خرم‌آباد - ایرنا - داوطلب ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: انتخابات مجلس خبرگان رهبری و تعیین افراد واجد شرایط به ساختار سیاسی نظام اعتبار و اطمینان خاطر می دهد.

آیت الله احمد مبلغی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ظرفیت های لرستان گفت: این استان دارای قابلیت ها و ظرفیت های بسیار زیادی است به گونه ای که لرستان در زمینه ظرفیت‌های طبیعی از استان های نادر کشور است ، از طرفی به لحاظ زیست محیطی در سطح بسیار بالایی قرار داشته و دارای منابع طبیعی چند منظوره هستیم که می تواند منابعی برای گردشگری و کشاورزی، دامداری و در جهت استفاده رسانی به نسل های آینده از بعد آب و ذخیره آب باشد.

وی با بیان اینکه لرستان در زمینه منابع طبیعی در وضعیت شبه استثنایی قرار دارد ، افزود: کوه ها و آبشارهای پرجاذبه و دشت های زیبای لرستان که عظمت زمین را به رخ انسان می کشاند و هوای بسیار خوب و تنوع آب و هوایی در این استان بی نظیر و ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری است.

وی اظهار داشت: با وجود این ظرفیت های عظیم گردشگری اما اقدام چندانی در این حوزه انجام نشده و گردشگری که بتواند توسعه و پیشرفت اقتصادی برای این استان داشته باشد وجود ندارد ، اینکه گاهی افرادی بازدیدی کوتاه از استان داشته باشند، گردشگری نیست.

داوطلب انتخابات خبرگان رهبری در لرستان ادامه داد: گردشگری صنعت و پروژه ای مداوم و مکرر و نیازمند برنامه و تبلیغاتی گسترده است که ارتباطات کشوری و فراملی دارد ، گردشگری لرستان تاکنون به عمل نرسیده و در حد شعار باقی مانده است.

مبلغی گفت: لرستان باوجود تمام قابلیت ها جایگاهی برای فعالیت کارخانه ها نیست و گویا تکنولوژی با این سرزمین قهر کرده است، مگر می شود پیشرفت و توسعه یک منطقه را بدون تکنولوژی رقم زد و با استفاده از بیل و کلنگ امروزه پیشرفت کرد.

وی افزود: امروزه آبادانی با استفاده از تکنولوژی که دستاورد عمران و آبادانی بشر است، امکان پذیر و با استفاده از این مهم می توان اشتغالزایی و جنب و جوش در این استان ایجاد کرد.

داوطلب انتخابات خبرگان رهبری در لرستان بر لزوم ایجاد و تاسیس کارخانه ها و کارگاه ها در این استان تاکید کرد و افزود: توسعه تکنولوژیک لرستان در مقایسه با دیگر استانها در وضعیت بسیار پایینی قرار دارد.

مبلغی اظهار داشت: آسیب های اجتماعی سرطان یک جامعه است و اگر در جامعه وجود داشته باشد، کل جامعه را از کار می اندازد ، در اینصورت خانواده ها در فقر و فلاکت و انسان ها در بدترین وضع زندگی را سپری خواهند کرد.

وی گفت: انقلاب اسلامی مسیر خوبی را در ارتباط با کسب و کار با تاکیدات مقام معظم رهبری در پیش گرفته ولی لرستان باید از درون خود ظرفیت جذب امکانات را داشته باشد ، اگر مسولان بخواهند استان را در وضعیت مناسبی قرار دهند ، تا زمانیکه مجموعه استان مطالبه اصلی و ایجاد ظرفیت برای جذب کافی نداشته باشند، برنامه ها به فرجام نخواهد رسید.

مجلس خبرگان رهبری به ساختار سیاسی نظام اعتبار و اطمینان خاطر می دهد

داوطلب انتخابات خبرگان رهبری در لرستان یادآور شد: اعتبار مجلس خبرگان رهبری بسیار رفیع است چون به رهبری و تعیین رهبر مربوط است ، مجلس خبرگان از این حیث دارای جایگاه فوق العاده ای است و اطمینان خاطری به ساختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی می دهد.

