تهران-ایرنا- در دیدار «جولیوس مادابیو »رئیس‌جمهور سیرالئون با رییس جمهور و نخست وزیر چین، ۲ طرف بر توسعه همکاری‌های متقابل تاکید کردند.

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، جولیوس مادابیو رئیس‌جمهور سیرالئون که برای دیدار با مقامات چینی به پکن سفر کرده است با شی‌ جین‌پینگ و لی چیانگ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

جولیوس مادابیو رئیس‌جمهور سیرالئون در دیدار با شی، اظهار داشت: پکن برای فری‌تاون دوست قابل اعتماد و تکیه‌گاهی امن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سیرالئون در قبال حمایت‌های چین از توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور قدردانی می‌کند، افزود: تجربه پکن الهام بخش کشورهای درحال توسعه است تا توسعه خود را تسریع بخشند.

مادابیو تاکید کرد که طرح ابتکاری «یک پهنه؛ یک راه»، تاثیری مثبت بر ارتقای منافع مشترک همه جهان داشته است.

رئیس‌جمهور سیرالئون با تاکید بر اینکه فری‌تاون به اصل چین واحد پایبند است، خاطرنشان کرد که از پکن در حفاظت از منافع اصلی خود حمایت خواهد کرد.

وی افزود: سیرالئون مایل به استقاده از تجربیات چین، گسترش همکاری با پکن در طرح «یک پهنه؛ یک راه»، توسعه زیرساخت‌ها، تجارت، آموزش و ایجاد فضای جدید برای همکاری میان دو کشور است تا مشارکت راهبردی جامع میان سیرالئون و چین را ارتقا دهد.

مادابیو گفت: ما مایل به تقویت همکاری و هماهنگی بیشتر با مقامات چینی در امور منطقه‌ای و بین‌المللی برای ایجاد صلح و توسعه جهانی هستیم.

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین نیز در دیدار با مادابیو تاکید کرد: چین قاطعانه از سیرالئون برای توسعه و آبادانی این کشور حمایت خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه پکن مایل به تقویت مبادلات با فری‌تاون در زمینه مدیریت و امنیت است، افزود: چین تمایل به همکاری با سیرالئون در زمینه‌های کشاورزی، ساخت زیرساخت‌ها و منابع انسانی دارد و شرکت‌های چینی را برای سرمایه‌گذاری در این کشور تشویق و حمایت خواهد کرد.

شی با بیان اینکه مردم چین و آفریقا یک سرنوشت مشترک دارند، اذعان داشت که پکن همواره توسعه همبستگی و همکاری با کشورهای آفریقایی را سنگ بنای مهم سیاست خارجی خود می داند.

وی افزود: چین مایل به به همکاری با کشورهای آفریقایی از جمله سیرالئون، برای میزبانی مجمع امسال همکاری چین-آفریقا و پیشبرد دوستی پکن - فری‌تاون و چین-آفریقا است.

لی‌ چیانگ نخست وزیر چین هم در دیدار امروز (چهارشنبه نهم اسفند) با جولیوس مادابیو رئیس‌جمهور سیرالئون، اظهار داشت: پکن آماده همکاری با فری‌تاون برای پیشبرد توافقات سران‌ ۲ کشور است تا با گسترش همکاری‌های متقابل سودمند و دستیابی به نتایج برد-برد بیشتر و بهبود رفاه 2 ملت، دوستی سنتی میان چین و سیرالئون را پیش برده و قاطعانه از یکدیگر در موضوعات مربوط به منافع و نگرانی های اصلی حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه پکن مایل به تقویت همکاری‌های راهبردی با فری‌تاون، انجام همکاری‌های عملی و کارآمد، توسعه ساخت پروژه‌های کلیدی و معیشتی است، تصریح کرد: چین به اعزام مهندسان کشاورزی به سیرالئون در جهت توسعه محصولات با کیفیت کشاورزی، تربیت نیروی فنی، تقویت مبادلات و در اختیار گذاشتن تجربیات خود در امور کشاورزی، ادامه خواهد داد.