تهران- ایرنا- یکی از دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام حمل و نقل  در بخش ‌های جاده‌ای و ریلی است.

به گزارش ایرنا، آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر، باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر، آزادراه منجیل- رودبار به طول هشت کیلومتر و محور پاتاوه- دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر، پروژه‌های نیمه‌تمام آزادراهی هستند که از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم به پایان رسیدند.

آزادراه شیراز به استان اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر و به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران روز ۲۰ مهر ۱۴۰۲ هم‌زمان با سفر رئیس جمهوری به استان فارس به بهره‌برداری رسید.

آزادراه شیراز-اصفهان، طولانی‌ترین آزادراه کشور است که به صورت ممتد و به طول ۲۱۲ کیلومتر زیر بار ترافیکی رفت. این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.

همچنین بهره برداری از آزادراه منجیل- رودبار موجب رفع گلوگاه آزادراه قزوین-رشت شده است. این آزادراه به طول هشت کیلومتر از نظر صعوبت اجرایی و هزینه های ساخت یکی از پروژه های مثال زدنی در حوزه آزادراهی محسوب می شود که همه مسیر به صورت پل یا تونل ساخته شده است و افتتاح آن نقش مهمی در رفع ترافیک در مسیر تهران به رشت دارد.

جاده پاتاوه به دهدشت به‌طول ۱۳۶ کیلومتر، جزو یکی از پروژه های اولویت دار در دولت سیزدهم تعیین شد و در سفر نخست رئیس جمهور در مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل آن تخصیص یافت.

با افتتاح این جاده ملی علاوه بر کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور، افزون بر ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار شدند.

۱۳ تونل به‌طول هشت هزار و ۲۰۰ مترو تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میان‌بر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

برپایه این گزارش، در مجموع ۲ هزار و ۲۴۴ کیلومتر شامل یک‌هزار و ۵۵۹ کیلومتر بزرگراه و ۶۸۵ کیلومتر راه اصلی در دولت سیزدهم احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.

همچنین هشت‌هزار و ۷۵۱ کیلومتر راه در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ساخته شده و توسعه یافته است.

بهره‌برداری از ۴۷۹ کیلومتر مسیر ریلی تا پایان بهمن‌ماه

به گزارش ایرنا، در بخش ریلی، راه آهن همدان- سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر، راه‌آهن زاهدان- خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر، خط ریلی بستان‌آباد- خاوران به طول ۴۴ کیلومتر، خط دوم راه آهن اهواز- اندیمشک به طول ۷۰ کیلومتر و خط دوم راه آهن بافق- زرین شهر به طول ۶۰ کیلومتر، دیگر پروژه‌های نیمه‌تمامی بودند که در این دولت خاتمه یافتند.

برپایه این گزارش، راه‌آهن همدان- سنندج با ظرفیت جابه‌جایی یک میلیون تن بار و ارزش روز ۱۵۰ هزار میلیارد ریال، مسیری یک خطه با سه قطعه اجرایی و بخشی از راه‌آهن تهران - همدان - سنندج است که مراکز استان‌های همدان و کردستان را به هم مرتبط می‌کند.

راه‌آهن همدان- سنندج ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۸ کیلومتر می‌رسد و ٤٨ کیلومتر آن در استان همدان و حدود ۱۰۳ کیلومتر آن نیز در استان کردستان واقع شده است.

خط ریلی همدان- سنندج از ایستگاه همدان آغاز شده و ضمن عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می‌شود و مقرر است در ادامه مسیر با عبور از شهر مریوان به مرز باشماق متصل شود.

جابه‌جایی کالا از مرز باشماق (کردستان عراق) و اتصال سنندج به شبکه ریلی سراسری از طریق همدان و تهران از جمله اهداف احداث این راه‌آهن است.

بر اساس این گزارش، راه‌آهن زاهدان- خاش به عنوان بزرگترین طرح ریلی کشور زمینه‌ساز اشتغال سه هزار و ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و ۶ هزار نفر به طور غیرمستقیم در سیستان و بلوچستان شده است.

راه‌آهن زاهدان- خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر بخشی از طرح سراسری راه آهن چابهار- زاهدان است که با هدف ایجاد کریدور شمال- جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور ساخته شد که با تکمیل حدفاصل زاهدان تا خاش، شهر خاش به شبکه ریلی متصل شد.

با تحقق وعده دولت در افتتاح مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد به عنوان بخشی از راه‌آهن میانه- تبریز، مسافرت با قطار بین تهران- تبریز چهار ساعت کوتاه‌تر می‌شود که در کاهش تصادفات و مصرف بنزین تاثیرگذاری چشمگیری خواهد داشت به همین دلیل این محور ریلی را «سبزترین» راه آهن کشور نامگذاری کرده‌اند.

مسیر مسافری ریلی ِفعلی بین تهران تا تبریز دست‌کم ۱۲ ساعت طول می‌کشد و از آنجایی که مسیر جاده هشت ساعت است، مسافران جاده‌ را انتخاب می‌کردند. حال با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه- تبریز، ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد.

پروژه ریلی دو خطه سازی محور اهواز- اندیمشک حد فاصله ایستگاه شوش تا بامدژ به طول ۷۰ کیلومتر به ارزش روز ۴ همت اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس جمهورو وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید. کل مسیر راه آهن اهواز - اندیمشک ۱۴۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه است.

افزایش سرعت سیر قطار از ۱۲۰ به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ظرفیت سالانه بار این محور ریلی از ۱۰ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن از جمله مزایای این پروژه محسوب می‌شود. همچنین با بهره‌برداری از این خط، ظرفیت حمل مسافر افزایش می‌یابد و در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

بهره برداری از خط دوم راه آهن بافق- زرین‌شهر به طول ۶۲ کیلومتر به ارزش سه‌هزار میلیارد تومان از دیگر پروژه‌هایی است که در این مدت به بهره برداری رسیده است.

همچنین ساخت خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک از جمله مصوبه های سفر اول رییس جمهور به خوزستان است که ۷۰ کیلومتر از خط دوم این راه آهن به دست رییس جمهور به بهره برداری رسید.

دو خطه کردن راه آهن اهواز به اندیمشک از جمله طرح های مهم زیرساختی خوزستان است. این ۷۰ کیلومتر از ایستگاه «شوش» تا ایستگاه «بامدژ» در محور اندیمشک به اهواز است که برای ساخت آن ۴۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

افزایش سرعت سیر قطارهای مسافری به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ظرفیت سالیانه بار این محور ریلی از ۱۰ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن از جمله مزایای این پروژه است.

پل ارتباطی ایران- جمهوری آذربایجان

شایان ذکر است، پل ارتباطی بین ایران- جمهوری آذربایجان در پایانه مرزی آستارا به طول ۸۹ متر به ارزش ۸.۵ میلیون یورو نیز دیگر پروژه مهم دیگر حوزه حمل و نقل ریلی است که در دولت مردمی خاتمه یافت.

برچسب‌ها