آیت الله مبلغی با بیان این اینکه رهبری در بالاترین سطح کشور قرار دارد، اظهار داشت: اگر بخواهیم اطمینان نهادی و ساختاری داشته باشیم، باید مجلس خبرگان را در جایگاه تقویت شده قرار دهیم، اهمیت انتخابات خبرگان پوشیده نیست، اگر کسی بر اهمیت آن شک کند یا ساختار سیاسی را نمی فهمد و یا توجه ندارد که رهبری در ساختار سیاسی در صدر و راس قرار دارد.

وی با تاکید بر اهمیت مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگرچه این جایگاه کارکرد روزمرگی ندارد، اما کارکرد تاریخی داشته و به حدی مهم است که روزها و روزمره ها را به خود جلب و در جهت دادن به این حرکت ها، جریان ها، نگاه ها و سیاست گذاری ها ایفای نقش دارد.

وی عنوان کرد: انتخابات مجلس خبرگان رهبری دارای ضرورت بسیار بالایی است و هرچه پرشوررتر باشد، رابطه ما با جایگاه رهبری محکم تر و مستحکم تر خواهد شد.

این کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نگاه های خارج از این مرز و بوم گفت: این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هر چه باشکوه تر برگزار شود به دشمنان ثابت می کند این مردم همچنان با شور و شوق پشتیبان نظام هستند.

انسجام کلان در لرستان وجود ندارد

وی افزود: در صورتیکه مشکلات اصلی شناسایی و رفع شوند، این استان می تواند درون انقلاب اسلامی و با عطف به امکانات موجود کشور آغازی را برای پیشرفت خود تعریف کند که در این راستا باید فهرستی از آسیب های اجتماعی احصا و در گام بعد با جامعه شناختی علمی این آسیب ها را بررسی کنیم و با یک نیم نگاه این آسیب ها را بازتعریف و توصیف نکنیم.

وی اظهار داشت: ریشه ها و پیامدهای آسیب ها باید شناسایی و در جهت مبارزه با آنها اولویت بندی شود ، مشکلات بزرگتر بعنوان سرشاخه ها در گام نخست مورد توجه قرار و در دستور کار قرار گیرند و راهبردهایی برای مبارزه با آنها تعریف شود در غیر اینصورت شعار مبارزه با آسیب های اجتماعی جای شعور علمی مبارزه با آسیب های اجتماعی را می گیرد و با شعار نمی توان کاری را درست کرد.

وی ادامه داد: دین آموخته ها و تعالیمی دارد که باید تزریق و کلکسیونی از حرکت علمی و دینی در استان شکل بگیرد ، لرستان باید از انسجام خرد به انسجام کلان برسد، انسجام کلان توان رفع مشکلات را دارد ، اما اکنون در لرستان انسجام خرد وجود دارد ، هیچ استانی به اندازه لرستان فراخوان انتخاباتی نداشته و پایبندی و وفاداری به نقطه اصلی شکل دهنده این مجموعه ها وجود دارد.

وی تاکید کرد: انسجام خرد به دلیل وفا ، صفا و روحیه اجتماعی مردم لرستان بسیار عالی و ضرب آهنگ خوبی دارد، اما در انسجام کلان مجموعه ها با هم حرکتی منسجم به نام استان با صدایی نیرومند و قوی ندارند و به همین دلیل نمی توان با فقدان انسجام کلان صدا را به گوش مسولان و دولت رساند و امکاناتی را جلب کرد ، بعد از جلب نیز امکان بستر اجرا و تولید و به کار گیری وجود ندارد.

آیت الله مبلغی گفت: نداشتن انسجام کلان در لرستان یک آسیب اجتماعی است و مسوولان استان باید همگرایی داشته باشد ، چرا در لرستان تمام مجموعه های مردمی با هم گرم هستند، اما مسولان با هم ارتباط ندارند ، مردم باید از کانال مسوولان با مکز ارتباط بگیرند ، نقش نمایندگان خبرگان نیز چون نماینده کل استان هستند و کار ویژه خاصی دارند ، می توانند ایفای نقشی درایجاد انسجام کلان داشته باشند و باید انسجام های خرد را به مثابه پشتیبان خود بدانند.

