تهران - ایرنا - داده‌های امروز چهارشنبه نشان داد که نرخ باروری کل کره جنوبی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ به ۰.۶۵ کاهش یافته و نرخ مرگ و میر در ژاپن نیز بیش از دو برابر نرخ تولد بوده است، نرخ باروری سنگاپور نیز رکورد تازه‌ای ثبت کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، ‌بر اساس داده‌های «آمار کره»، میانگین نرخ باروری کره جنوبی از ماه اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳(مهر-بهمن ۱۴۰۲) به ۰.۶۵ رسیده و ۰.۰۵ نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

داده‌ها نشان داد که نرخ باروری کل کره جنوبی نیز از ۰.۷۸ در سال ۲۰۲۲ به ۰.۷۲ در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

نرخ سالانه باروری کره جنوبی از سال ۲۰۱۵ یعنی زمانی که این رقم به ۱.۲۴ رسیده بود، کاهش یافته و این کاهش سرعت گرفته است.

یک مسئول آژانس «آمار کره» گفت: به نظر می‌رسد کاهش نرخ باروری همزمان با کاهش آمار ازدواج در همه گیری کرونا رخ داده است.

تعداد نوزادان متولد سال ۲۰۲۳ کره جنوبی با ۷.۷ درصد کاهش به پایین ترین سطح خود یعنی ۲۲۹,۹۷۰ در سال ۲۰۲۳ رسید.

نرخ تولد این کشور در سال‌های اخیر به شکل مداوم کاهش یافته و این آمار برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به کمتر از ۴۰۰ هزار، در سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۳۰۰ هزار و در سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۲۵۰ هزار رسید.

تنها در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، تعداد نوزادان متولد ۶.۹ درصد کاهش یافته و به ۵۲,۶۱۸ رسید.

نرخ باروری سال ۲۰۲۳ کره جنوبی از تمام کشورهای عضو «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» پایین‌تر بوده است.

این کشور با تغییرات شدید جمعیتی مواجه است، زیرا بسیاری از جوانان تصمیم می‌گیرند با تغییر هنجارهای اجتماعی و شیوه زندگی، ازدواج یا فرزندآوری خود را به تعویق بیندازند. ‌آن‌ها همچنین با قیمت‌های بالای مسکن، بازار کار نامناسب و رکود اقتصادی روبرو هستند.

انتظار می‌رود کره تا سال ۲۰۷۲ سن متوسط کره جنوبی از ۴۴.۹ در سال ۲۰۲۲ به ۶۳.۴ افزایش یابد و جمعیت از ۵۱ میلیون در ۲۰۲۴ به حدود ۳۶.۲۲ میلیون کاهش یابد.

بر اساس داده‌های دولت ژاپن، نرخ تولد این کشور در سال ۲۰۲۳ به پایین ترین سطح خود رسیده و نرخ مرگ و میر در این کشور بیش از دو برابر نرخ تولد بوده است.

بر اساس همین داده‌ها، نرخ ازدواج نیز به پایین ترین سطح خود از سال ۱۹۳۳ رسیده است.

این اعداد چالش‌های چشمگیر جمعیتی چهارمین اقتصاد بزرگ جهان را از جمله کمبود کارکنان و ارائه خدمات درمانی به هر یک نفر از ۱۰ نفر که اکنون بیش از ۸۰ سال سن دارد، برجسته می‌کند.

داده‌های اولیه منتشر شده در روز سه شنبه نشان داد نرخ تولد ژاپن در سال ۲۰۲۳ برای هشتمین سال متوالی کاهش یافته و به ۷۵۸,۶۳۱ رسیده است.

آمار مرگ و میر ۱,۵۹۰,۵۰۳ و بیش از دو برابر نرخ تولد بود، به این معنی که جمعیت کل ژاپن ۸۳۱,۸۷۲ کاهش یافته است.

سال ۲۰۲۳، ۴۸۹,۲۸۱ ازدواج در ژاپن ثبت شد که ۵.۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته و برای نخستین بار کمتر از نیم میلیون بوده است.

نرخ باروی سنگاپور نیز برای نخستین بار به کمتر از ۱.۰ رسیده است.

آمارهای اولیه نشان می‌دهند که نرخ باروری در سنگاپور از ۱.۱۲ در سال ۲۰۲۱ و ۱.۰۵ در سال ۲۰۲۲ به ۰.۹۷ در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.