تهران- ایرنا- نخست وزیران استرالیا و مالزی در پایان نشست سالانه سران مالزی-استرالیا، چهار یادداشت تفاهم در حوزه‌های گوناگون امضا کرده و اعلام کردند که ۲ کشور در زمینه استفاده از انرژی‌های سبز و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای اتفاق نظر دارند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری برناما، نخست وزیران مالزی و استرالیا در زمینه همکاری در بخش‌های علم و فناوری و اجرای معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT)، امنیت سایبری و فناوری‌های حیاتی، همکاری در زمینه ورزش و آموزش عالی چهار یادداشت تفاهم (MoUs) امضا کردند.

محمد حسن و پنی وانگ وزرای امور خارجه 2 کشور پس از پایان نشست سالانه سران مالزی-استرالیا در خانه دولتی ویکتوریا، اسناد امضا شده توسط انور ابراهیم و آنتونی آلبانیز نخست وزیران 2 کشور را مبادله کردند.

انور ابراهیم در نشست خبری مشترک با آنتونی آلبانیز گفت: این توافق‌ها نقطه عطف قابل توجهی در ترسیم آینده ای مترقی تر هستند و بر موفقیت و نتایج مهم دیدارهای ما تأکید می کنند.

وی افزود: برخی از ورزشکاران و زنان مالزی در حال حاضر در استرالیا آموزش می بینند. بنابراین، اگر آنها دستاوردهایی در المپیک کسب کنند، ما اعتبار آن را به آموزش های استرالیا می دهیم.

آلبانیز در این نشست خبری گفت: تفاهم نامه در مورد جوانان و ورزش، فرصت های خوبی را برای نسل بعدی ورزشکاران جوان استرالیایی و مالزیایی فراهم می کند تا در کنار یکدیگر آموزش ببینند و تفاهم نامه عدم اشاعه تسلیحات هسته ای بین مالزی و استرالیا فرصتی است که صلح از طریق آن توسعه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: من و نخست وزیر مالزی در دیدارهای خود همچنین در مورد تعهد مشترک برای مدیریت بهتر تهدیدات سایبری بحث کردیم و در آینده استرالیا و مالزی قادر خواهند بود در اشتراک گذاری اطلاعات جامع تر و توسعه مهارت های سایبری مشارکت داشته باشند و از نزدیک در زمینه مهاجرت و کنترل مرزها با یکدیگر همکاری کنند.