مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: همزمانی ماه مبارک رمضان با نوروز در سال جدید، احتمال بیشتر شدن مدت ماندگاری زائران در این استان را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یعقوبعلی نظری روز چهارشنبه و در جریان مانور استانی ارائه خدمات به زائران نوروزی افزود: با توجه به این شرایط، پیش‌بینی می‌شود شمار مسافران در نوروزی پیش رو مانند سال گذشته به ۱۰ میلیون نفر برسد.

دبیر کارگروه ملی زیارت و رییس ستاد قرارگاه خدمات سفر خراسان رضوی ادامه داد: زیارت به عنوان یک موضوع راهبردی در سطح ملی و استانی مورد نظر مسوولان است و باید بتوانیم زمینه ساز حضور مردم و بهره مندی آنان از زیارت باشیم، چرا که زیارت می تواند بر تمام حوزه‌های مختلف زندگی از جمله فرهنگی و اجتماعی تاثیر بگذارد.

نظری با اشاره به فعال شدن ۲ قرارگاه مدیریت و برنامه‌ریزی خدمات سفر در استان، گفت: یکی از این قرارگاه ها با رویکرد استانی فعالیت خواهد کرد و قرارگاه دیگر اختصاصی مشهد است تا خدمات مورد نیاز زائران امام هشتم (ع) را در مقصد زائران، مدیریت کند.

وی با اشاره به همزمانی ایام نوروز با ماه مبارک رمضان گفت: برنامه‌های نوروزی باید متناسب با ماه رمضان تنظیم شود و بر این اساس خدمت‌رسانی به زائران از امروز در سراسر استان آغاز شده که تا ۲۴ فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

نظری در خصوص تامین ظرفیت حمل‌ونقل عمومی به خصوص برای سفر هوایی افزود: ظرفیت حمل و نقل عمومی در حوزه هوایی، ریلی و جاده‌ای در حال پیگیری است و این ظرفیت‌ها به طور مرتب در حال توسعه و اصلاح است و این در حالی است که به لحاظ فنی بودن موضوع و منابع‌بر بودن موضوعات، این کار به زمان لازم نیاز دارد.

ثروت و سرمایه زیارت برای مردم کشور

جانشین ستاد قرارگاه خدمات سفر استان در قرارگاه عملیاتی مرکزی ستاد خدمات سفر زائران خراسان رضوی گفت: قدردان گذشتگان خود هستیم که سنت‌ دیرینه میزبانی از زائران را برای ما به یادگار گذاشتند و موضوع زیارت به عنوان ثروت و سرمایه ای برای مردم ایران، باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: امسال دوره خدمت به زائران رضوی طولانی تر است و بر اساس پیش‌بینی‌ها چهار بازه زمانی ۲۵ تا ۲۸ اسفند امسال، ۲۸ اسفند امسال تا چهارم فروردین سال آینده، ۱۰ تا ۱۳ فروردین سال ۱۴۰۳ و همزمان با شبهای قدر و نیز ۲۲ تا ۲۴ فروردین و ایام عید فطر برای اوج حضور زائران در نظر گرفته شده است.

شهردار مشهد نیز گفت: نوروز امسال سعی شده است تا با مشارکت مردمی و در حوزهای مختلف، برنامه هایی چون جشنواره‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی با محوریت مساجد و مدارس برگزار شود.

محمدرضا قلندر شریف با اشاره به اینکه بهمن و اسفند امسال، شاهد بسیاری از مناسب های ملی و مذهبی بوده ایم، افزود: ستاد مناسبت‌های شهری در شهرداری مشهد در هشت کمیته فعال است و بر همین اساس برای برنامه‌های استقبال از بهار در ستاد خدمات سفر، ۲۳۰ ردیف خدمت در ۶ حوزه تعریف شده است.

وی ادامه داد: شهرتکانی مشهد از یک ماه گذشته آغاز شده است تا شهر به صورت ویژه نظافت و گل‌آرایی شود و بر همین اساس از شهروندان انتظار داریم نسبت به رعایت پاکبانان و ماموران فضای سبز شهری و امنیت جانی آنان توجه ویژه داشته باشند.

شهردار مشهد افزود: ۱۵ میلیون بوته گل برای ایجاد زیباسازی فضای سبز شهری در حال کاشت است و بیش از هزار و ۱۰۰ نماد (المان) گل در سطح شهر ایجاد خواهد شد. همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ گلدان بزرگ برای نقاط مختلف شهر و ۲ هزار و ۲۰۰ گلدان بزرگ نیز در منطقه ثامن مشهد جانمایی و مستقر خواهد شد.

او اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور جشنواره هنرهای نوری به وسعت ۶ هکتار در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی نیز گفت: ستاد سفر استان برای امسال اثربخشی زیارت و بهبود ارائه خدمات به زائران و مجاوران را تعریف کرده است.

سیدجواد موسوی افزود: در این مانور اعضای ۱۴ کمیته عضو ستاد خدمات سفر استان حضور دارند و به طور رسمی خدمت رسانی به زائران و گردشگران نوروز ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: ظرفیت‌های ایجاد شده در حوزه‌های مختلف شامل حمل و نقل، اسکان، پذیرایی، خدمات شهری، خدمات بین راهی، بهداشت و درمان، فرهنگی و اجتماعی در این قرارگاه فعال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: نوروز امسال شاهد رشد ورود زائران خواهیم بود و بر همین اساس آمار اسکان زائران را از ۶۰۰ هزار نفر شب به ۶۵۰ هزار نفر شب رسانده ایم.