مطرح کشور به دنبال افزایش سطح بینش سیاسی همکاران بوده است.

سعی شده هادیان سیاسی در جمع فرهنگیان و اولیای رای اولی های شهرستان دعوت شوند که بتوانند با دوری از حرف های کلیشه ای یا تکراری با استدلال های منطقی ابتدا معلمان را نسبت به چالش ها و ظرفیت های کشور و منطقه آگاه کنند و پاسخ شبهات آنان را بدهند تا در مرحله دوم خود معلمان با این بینش در بین دانش اموزان و همچنین والدین آنان باعث افزایش شور و مشارکت سیاسی شوند.

تبیین دستاوردها لازمه جذب قشر خاکستری

ایرنا: آیا دست اندارکاران انتخابات از نقش مدرسه در انتخابات غافل نشده اند؟

عبدالرضا حامدی خواه سرپرست آموزش و پرورش ساوه: بعید می دانم این انتفاق افتاده باشد، شاید ۱۰۰ درصد توان خودشان را در این زمینه بکار نگرفته باشند ولی مغفول نمانده و همیشه برنامه ریزی و هماهنگی ارگان ها و دستگاه تاکید بر حضور دانش آموزان در عرصه های مختلف بوده است.

ایرنا: آیا پیشنهادی و راهکاری برای رسیدن مدرسه به ایفای نقش ۱۰۰ درصدی در انتخابات دارید؟

قشری که نه بخاطر زاویه با انقلاب در انتخابات شرکت نمی کنند بلکه عمده دلیل عدم مشارکت آنها بی اطلاعی از دستاوردها است

حامدی خواه: تببین دستاوردهای انقلاب بهترین راهکار است به طوریکه این مساله هم می تواند دانش آموزان را متوجه تاثیر این انقلاب در ایران بکند و هم قشر خاکستری را پای صندوق های رای بکشاند، قشری که نه بخاطر زاویه با انقلاب در انتخابات شرکت نمی کنند بلکه عمده دلیل عدم مشارکت آنها بی اطلاعی از دستاوردها است.

از درس تا عمل

ایرنا: می دانیم که مدرسه اولین محل حضور افراد در جامعه بوده و سازنده جامعه است پس بفرمایید آیا برنامه آموزش پرورش برای حضور در این انتخابات تنها به دوره انتخابات مربوط می شود یا اینکه در دوره های مختلف نسبت به افزایش و ارتقای بینش سیاسی آنان نیز برنامه هایی در دست اقدام است؟

حامدی خواه: دشمنان هجمه های خود را قبل از انتخابات برای تحریم این رویداد را شروع کرده اند و این نشان از اهمیت آن در جمهوری اسلامی است که باید پرسید چه دلیلی برای این همه هزینه ها ، حمله رسانه ای و فضای مجازی علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران وجود دارد؟

مبارزه با استکبار جهانی و تامین امنیت آسایش جامعه از اهداف مهم جمهوری اسلامی بوده که همگی بر خلاف سیاست های استکبار جهانی است و دلیل تحریم انتخابات نیز این مساله می تواند باشد.

آموزش و پرورش برای تبیین این مساله فعالیت های پرورشی و آموزشی خود برای دانش آموزان را از دوره اول متوسطه تا پایان دوره متوسطه دوم برنامه ریزی کرده است.

این تعلیم و تربیت با هدف افزایش بینش سیاسی دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در محتوای درسی کتاب ها به ویژه مطالعات اجتماعی به صورت محسوس و سایر برنامه های درسی همانند تاریخ به صورت نامحسوس گنجانده شده است.

در جریان برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزی اولین گام عملی برای مشارکت سیاسی دانش آموزان در مدرسه برداشته می شود تا در نهایت به حضور دانش اموزان رای اولی در انتخابات ملی همچون ریاست جمهوری، مجالس های شورای اسلامی و خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ختم شود.

نقش آموزش و پرورش در انتخاب به واسطه اهمیت تاثیر مدرسه در زندگی هر فردی نقشی تاثیر گذار تر از سایر نهادها در جامعه است اما اینکه آموزش و پرورش چقدر این وظیفه را به خوبی انجام داده است را ۱۱ اسفند پای صندوق های رای خواهیم دید.

در جریان انتخابات ۱۴۰۲ (دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دروه انتخابات مجلس خبرگان رهبری) حدود سه هزار دانش آموز دختر و پسر ساوه ای به عنوان رای اولی می توانند در تعیین سرنوشت سیاسی شهر و کشور خود مشارکت کنند.