مهاباد- ایرنا- رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: امواج ناپایدار بارشی که با خود افزایش ابر و بارش خفیف برف و باران به همراه دارند، جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت.

اردلان محمدپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با ورود این امواج ناپایدار در شبانه روز گذشته بارش های خفیف در برخی مناطق استان ثبت شد که بارش ها در تکاب ۲.۷، میلی متر، بوکان ۲ میلی‌متر، شاهین‌دژ ۱.۷ میلی‌متر، میاندوآب ۱.۲ میلی متر و در مهاباد نیز کمتر از یک میلی‌متر گزارش شد.

وی با اشاره به فزایش نسبی دمای هوا در این منطقه نیز اضافه کرد: در شبانه روز گذشته حداقل دمای هوا در چالدران و سلماس به منفی چهار درجه رسید و دمای هوا در شهرهای ارومیه، تکاب و اشنویه نیز به منفی سه درجه سانتی‌گراد ثبت شد.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: فعالیت این امواج ناپایدار تا روز سه‌شنبه تداوم دارد و در این مدت به علت نفوذ گرد و خاک از کیفت هوا نیز کاسته می شود و دمای هوا نیز به طور میانگین سه تا چهار درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می کند.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته پلدشت با حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد، گرمترین و چالدران و سلماس با حداقل دمای منفی چهار درجه سانتی گراد سردترین شهرهای آذربایجان‌غربی بود؛ در این مدت دمای هوا در مهاباد بین ۲ و ۱۳ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

وی در خصوص بارش ها سال آبی در مهاباد نیز افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۰۳ میلی متر بارندگی در مهاباد ثبت شده که در مقایسه با ۱۲۳ میلی‌متر بارندگی پارسال ۶۵ درصد افزایش یافته است و در مقایسه با میانگین بلند مدت سه درصد کاهش دارد.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.