وی افزود: دوره گذشته اگرچه فعالیت هایی در پشت صحنه انجام شد، اما با استان در ارتباط نبودیم ، چون مجموعه های فعال در فضای انتخابات بعد از انتخابات به دنبال کار خود رفتند و این فرهنگ حاکم در لرستان که مجموعه های منسجم بعد از انتخابات از هم می پاشند، مانع انسجام می شود که باید این مجموعه ها را امتداد اجتماعی داد تا پشتیبان انسجام کلان باشند.

وی اظهار داشت: این دوره خوشبختانه گروه های علمی تر و تخصصی تری و با مسئولیت بالاتری به صحنه ارتباط آمدند، در صورتیکه در دوره قبلی این شرایط وجود نداشت، اکنون پدیده های نو و جدید از مجموعه های نخبگانی و دانشگاهی دیده می شود که اگر پس از انتخابات این ارتباط حفظ شود ، میتواند به مثابه یک خاستگاه نقطه عزیمت و امتدادبخش ارتباط با لرستان باشند.

وی ادامه داد: تلاش می شود زمانی بیش از شکل معمول یک نماینده خبرگان در این برنامه تمرکز و انسجام استان تبدیل به یک صدای واحد شود تا از لرستان که محل رویش انسان های با وفا و صفا است، یک گلستان بسازیم و مجموعه ای از حرکت ایجاد شود.

آیت الله مبلغی تاکید کرد: صدای لرستان همیشه طنین افکن بوده و خاستگاه صداهای قوی همچون آیت الله کمالوندها و آیت الله بروجردی هاست.

وی افزود: این صداهای نیرومند باید صدای انسجام باشند.

به گزارش ایرنا، آیت الله احمد مبلغی فرزند آیت الله مروجی مبلغی متولد شهرستان خرم آباد است، وی دروس مقدماتی و سطح را نزد اساتیدی همچون آیات اشتهاردی، ستوده، پایانی و اعتمادی به انجام رسانید و در مقطع تخصصی دروس خارج حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی و میرزا جواد تبریزی بهره برد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مسئول پژوهشکده فقه و حقوق، مدیر مرکز تحقیقات مجمع تقریب، مدیر گروه فقه مقارن مدرسه تخصصی فقه و اصول از سوابق اجرایی آیت الله مبلغی است.

موسوعة الاجماع فی فقه الامامیة، موسوعة فقهیة متخصصة وهادفة تعنی بشؤون الاجماعات ومواردها فی فقه الامامیة، جهانی شدن و جهان اسلام، زلال اندیشه (فرهنگ موضوعی اندیشه‌های شهید مرتضی مطهری)از اثار ایت الله مبلغی است.

مجلس خبرگان رهبری یکی از نهادهای مشورتی تصمیم‌گیر در کشور بوده که بر اساس قانون اساسی از فقهایی تشکیل می شود که مسوولیت اصلی تعیین رهبر و نظارت بر عملکرد او را بر عهده دارند، نمایندگان این مجلس به طور مستقیم از سوی مردم و از طریق برگزاری انتخابات به مدت هشت سال تعیین می شوند.

تعداد اعضای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم ۸۸ نفر بود که برای دوره ششم نیز که انتخابات آن ۱۱ اسفندماه امسال همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد همین تعداد است.

سهم استان لرستان از کرسی های مجلس خبرگان رهبری ۲ نماینده است که برای برگزاری انتخابات ششمین دوره آن در اسفندماه امسال سه نفر از این استان با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه امسال برگزار می‌شود که لرستان با هفت حوزه انتخابیه ۹ نماینده در بهارستان و ۲ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد و در حال حاضر ۳۵۰ کاندیدا در این رقابت حضور دارند.