تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

آموزش سئو و تولید محتوا، 2 پیش نیاز و مهارت مکمل برای افزایش بهره وری کانتنت مارکتینگ است. اگر شما هم قصد دارید برای ارتقا برند و فروش محصولات خود از متد بازاریابی محتوا بهره ببرید، حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین در انتها یکی از بهترین منابع برای آموزش مهارت‌های تکمیلی بازاریابی محتوا را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین روش بازاریابی در دنیای کنونی چیست؟

بنابر آمارها در سال کنونی، 82% از کمپانی‌ها همچنان در بخش بازاریابی محتوا یا Content Marketing فعال هستند. علاوه بر این داده، جالب است بدانید که 88% از بازاریابان اذعان کرده‌اند که هدف خود را از تولید محتوا بدست آورده‌اند. در واقع آنها تایید کرده‌اند که افزایش آگاهی از برند و ایجاد یا بهبود اعتماد و اعتبار را برای برند خود از طریق تولید محتوا دریافته‌اند. با توجه به این آمارها می‌توان گفت که تولید محتوا چه به اشکال متنی، صوتی و ویدیویی (که بیشترین نرخ تعامل با این مدل است)، همچنان ارزش سرمایه گذاری را دارد.

اما در تشخیص اینکه چه روشی بهترین راهکار برای بازاریابی محتوا خواهد بود، می‌بایست متدهای دیگر در این حوزه را نیز بررسی کنیم. در کل می‌توان

  • آموزش سئو و استفاده از این روش،
  • تبلیغات،
  • ایمیل مارکتینگ،
  • SMS مارکتینگ،
  • اینفلوئنسر مارکتینگ و
  • سوشیال مارکتینگ

را مهم‌ترین آنها دانست. با این حال زمانی که یک نگاه کلی به همه این روش‌ها بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که بیشتر افراد به سمت بازاریابی محتوا رفته‌اند. از این رو است که شاهد افزایش وبلاگ‌ها، وب سایت‌ها، پادکست‌ها، برگزاری وبینارها و غیره هستیم. از سوی دیگر کانتنت مارکتینگ راهکاری است که در تمام این متدها مشترک بوده و بازدهی بالاتری از اکثر آنها دارد. بنابراین می‌توان گفت بهترین روش بازاریابی در مقطع کنونی، Content Marketing است.

بهترین روش برای بازاریابی محتوا

کانتنت مارکتینگ چیست و به چه شکل هایی انجام می شود؟

حال که فهمیدیم در دنیای امروز کانتنت مارکتینگ بهترین روش بازاریابی می‌باشد، نوبت آن است که بیشتر با آن آشنا شویم. Content Marketing یا بازاریابی محتوا یک نوع رویکرد یا استراتژی در نظر گرفته می‌شود که از آن برای جذب و حفظ مخاطب استفاده می‌گردد. نکته مهم آن است که این کار بر مبنای تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و کارآمد صورت می‌گیرد. در نهایت هدف از به کارگیری این متد، هدایت مخاطب یا پروموت کردن برند شما خواهد بود.

اشکال مختلفی که می‌توانید کانتنت مارکتینگ را به آن صورت به کار ببرید عبارتند از:

  • تولید پست‌های بلاگ.
  • اینفوگرافیک‌ها.
  • ویدیو و پادکست.
  • فعالیت در سوشیال مدیا.
  • کتاب‌های الکترونیکی.
  • کیس استادی‌ها.
  • میم‌ها.
  • محتواهای تولید شده توسط کاربر.
  • تولید محتوای مجله و روزنامه‌ای.
  • برگزاری کلاس.

با این حال استفاده از این روش مستلزم رعایت یکسری اصول مانند سئو داخلی، توجه به نیاز مخاطب و غیره است. از آنجایی که عدم توجه به این موارد بهره‌وری این روش را کاهش می‌دهد، در ادامه با ما باشید تا به توضیح مختصر مهم‌ترین آنها بپردازیم.

آشنایی با کانتنت مارکتینگ

اصول بازاریابی محتوایی

برای آنکه بتوانید اثرگذاری روش بازاریابی محتوا را افزایش دهید، می‌بایست با اصولی که برای این کار در نظر گرفته شده‌اند تا حدی آشنا شویم. در این خصوص می‌توان گفت:

  • آموزش سئو: اگر در شبکه‌های اجتماعی یا فضای مجازی مختلف فعالیت کرده باشید، می‌دانید که بازدید ویدیوها، تصاویر یا محتوای شما بسیار کمتر از آن چیزی خواهد بود که تصور می‌کردید. علت این موضوع اولویت بندی محتواها توسط الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی است که منجر به افزایش بازدید یا رتبه پست‌های مختلف می‌گردد. شما می‌توانید با آموزش سئو بر قوانین و نحوه کارکرد این شبکه‌ها مسلط شده و محتواهای خود را به افراد بیشتری نشان دهید.
  • توجه به نیاز مخاطب: همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، مهم است که محتوا نه برای خودتان، بلکه برای رفع نیاز مخاطب تولید شود. در تعریف بازاریابی محتوایی اشاره کردیم که کانتنت شما باید ارزش افزوده‌ای را به مخاطب ارائه کند و بهترین چیزی که می‌تواند این کار را انجام دهد، رفع نیاز و درخواست کاربر است.
  • جذاب بودن محتوا: در حدود 30 – 70% از کیفیت محتوای شما وابسته به جذابیت آن است که بیشتر ناشی از طراحی گرافیک، ادیت ویدیو و غیره می‌باشد. این موضوع آن چنان اهمیت دارد که می‌تواند علاوه بر جذب مخاطب، تعامل و پایداری وی را تا انتهای ویدیو تضمین نماید.

