سبزوار- ایرنا - رییس پژوهشکده فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: مهم‌ترین و بنیادی‌ترین راهکار برای بومی‌سازی علوم انسانی، برقراری ارتباط بین این علوم و زبان جامعه فرهیخته و فرهنگی است.

به گزارش ایرنا، مصطفی شهرآیینی روز سه شنبه در نهمین همایش ملی روز بزرگداشت حکیم سبزواری افزود: ما باید راهبردهایی را برای تحقق سیاست کلان فرهنگی در خصوص بومی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی در فضای آکادمیک فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه ما هم اینک علوم انسانی را در ساحت زبان های غربی و یا عربی داریم، اظهار کرد: این یعنی اینکه هر چه از میراث تمدنی خود داریم به زبان عربی و آنچه از میراث تمدنی غرب است به زبان غربی است.

رییس پژوهشکده فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: باید نسلی را تربیت کنیم که آنان از دل این منابع عربی و غربی آورده ای امروزی و به زبان فارسی بیرون کشیده و در اختیار مخاطبان و علاقه مندان قرار دهند.

وی با بیان اینکه به محض اینکه نام حکیم سبزواری برده می شود همه به سمت "منظومه، شرح منظومه" و دیگر آثار عربی این حکیم بزرگ می روند، گفت: این در حالی است که این حکیم بزرگ، شاعری بسیار برجسته است و حکمتی به زبان فارسی در حوزه اسرارالحکم دارد که از آن در زبان فارسی هم استفاده می شود.

شهرآیینی ادامه داد: باید یک نهضت ترجمه، به مانند نهضتی که در دوران خلافت عباسی در انتقال میراث تفکر یونانی ها به عالم اسلام به راه افتاد و نیز دوران نوزایی در غرب، در ایران نیز اتفاق بیفتد.

این پژوهشگر علوم انسانی با تاکید بر اینکه بخشی از این نهضت را باید دانشگاهیان در انتقال تفکر از زبانهای غیرفارسی به فارسی انجام دهند، افزود: بدین منظور ضروی است که مترجم به عنوان متفکر تلقی شود زیرا ترجمه در حکم بازاندیشی است.

شهرآیینی، همایش ملی حکیم سبزواری را گامی بلند در راستای توجه دادن اهل فلسفه و حکمت اسلامی به جایگاه زبان فارسی در فلسفه ورزی دانست.

وی افزود: اگر ما علوم انسانی را هسته عمومی در نظر بگیریم، فلسفه در کانون این هسته جای دارد، زیرا علوم انسانی بر پیرامون متافیزیک شکل می گیرد.

رییس پژوهشکده فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: اگر این به زبان های بومی و امروزی ما یعنی زبان فارسی راه پیدا نکند توقع بومی سازی علوم انسانی در حد آرزو و شعار باقی می ماند.

نهمین همایش ملی حکیم سبزواری با عنوان "میراث فلسفی در فرهنگ و زبان فارسی"، قرار بود همزمان با هشتم اسفندماه، روز ملی بزرگداشت آن حکیم بزرگ، برگزار شود اما به دلیل برودت هوا و تعطیلی فعالیت آموزشی در استان خراسان رضوی، به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

دبیر این همایش با اشاره به اینکه استقبال خوبی از این همایش شده است، گفت: ۴۲ چکیده مقاله و ۱۰ مقاله به طور کامل از اندیشمندان، پژوهشگران و استادان دانشگاه در این همایش پذیرش شده بود که در قالب یک کتاب به چاپ رسیده است.

سیدمحمدکاظم علوی افزود: همایش قرار بود در ۲ نشست برگزار شود که با توجه به برگزاری مجازی آن، نشست اول با شرکت هفت سخنران به طور کامل برگزار شد و نشست دوم نیز در هفته های آینده به صورت پس نشست و حضوری برگزار می شود.

حکیم سبزواری، دانشمند، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.

حاج ملاهادی سبزواری علاوه بر احاطه بر علوم عقلی و فلسفی، غزلهای حِکمی و عرفانی هم می سرود و در شعر به "اسرار" تخلص می کرد.

حکیم سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی الحجه سال ۱٢۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت و بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.

وی را درخشان‌ترین چهره فلسفی ایران در قرن سیزدهم هجری، یکی از بزرگترین شارحان حکمت متعالیه و فیلسوفی بزرگ لقب داده اند که آثارش در فهم حکمت صدرایی و نیز اندیشه های فیلسوفان بعد از او تاثیر چشمگیری داشته است.

حاج ملاهادی به عنوان خاتم الفلاسفه در عالم فلسفه ایرانی، اسلامی شناخته می شود که نقش ارزنده ای در شرح و بسط فلسفه اسلامی داشته است و کتاب‌ها و آثار بسیار خوبی در این باره تالیف کرده که شاخص‌ترین این آثار کتاب "شرح منظومه" است که شامل تمام قسمت‌های فلسفه اسلامی اعم از منطق، حکمت نظری و حکمت عملی است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.