تهران- ایرنا- داور بخش کودک بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان درباره حضور این رویداد هنری برای اولین بار در شهر اردکان و داوری آثار توضیحاتی داد و گفت: نگاه به جشنواره کودک و نوجوان نباید نگاهی کودکانه باشد.

امید نیاز در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، درباره حال و هوای جشنواره در نخستین میزبانی شهر اردکان گفت: با وجود این که برگزاری این رویداد بزرگ هنری برای اولین بار در شهر اردکان برگزار شد و با توجه به عدم تجربه کافی در این بخش به نظر من دوستان فضای بسیار خوبی را فراهم کرده بودند که بسیار قابل تقدیر است.

او ادامه داد: قطعا برای دوره بعد باید تجهیز سالن‌ها و به ویژه سیستم صوت آن‌ها مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. کیفیت آثار برای سال‌های بعد باید بهتر این باشد. اگر ما کیفیت آثار را از ده سال پیش تاکنون طبق یک شیب در نظر بگیریم، کیفیت آثار جشنواره طی این سال‌ها نزول کیفی داشته است و امیدوارم سال بعد شاهد آثار جریان‌ساز، تامل‌برانگیز و پر از خیال و فانتزی باشیم.

امید نیاز بیان کرد: تولیدکنندگان تئاتر کودک و نوجوان باید نسبت به قصه، نمایشنامه نگاه جدی داشته باشند به نطر می‌رسد مطالعه آن‌ها در این زمینه ناکافی است. استفاده از موسیقی، نور و رنگ در کار کودک نیازمند نگاه تخصصی و با ملاحظه است. توجه به این موارد باعث می‌شود تا ما شاهد رشد تئاتر کودک و نوجوان می‌شود. نمی‌توانیم هر گونه لباس رنگی، یا موسیقی‌‎های شاد را به کودکان نسبت دهیم. در بسیاری از موارد نمایشنامه‌ها مخاطب‌شناسی درستی ندارد.

نمی‌توانیم هر گونه لباس رنگی، یا موسیقی‌‎های شاد را به کودکان نسبت دهیم. در بسیاری از موارد نمایشنامه‌ها مخاطب‌شناسی درستی ندارد
این نویسنده و کارگردان با اشاره به بخش انتخاب آثار گفت: ما در جشنواره بعضا آثاری را دیدیم که مناسب گروه سنی که ما داوری می‌کردیم نبود یا اصلا مناسب هیچ یک از رده‌بندی‌های جشنواره به شمار نمی‌آمد. انتظار من از آثار پایتخت بسیار بیشتر بود آن‌ها دسترسی بیشتری به امکانات و استادان برای مشورت دارند. تئاترهایی که از شهرستان آمدند چیزی کمتر از آثار راه یافته به جشنواره از تهران نداشتند.

او درباره کلیت داوری و انتخاب آثار توضیح داد: در بخش تولید اثر مواردی چون نمایشنامه، خلاقیت در کارگردانی، توجه به نور و لباس، استفاده صحیح از بیان، بدن و لحن برای بازیگر، مخاطب شناسی و کشف ضرورت‌های اجرایی موارد مهمی بود که در داوری به آن‌ها توجه شد. اگر مخاطب عصر حاضر را بشناسیم متوجه دغدغه او خواهیم شد و براین اساس به انتخاب یا نگارش نمایشنامه می‌پردازیم.

نیاز درباره استقبال مخاطبان از جشنواره گفت: با توجه به اینکه سال اول برگزاری جشنواره در اردکان بود، استقبال مخاطبان بسیار عالی بود و قطعا ماندن جشنواره در اردکان، ارزش افزوده محسوب می‌شود.

امید نیاز، داور بخش کودک بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان از تغییر دبیران هر جشنواره آسیب بیشتری می‌بینند

این هنرمند با اشاره به اینکه نگاه به جشنواره کودک و نوجوان نباید نگاهی کودکانه باشد، توضیح داد: این رویداد هنری و فی‌النفسه تئاتر کودک و نوجوان بسیار دارای اهمیت است چراکه این جشنواره مخاطبانی دارد که بعدها به مخاطب تئاتر بزرگسال هم اضافه شوند. به همین دلیل باید به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بالاتر و حتی بیشتر از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بودجه تخصیص داده شود. سال‌هاست که این رویداد مانند کودکی به دنبال قیم است درحالی که باید به این رویداد نگاهی جدی شود.

داور بخش کودک جشنواره بیست‌وهشتم افزود: در انتخاب و دعوت گروه‌های بین‌المللی باید دقت بیشتری وجود داشته باشد. این رویداد باید کلان‌تر دیده شود و از لحاظ بودجه و تجهیزات مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. در حال حاضر این موارد در حد نام جشنواره شریف و محترم تئاتر کودک و نوجوان نیست.



نیاز در پایان سخنانش با تقدیر از امیر مشهدی‌عباس، دبیر جشنواره گفت: خوشبختانه دبیر این رویداد هنری به شدت به روند برگزاری جشنواره آشنا است. در دو دوره دبیری این هنرمند حال‌وهوای جشنواره تا حدی به دوران قبل و کیفیت بهتر نزدیک شده است. تغییر در بسیاری از موارد مضر است و برای همه جشنواره‌ها لازم است که اگر دبیری کار خود را به خوبی انجام می‌دهد با ثبات مدیریت در پیشرفت دوره‌های بعد با او همراه باشیم. قطعا هنرمندان از تغییر دبیران هر جشنواره آسیب بیشتری می‌بینند چون باید خود را با نگاه و رویکرد جدید به روز کنند و باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم.