بیرجند - ایرنا - عشایر غیور و سختکوش خراسان جنوبی امروز یازدهم اسفند پای صندوق‌­­های رای آمدند و گفتند آمده‌ایم به تکلیف سیاسی و شرعی خود عمل کنیم.

به گزارش ایرنا عشایر به عنوان یکی از اقشار تاثیرگذار در استان خراسان جنوبی همگام با ملت ایران از ساعات اولیه آغاز انتخابات، پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شدند و هر لحظه بر موج مشارکت آنان افزوده می‌شود.

امروز عشایر خراسان جنوبی همراه با خانواده خود در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کردند و مثل همیشه برگ زرینی در صفحه انقلاب اسلامی به ثبت رساندند.

عشایری روستای پلنگ آباد بشرویه هم که در دمای منفی ۱۶ درجه سانتی‌گراد پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند، گفتند: ما عشایر تحت هر شرایطی جوی، پای نظام خودمان هستیم و به عشق رهبرمان آمده‌ایم که رای بدهیم.

یکی از عشایر خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: زندگی عشایری سختی‌های خاص خود را دارد اما برای قدردانی از نعمت انقلاب پای صندوق‌های رای حاضر شدیم.

علی بهلولی با بیان اینکه شرکت در انتخابات را وظیفه خود می‌دانیم، بیان کرد: مشکلاتی زیادی در جامعه عشایری داریم اما باز هم برای حمایت از انقلاب در پای صندوق‌های رای حاضر شدیم.

وی افزود: امروز عشایر این خطه که در نقاط مرزی و صعب العبور استان ساکن هستند، همچون گذشته به فرمان رهبر معظم انقلاب در دمای زیر صفر لبیک گفتند.

مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه اکثر عشایر استان در نقاط مرزی و صعب العبور زندگی می‌کنند، گفت: اما امروز عشایر استان علیرغم وجود دمای زیر ۱۵ تا ۱۸ درجه در برخی محلات پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود: در خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۲۶۷ خانوار عشایری در قالب ۷۲ هزار و ۲۰۰ نفر زندگی می‌کنند.

وی یادآور شد: عشایر استان در انتخابات‌ گذشته همواره حضور موثر و پررنگی داشتند و براساس بازدیدها و اطلاعات میدانی، امروز هم در پای صندوق‌های رای حضور حداکثری داشته اند.

۱۰ درصد جمعیت ۸۰۰ هزار نفری خراسان جنوبی را عشایر تشکیل می‌دهند و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان حضور دارند.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و از مجموع ۷۶۶ شعبه اخذ رای در استان ۳۴۹ شعبه شهری و ۴۱۷ شعبه روستایی است.

۶۰۸ هزار و ۵۵۸ نفر در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی واجد شرایط رای ‌دادن هستند.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی، چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.