تهران – ایرنا - رئیس جمهور و نخست وزیر چین امروز (یکشنبه) در پیام‌هایی جداگانه انتخاب «شهباز شریف» به عنوان نخست وزیر پاکستان را تبریک گفتند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، ‌ شی جین پینگ رئیس جمهور چین در این پیام تبریک نوشت: باور دارم با هدایت شهباز شریف و دولت جدید پاکستان و تلاش های یکپارچه اقشار مختلف جامعه پاکستان، این کشور در راستای توسعه و پیشرفت ملی قطعا به دستاوردهای جدید و بزرگتری دست خواهد یافت.

وی تاکید کرد که چین و پاکستان باید دوستی دیرینه خود را ادامه خواهند داد و مبادلات و همکاری‌ها را در همه زمینه‌ها تقویت خواهند کرد.

در بخش دیگر پیام تبریک شی جین پینگ هم آمده است: پکن و اسلام‌آباد با یکدیگر «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» را ارتقا داده و تعمیق همکاری‌های راهبردی و همیشگی ۲ کشور را ادامه خواهند داد.

لی شیانگ نخست وزیر چین نیز امروز انتخاب شهباز شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان را تبریک گفت.

به گزارش ایرنا، ‌ اسلام آباد سال ۲۰۱۳ و در پی بروز بحران انرژی و اقتصاد در پاکستان، زمانی که کشورهای غربی حاضر به همکاری برای توسعه پاکستان نبودند، با چین تفاهم‌نامه‌ای موسوم به «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» امضا کرد و به منظور اجرا و هماهنگی بیشتر، کمیته‌ای موسوم به کمیته همکاری‌های مشترک(JCC) ایجاد شد.

ذیل ساختار این کمیته، یک همکاری موسوم به ۱+۴، در قالب یک طرح ۴۶ میلیارد دلاری در چهار حوزه کلانِ توسعه انرژی، حمل ونقل، زیرساخت ها و همکاری های صنعتی تعریف شد.

طرح «کریدور اقتصادی چین-پاکستان»، شامل پروژه‌هایی همچون ساخت جاده، راه آهن، بندر و کانال‌های ارتباط هوایی و داده‌ها و فیبر نوری، همکاری انرژی، مناطق عملیاتی، پارک‌های صنعتی، توسعه صنعتی و فقرزدایی، همکاری توریستی و ارتباطات مردم با مردم و همکاری در عرصه‌های مرتبط با زندگی مردم می‌شود.

ابتکار «کمربند-راه» و «راهروی اقتصادی چین - پاکستان» به عنوان بخشی از ابتکار چین، بسترهای مساعدی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه برای سه کشور ایران، پاکستان و چین و البته همکاری‌های به مراتب بالاتر با حضور دیگر کشورهای منطقه محسوب می‌شود که می‌تواند الگویی منحصر به فرد برای توسعه مشترک، همگرایی و چندجانبه گرایی در جهان باشد.

نمایندگان مجلس پاکستان امروز با اکثریت آرا «شهباز شریف» فرد معرفی شده از سوی جبهه ائتلافی شامل حزب مردم، مسلم لیگ نواز، حزب ملی بلوچستان، مسلم لیگ قائد، حزب استحکام پاکستان و جنبش متحده قومی را برای تصدی مقام نخست وزیری این کشور انتخاب کردند.

گفتنی است، جناح اپوزیسیون متشکل از نمایندگان وابسته به حزب عمران‌ خان در جلسه رای گیری برای انتخاب نخست وزیر جدید دست به اعتراض زده و مدعی تقلب در انتخابات شدند. آنان با در دست داشتن تصاویری از عمران خان، انتخاب نخست وزیر جدید را غیرقانونی خواندند.

رسانه‌های پاکستان اعلام کردند: مراسم تحلیف نخست وزیر جدید فردا در کاخ ریاست جمهوری (ایوان صدر) در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

اعضای کابینه جدید پاکستان هم پس از تحلیف شهباز شریف در کاخ ریاست جمهوری سوگند خواهند خورد. گفته می‌شود شهباز شریف علاوه بر انتخاب وزرای جدید از حزب خود، قرار است چند وزیر را نیز از میان احزاب هم‌پیمان خود شامل حزب مردم، جنبش متحده قومی و حزب عوامی بلوچستان معرفی کند.