تهران- ایرنا- با وجود گذشت حدود دو سال از آغاز مناقشه روسیه و اوکراین که تاثیرات آن همچنان بر اقتصاد جهانی پابرجاست، به تازگی غرب تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه و برخی از کشورهای ثالث اعمال کرده است که به باور کارشناسان این رویکرد میتواند آسیبهای بیشتری را بر اقتصاد جهان وارد سازد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری چینی «گلوبال تایمز»، اتحادیه اروپا هفته گذشته با بسته جدیدی از تحریمها علیه روسیه موافقت کرد که برای اولین بار شرکت های چینی و هندی متهم به "حمایت از تلاش های جنگی مسکو" را هدف قرار می دهد.

به نوشته این رسانه چینی، ممکن است برای ایالات متحده و متحدان اروپایی اش ناامید کننده باشد که متوجه شوند محدودیت های مالی و تجاری نتوانسته اند همانطور که پیش بینی می شد منجر به فروپاشی اقتصاد روسیه شود.

بر اساس این گزارش، دو سال پس از آغاز درگیری، حتی پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد روسیه امسال با سرعت بیشتری نسبت به آنچه قبلاً انتظار می‌رفت، رشد کند و از اقتصاد ایالات متحده، آلمان، فرانسه و بریتانیا پیشی بگیرد. ماه گذشته، صندوق بین‌المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی روسیه را به ۲.۶ درصد برای سال ۲۰۲۴ افزایش داد و برآورد می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی روسیه به ۲.۱ درصد برسد.

پیشینه
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی ۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۲۴ در بیانیه ای به مناسبت دومین سالگرد جنگ میان روسیه و اوکراین اعلام کرد: «دو سال پیش، اندکی پیش از طلوع آفتاب، موشک‌های روسیه در نزدیکی شهر کی یف، پایتخت اوکراین منفجر شدند. نیروهای روسی از مرزهای اوکراین عبور کردند. یورش بی رحمانه پوتین به اوکراین آغاز شده بود.
رئیس جمهور آمریکا گفت: «پوتین معتقد بود که به راحتی می تواند اراده را تضعیف کند و عزم یک مردم آزاد را بشکند. این که او می تواند به یک کشور مستقل وارد شود و جهان به آن سو خواهد رفت. او فکر می کرد می تواند پایه های امنیت را در اروپا و فراتر از آن متزلزل کند. پس از گذشت دو سال، آنچه از روز اول می‌دانستیم، به وضوح می‌بینیم: پوتین اشتباه محاسباتی بدی کرد.»
بایدن افزود: «مردم شجاع اوکراین همچنان می‌جنگند و در عزم خود برای دفاع از آزادی و آینده خود سر فرود نیاوردند. ناتو قوی‌تر، بزرگ‌تر و متحدتر از همیشه است. ائتلاف جهانی بی سابقه متشکل از ۵۰ کشور در حمایت از اوکراین، به رهبری آمریکا، همچنان متعهد به ارائه کمک های حیاتی به اوکراین و مسئول دانستن روسیه برای تجاوزاتش است.»
رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «ما همچنین محدودیت‌های صادراتی جدیدی را برای نزدیک به ۱۰۰ شرکت به دلیل حمایت از ماشین جنگی روسیه اعمال می‌کنیم. ما در حال انجام اقداماتی برای کاهش بیشتر درآمدهای انرژی روسیه هستیم. من از تیم خود خواسته ام حمایت از جامعه مدنی، رسانه‌های مستقل و کسانی که برای دموکراسی در سراسر جهان می‌جنگند را تقویت کنند.»
آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.
 