اگر بخواهیم در میان تمامی اصول، یک مورد را به عنوان مهم‌ترین آنها بیان کنیم، به طوری‌که بدون توجه به آن نمی‌توانید اثر خاصی را مشاهده نمایید، آن مورد در نظر گرفتن سئو است. رعایت چهارچوب‌ها و قوانین الگوریتم شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی یا موتورهای جستجو بسیار مهم می‌باشد.

چگونه برای آموزش سئو اقدام کنیم؟

اکنون سوالی که ممکن است برای شما پیش آید آن است که چگونه برای آموزش سئو و تولید محتوا اقدام کنیم. بسته به نیاز، آموزش سئو به صورت جامع یا جزئی انجام می‌شود. از آنجایی که سئو به عنوان یک مهارت با بازار کار خاص خودش نیز شناخته می‌شود، شما می‌توانید با آموزش تکمیلی، این مهارت را به یک فرصت برای درآمدزایی تبدیل نمایید.

برای آموزش سئو می‌بایست سرفصل‌های زیر را به ترتیب برای یادگیری این مهارت مطالعه کنید:

  • آموزش مفاهیم مقدماتی سئو (Basic SEO).
  • آشنایی با سرچ انجین‌ها و نحوه کارکرد آنها.
  • آموزش سئو داخلی (On-Page SEO).
  • آموزش سئو تکنیکال (Technical SEO).
  • آموزش سئو خارجی (Off-Page SEO).
  • آموزش آنالیز و بررسی سئو سایت.

از آنجایی که تولید محتوا در بخش‌های بسیار زیادی از دیجیتال مارکتینگ گرفته تا فعالیت در فضای مجازی، سئو و غیره به کار گرفته می‌شود، توصیه می‌کنیم برای یادگیری این مهارت نیز اقدام کنید. معمولا سرفصل‌های مهم برای آموزش این مهارت عبارتند از:

  • یادگیری اصول نگارشی و املایی.
  • یادگیری شیوه‌های مختلف تولید محتوا.
  • تحقیق کلمات کلیدی.
  • انتخاب موضوعات یا عناوین + ایده پردازی.
  • آموزش سبک‌های تولید محتوا و لحن‌های مختلف آن.
  • سئو محتوا.
  • بهینه سازی و آپدیت محتوا.
  • آنالیز محتوا.

آموزش سئو و تولید محتوا در مجموعه SEOEDU

در این مطلب به یکی از نیازهای اساسی کسب‌وکارها (بازاریابی محتوایی) پرداختیم و بهترین روش آن یعنی کانتنت مارکتینگ را توضیح دادیم. با بررسی علل اهمیت این روش، به اصولی که باید در این متد در نظر گرفته شوند اشاره کردیم. در نهایت متوجه شدیم که سئو و تولید محتوا دو پیش نیاز مهم برای افزایش اثرگذاری کانتنت مارکتینگ است.

اگر شما هم به عنوان یک بازاریاب، دیجیتال مارکتر، وبمستر یا صاحب یک کسب‌وکار فعالیت می‌کنید و قصد دارید حضور موثرتری در فضای مجازی داشته باشید، می‌توانید مهارت سئو را بیاموزید. یکی از بهترین منابع برای آموزش این حرفه، وب سایت SEOEDU است.

شما می‌توانید دوره‌های آموزش سئو SEOEDU را بر اساس نیاز خود با ثبت نام در کورس‌های آموزشی زیر فرا بگیرید که عبارتند از:

  • دوره سئو مستر: یکی از جامع‌ترین دوره‌های آموزشی سئو در ایران است که تلاش شده تا با ارائه +50 ساعت، دانش و تجربه بیش از 6 سال فعالیت حرفه‌ای در این حوزه برای کاربران ارائه گردند.
  • دوره آموزش سئو سایت فروشگاهی: این آموزش به صورت اختصاصی برای صاحبین کسب‌وکارهای آنلاین ارائه شده و از مدرس‌های این مجموعه برای تدریس تخصصی مباحث آن استفاده شده است.

همچنین در بخش آموزش تولید محتوا می‌توانید از دوره‌های زیر استفاده کنید:

  • آموزش تولید محتوا و سئو محتوا.
  • آموزش رپورتاژ آگهی.
  • آموزش انتخاب و تحقیق کلمه کلیدی.

همچنین شما صاحبین کسب‌وکارها می‌توانید نیاز خود به مشاوره سئو، سئو و طراحی سایت، تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوا را نیز به مجموعه SEOEDU برون سپاری کنید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.