تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴

رشت - ایرنا - مدیر پزشکی انتقال خون گیلان گفت: ۲ پایگاه انتقال خون استان روز یکشنبه همزمان با نیمه شعبان سالروز ولادت امام زمان (عج) آماده اهدای خون مردم نوع‌دوست است.

دکتر گیتی ایزدی‌پور شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پایگاه‌های انتقال خون رشت و لاهیجان امروز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ برای خونگیری فعال است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است از مردم نوعدوست گیلان درخواست می‌شود که برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران یاریگر انتقال خون استان باشند.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان اظهار کرد: واحد جذب اهداکنندگان خون استان با شماره ۳۳۳۳۲۶۷۰ - ۰۱۳ آماده پاسخگویی به مردم در ارتباط با اهدا خون است.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در استان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان‌های نخست کشور به لحاظ مصرف فرآورده‌های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال"، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

پایگاه‌های انتقال خون در رشت، بندرانزلی، لاهیجان، آستارا، تالش، فومن، لنگرود و رودسر فعال است.