اهمیت موضوع
در هر صورت، چنین چشم‌اندازهای اقتصادی باید روشن می‌کرد که تحریم‌ها هیچ یک از مشکلات را از زمان شروع مناقشه حل نمی‌کند، بلکه پیامدهای اقتصادی جدی‌تری را به همراه داشته است. شکست رویکرد تحریم‌ها دلیلی برای تشدید تحریم‌های غرب یا گنجاندن شرکت‌های کشورهای ثالث به عنوان هدف نیست. چنین اقداماتی غیرمنطقی و جاهلانه است و برای دستیابی به اهداف آنها برای مهار قدرت نظامی یا اقتصادی روسیه کمکی نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، وقتی صحبت از بحران اوکراین می شود، موضع چین همیشه ثابت بوده است. در جریان مناقشه اوکراین و روسیه، چین انتخاب نکرد که فقط یک تماشاگر باشد یا هیزمی بر آتش این درگیری بیافزاید. این گزارش می نویسد چین به ایفای نقش سازنده خود برای پایان دادن به درگیری ها و بازگرداندن صلح در اوکراین ادامه خواهد داد.
در این گزارش آمده است: اساساً تحریم‌های غرب علیه روسیه در واقع اقداماتی غیرقانونی و یکجانبه است که مورد تایید سازمان ملل متحد قرار نگرفته است. ایالات متحده و متحدان اروپایی اش، صرف نظر از اینکه چقدر قدرتمند هستند، نماینده کل جامعه بین المللی نیستند. تشدید تحریم ها و اعمال فشار بر دیگر کشورها با هدف قرار دادن مبادلات اقتصادی عادی بین روسیه و سایر کشورها برای آنها منطقی نیست.
شبکه خبری دویچه وله نیز در گزارشی می نویسد: «سوبرامانیام جایشنکار» ۲۸ بهمن در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره عضویت هند در گروه بریکس گفت: یک تفاوت بین غیر غربی و ضد غربی وجود دارد. ما غیر غربی هستیم اما یک رابطه خوب و رو به رشد با غرب داریم.




جایشنکار همچنین در مورد توانایی هند برای داشتن روابط دوستانه با روسیه و غرب معتقد است که دهلی‌نو روابط با گزینه‌های متعدد را به خوبی مدیریت کرده است.
وزیر خارجه هند در این باره توضیح داد: من گزینه‌های متعدد دارم. آیا مشکلی وجود دارد که من به اندازه کافی برای داشتن گزینه‌های متعدد باهوش هستم؟
هند با وجود روابط رو به پیشرفت با کشورهای غربی در حال حاضر عضو بریکس، یک گروه اقتصادی با حضور چین و روسیه است که در راستای مقابله با بلوک‌های غربی شکل گرفته است.
دهلی‌نو همچنین در قبال جنگ اوکراین سیاست میانه‌ای را اتخاذ کرده و ضمن عدم محکومیت روسیه در این جنگ، به قطعنامه محکومیت مسکو در سازمان ملل رای ممتنع داده است.
هند تا حد زیادی موضع بی طرفی خود را حفظ کرده است. از مقصر دانستن روسیه برای تهاجم خودداری کرده و ضمن پیگیری برای راه حلی دیپلماتیک به دنبال افزایش خرید نفت از روسیه است.

ارزیابی
این روزها، ایالات متحده آمریکا همزمان با دو بحران بزرگ یکی در شرق اروپا و دیگری در غرب آسیا (خاورمیانه)، یعنی جنگ اوکراین و دیگری جنگ در غزه و حمایت از رژیم اسرائیل درگیر است که ابعاد جنگ اسرائیل به یمن رسیده و این مسائل معادلات را در حوزه داخلی و نیز سیاست خارجی این کشور متحول کرده‌ است.
از دیگر سو، به باور کارشناسان، جهان تنها توسط ایالات متحده و متحدان اروپایی آن اداره نمی شود. کارشناسان می گویند اگر غرب می خواهد روسیه را مهار کند حق ندارند از دیگر کشورها بخواهد که فرصت های توسعه خود را برای خدمت به استراتژی های غربی قربانی کنند.
به نوشته گوبال تایمز، وقتی صحبت از نحوه برخورد با روسیه می شود، اقتصادهای نوظهور باید این حق را داشته باشند که منافع خود را در نظر بگیرند و انتخاب کنند.
آنچه در دو سال گذشته اتفاق افتاده ثابت کرده است که تحریم‌های یکجانبه و فشارهای شدید نه تنها آسیب بزرگی به اقتصاد جهانی وارد کرده است، بلکه نظم بین‌المللی را که غرب تلاش می‌کند حفظ کند، مختل کرده است. در نهایت، این خود غرب است که بهای کاشتن بذر بی نظمی در بخش انرژی و زنجیره تامین خود را می پردازد ...
بنابراین، توصیه می‌شود که غرب درباره پیامدهای تحریم‌ها تأمل کند و به دنبال حل این معضل باشد تا از پیچیده‌تر کردن اوضاع سیاسی و اقتصادی جهانی جلوگیری کند .