به گزارش ایرنا، سید محمد مهدی میرزایی قمی در پی انتشار خبری مبنی بر «کاسبی با صدور معاینه فنی برای خودروهای معیوب» روز سهشنبه در خصوص نحوه نظارت بر مراکز معاینه فنی در کشور افزود: در ضوابط و قوانین به صراحت تکالیف دستگاهها در بحث نظارت مشخص و در صورت تخلف باید دستگاههای مسوول در این ارتباط بررسیها و پیگیریهای لازم را انجام دهند.
وی اظهار کرد: بدون تردید با توجه به اینکه هرگونه اهمال، سهل انگاری و چشم پوشی در این خصوص میتواند منجر به خسارت جانی و مالی غیر قابل جبرانی شود که دستگاههای نظارتی لازم است برخورد جدی و قضایی با این افراد سودجو و کاسبان مرگ داشته باشند.
وی با تاکید اینکه دریافت گواهی معاینه فنی برای خودرو معیوب در درجه نخست تهدید کننده ایمنی و سلامت راکب و سرنشینان همان خودرو است، گفت: انجام معاینه فنی بصورت صحیح و دقیق از دو رکن و مرتبه دارای کارایی و اهمیت است رکن نخست آن مربوط به کنترل حاکمیتی بوده که در بسیاری از کشورها توسط دولتهای ملی یا محلی به منظور اطمینان از انطباق با مقررات حاکم بر ایمنی و انتشار گازهای آلاینده برای خودروها اعمال میشود.
میرزایی قمی ادامه داد: خودرو با یک استاندارد مشخص تولید میشود و در چرخه تردد نیز باید با رعایت شرایط تعریف شده از منظر ایمنی و آلایندگی اجازه تردد داشته باشد لذا انجام دورهای معاینه فنی خودروها در قانون نیز به همین منظور پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: مضاف بر الزامات قانونی یک رکن هم مربوط به شهروندان و مسوولیت اجتماعی ایشان در قبال حفظ سلامت خود و سایر شهروندان است.
وی گفت: مراکز معاینه فنی بخشهای آزمایشگاهی قابل اعتمادی است که شهروندان میتوانند از وضعیت سلامت فنی خودروی خود مطلع شوند، انجام معاینه فنی و دریافت گواهی مربوطه معتبر از مراکزی که در صحت و سلامت خدمات ارائه میدهند پیش نیاز تضمین ایمنی و سلامت شهروندان است.
وی در خصوص استفاده از معاینه فنیهایی که صحت آن مورد تایید نیست، افزود: بنا بر تدبیر پلیس راهور براساس ضوابط قانونی از چند ماه گذشته در طرح ویژهایی، گواهی معاینه فنی خودروهای دودزا و دچار نقص فنی باطل میشود و این خودروها پس از رفع نقص باید مجددا نسبت به انجام معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.
وی اضافه کرد: این موضوع حتی برای خودروهای سانحه دیده در تبصره ماده هفت آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو نیز تاکید شده که در صورت سانحه یا تصادف برای وسیله نقلیه دارای گواهی معاینه فنی با تشخیص کارشناس تصادف راهنمایی و رانندگی خودرو باید مجددا نسبت به معاینه فنی خودرو اقدام کنند.
به گفته میرزایی قمی، بنا براعلام معاون عملیات پلیس راهور پایتخت از ابتدای طرح گواهی معاینه فنی بیش از ۱۱ هزار دستگاه خودرو دودزا و دچار نقص فنی باطل شده است.
وی در خصوص عملکرد مراکز معاینه فنی شهر تهران و نحوه نظارت بر این مراکز افزود: در مراکز شهر تهران نظارت عالیه به صورت کامل و دقیق با استفاده از تجهیزات، نیروهای انسانی مجرب و دوربینهای مستقر در مراکز انجام میشود.
میرزایی قمی ادامه داد: این ستاد با توجه به تکالیف قانونی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف احتمالی و ارتقای سطح کیفی سلامت و صحت خدمات به شهروندان میکند.
به گزارش ایرنا، سهم تهران از میزان مراجعین پلاک تهران به مراکز معاینه فنی تنها ۳۷ درصد است و ۴۰ درصد از خودروها بنا بر اعلام پلیس راهور فاتب از مراکز خارج از شهر تهران معاینه فنی دریافت میکنند.
بنابر اعلام سامانه یکپارچه معاینه فنی کشوری سیمفا، مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران در مقایسه با سایر مراکز کشور به صورت دقیق تر و ضابطه مند تری نسبت به پایش خودروها از منظر آلایندگی و ایمنی اقدام میکند.
تحلیل نتایج آزمون خودروهای مراجعه کننده به شهر تهران نشان میدهد در مجموع ۳۰ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نگردیده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده این آمار نشان میدهد.
بدون تردید این دقت و سطح پایش نتیجه نظارتهای مستمری است که ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی تحت پوشش خود دارد.
هم اکنون شهر تهران از ظرفیت ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار مختص خودروهای سبک مشتمل بر ۶۴ خط معاینه فنی و ۱۱ خط موتورسیکلت و سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین برخوردار بوده و ظرفیت پذیرش سالانه حداقل سه میلیون دستگاه خودرو را دارا است.