ارومیه- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به پایان ساخت ۶ هزار مسکن در استان گفت: این واحدها تا عید نوروز افتتاح می شوند.

سیدمحسن حمزه‌لو روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به هدف دولت در حمایت از طرح تولید مسکن اظهار کرد: در این طرح بیش از ۴۲ هزار واحد خود مالکی در قالب تفاهم نامه امضا شده که بیش از ۶ هزار واحد آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن بیان کرد: بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم و منویات مقام معظم رهبری، طرح نهضت ملی مسکن با ترسیم هدف چهار میلیون واحد در چهار سال عملیاتی شده و سهم آذربایجان‌غربی ۲۰۳ هزار واحد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۷ هزار و ۵۳۰ متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی وجود دارد، ادامه داد: زمین ۱۸۵ هزار واحد مسکونی در آذربایجان‌غربی تامین شده است که ۲ برابر سهمیه نهضت ملی مسکن است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اضافه کرد: البته برای افزون بر ۱۸۸ هزار واحد مسکونی در استان تامین زمین شده است.

حمزه لو افزود: مشکلی از بابت تامین زمین برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در استان وجود ندارد و روند اجرای طرح های مسکن به صورت دقیق مورد رصد هستند تا بدون وقفه اجرایی شوند.

وی گفت: مسکن روستایی، خود مالکی، بازآفرینی شهری، استیجاری و دیگر تقسیم بندی‌ها انجام شده که طبق این دستورالعمل در حال پیشروی است و پیشرفت‌های خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در بخش مسکن حمایتی باید برای ۸۰ هزار واحد زمین تامین کنیم، اضافه کرد: تاکنون حدود ۲ برابر این عدد، اراضی مناسب برای بارگذاری مسکونی با الحاق‌ها، تغییر کاربری، ظرفیت سازی در مسکن روستایی و ترسیم شهرک‌هایی که مشخص شده، انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: پس از ۲ سال در قالب‌های مختلف وارد فاز اجرا شده ‌ایم که عمده بحث آن واگذاری گروهی است.

حمزه لو با اشاره به اجرای پروژه مسکن در شهرستان‌های خوی و بوکان افزود: تا پایان سال جاری شروع عملیات اجرایی انبوه‌سازی در شهرستان‌های بوکان و خوی با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد آغاز می‌شود.

وی درخصوص مسکن روستایی نیز اظهار کرد: بحث مسکن در ۲ قسمت داخل حریم و خارج از حریم روستایی تقسیم بندی می‌شوند که اراضی داخل حریم در حیطه راه و شهرسازی است و در قالب برنامه توسعه روستا یک هزار و هفت هکتار زمین تحویل بنیاد مسکن شده است.

وی گفت: شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر شامل این طرح و در مرحله دوم نیز شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر مشمول این طرح می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با بنیاد مسکن در مرحله اول، پنج هزار قطعه زمین مشخص و سامانه برای روستاییان برای ثبت نام زمین رایگان باز شده است که بر اساس قوانین تعریفی ثبت نام پذیرفته می‌شود.

تسهیلات سه میلیاردی برای مساکن روستایی

حمزه‌لو با اشاره به اعطای تسهیلات مسکن اضافه کرد: در راستای اعطای رایگان این زمین‌ها، تسهیلات سه میلیارد ریالی با سود ۹ درصد بانکی نیز در حوزه مسکن روستایی به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌گذاری‌های انجام شده در قالب مشوق‌های ۱۹ گانه سعی شده تا با استفاده از ظرفیت کمیسیون ماده ۵ نیز از طریق معیارهای تراکم، سطح اشغال و طبقات، مساعدت ویژه‌ای در ساخت و ساز حوزه‌های بازآفرینی شود.

وی بیان کرد: با ۱۴ هزار واحد پروانه، ساخت و سازها انجام شده و با توجه به محدود بودن طبقات در این مناطق، پروژه‌ها سریع‌تر به پایان می‌رسد که مقداری از ۶ هزار واحد افتتاحی نیز از همین واحدها بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است.

کمربندی دوم ارومیه بر عهده شهرداری ارومیه است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح کمربندی دوم ارومیه گفت: متولی و مجری پروژه کمربندی دوم، شهرداری ارومیه است اما با توجه به مشکلاتی چون تملک و آزاد سازی مسیر و همچنین مغایرت با طرح تفصیلی و طرح جامع ارومیه اجرای پروژه به تاخیر افتاد.

حمزه لو اضافه کرد: در هر حال با توجه به حسن نیت اجرای این پروژه، جلسات مختلفی با قوه قضاییه نیز برگزار شد که نهایت مصوبه ادامه کار با شهرداری تصویب شد و با توجه به اینکه متولی این پروژه شهرداری بود، بنابراین باید بر اساس همان مصوبات پروژه را به اتمام برساند.