یاسوج- ایرنا- آیین سنتی خانه تکانی به عنوان یکی از رسوم کهن برای استقبال از نوروز باستانی در ایران و کهگیلویه و بویراحمد است که مردمان این دیار همچون دیگر نقاط کشور شروع به تمیز کاری می کنند تا در حلول سال جدید همه بخش های خانه پاکیزه شده باشد اما با توجه به کاهش ۵۰ درصدی بارش ها در استان مصرف بهینه آب باید مد نظر باشد.

به گزارش ایرنا، موضوع کم آبی، نبود و قطعی های مکرر آب، چند سالی است که به عنوان یکی از مهمترین معضل های استان، کشور و یکی از دغدغه های اصلی مردم جهان تبدیل شده است.

در حال حاضر میانگین بارندگی استان در سال آبی جاری، ۲۱۷ میلیمتر است که نسبت به سال گذشته در همین موقع که ۴۴۰ میلیمتر بوده، کاهش ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

روح اله اسدپور مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در این باره اعلام کرده است که این میزان بارندگی نسبت به دوره درازمدت که ۴۰۴ میلیمتر است، کاهش ۴۶ درصدی را نشان می دهد.

روزهای آخر زمستان را سپری می‌کنیم و شمارش معکوس تا عید نوروز امسال آغاز شده است.یکی از سنت‌های زیبای مردم در آستانه نوروز خانه تکانی است.

با نزدیک شدن به نوروز، ایرانیان تلاش می کنند تا محیط زندگی خود را بازسازی کنند. به این فرآیند تمیز کردن خانه، خانه تکانی گفته می‌شود. مردم چند هفته مانده به سال نو را به این کار می‌گذرانند. فرش ها را برمی دارند، می شویند، زمین، دیوارها، مبلمان و هر چیز دیگری را تمیز می‌کنند.

برخی پژوهشگران آیین خانه‌تکانی را یکی از جشن‌های ابتدایی ورود به نوروز می‌دانند که به نوعی از آن به "جشن فَروهَر" یاد کرده‌اند و در آن مردان و زنان در کنار یکدیگر اقدام به تمیز کردن خانه می‌کردند تا یاد درگذشتگان خویش را گرامی دارند.

در ایام پایانی سال بسیاری از خانواده ها نسبت به خانه تکانی و زدودن گرد و غبار خانه های خود از طریق شست و شوی منازل و اثاثیه با آب آشامیدنی اقدام می کنند که این امر موجب هدر روی ۸۰ درصدی آب مصرفی هر خانوار و تبدیل آن به فاضلاب می شود.

آب یک کالای اقتصادی و حیاتی است که باید همه شهروندان و مردم درمصرف آن صرفه جویی کنند.

بر اساس بررسی های انجام شده میزان مصرف آب در خانه تکانی پایان سال از سوی شهروندان حدود ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش می یابد که این مهم تا حدود زیادی موجب افت فشار در خطوط انتقال و شبکه های توزیع آب می شود.

با چند اقدام ساده می‌توان از هدر روی میلیون‌ها لیتر آبی که با زحمت و هزینه‌های سرسام‌آور به طرق مختلف و با ارزانترین بها برای مصرف آشامیدنی به دست می‌آید جلوگیری کرد.

برای شستن حیاط و جلوی منازل می‌توان با یک جارو و نهایتاً یک سطل کوچک آب این کار را انجام داد، قالیچه و پتو را می‌توان به قالیشویی‌هایی که آب شرب استفاده نمی‌کنند یا اینکه دستگاه‌های اتوماتیک با مصرف آب کم دارند سپرد، برای شستن خودرو می‌شود به کارواش‌ها مراجعه کرد.

البسه را باید توسط ماشین لباس شویی و در حالتی که ظرفیت آن تکمیل است شست و شو کرد یا اینکه اگر دستی می‌شوییم از شوینده‌هایی که زیاد کف نمی‌کنند و اما تمیزی بهتری دارند استفاده کرد، موقع شستن ظرف‌ها و حمام نباید آب را باز و به حال خود رها گذاشت و موارد اینچنینی که رعایتشان ابداً کار سختی نیست.

در این ایام لازم است مردم کهگیلویه و بویراحمد در استفاده از آب آشامیدنی نهایت صرفه جویی را داشته باشند تا با اُفت فشار و یا قطعی آب مواجه نشوند.آب آشامیدنی که از طریق منابع زیرزمینی تهیه و در مخازن بالادستی شهرها ذخیره می شود با هزینه های هنگفتی تامین می شود.

بدیهی است با تغییر برخی از روش های نادرست مصرف آب و با استفاده از ابزارهای کاهنده مصرف ، می توان نیازهای خود را بدون آنکه آب زیادی هدر رود برآورده کرد .

در ایامی که تعداد قابل توجهی شیر آب در منازل خانواده ها باز است و مردم مشغول شست و شوی فرش، موکت و سایر اثاثیه منازل خود هستند در کوتاه ترین زمان ممکن این آب تخلیه و زمان زیادی لازم است تا مخازن دوباره تکمیل و جریان آب در شبکه ها جاری شود و به همین دلیل مشکلاتی برای شهروندان ایجاد خواهد شد.

میزان مصرف آب در استان کهگیلویه وبویراحمد اکنون به ازای هر نفر در شبانه روز۲۱۰ لیتراست.این میزان مصرف در روزهای پایان سال و هنگام خانه‌تکانی به صورت محسوسی افزایش می‌یابد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.