اهواز- ایرنا - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به اجرای طرح بیمه تامین اجتماعی تولید کنندگان صنایع دستی در خوزستان بیان کرد: در سال جاری ۳۰۶ هنرمند و صنعتگر صنایع دستی برای بهره مندی ازپوشش بیمه تامین اجتماعی در این طرح ثبت نام کردند.

به گزارش ایرنا شکراله قاسمی روز چهارشنبه درگفت‌و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در راستای حمایت از صنعتگران همچنین ۵۹۰ نفر واجد شرایط جهت استفاده از خدمات صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر به وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی معرفی شدند.

وی ادامه داد: متقاضیان بیمه تامین اجتماعی باید دارای پروانه تولید انفرادی در صنایع دستی و گواهی‌نامه مهارت فنی‌حرفه‌ای در همان رشته باشند و سن قابل پذیرش برای متقاضیان بیمه تامین اجتماعی زیر ۵۰سال از جمله شرایط مورد نیاز برای برقراری بیمه صنعتگران و هنرمندان است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: در راستای حمایت از فعالان صنایع دستی ۶۹ میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و ۳۰۰ میلیون ریال از محل تسهیلات مشاغل خانگی به ۳۲۹ صنعتگر در سال جاری اعطا شد.

وی با اشاره به مجوزهای صادر شده برای صنعتگران در خوزستان بیان کرد: در سال جاری برای سه هزار و ۱۰ نفر در بخش تولید انفرادی کارت شناسایی صنعتگری و در بخش تولید کارگاهی نیز ۳۰ پروانه صادر و یا تمدید شده است.

قاسمی اضافه کرد: محصولات صنایع دستی خوزستان به ارزش ۵۷۰ هزار دلار در۶ ماه نخست سال جاری به کشورهای مختلف صادر شده است که مربوط به تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی دررشته‌های کپو، بوریابافی، خراطی و گلیم است که به صورت عمده از خوزستان به مقصد کشورهای همسایه بوده است.

وی اظهار کرد: با توجه به این که در خوزستان پنج شهر ملی صنایع دستی به ثبت رسیده، ظرفیت بالایی در حوزه صادرات محصولات صنایع دستی وجود دارد که باید برای ارتقای جایگاه آن با برنامه‌ریزی در جهت رشد و شکوفایی آن گام برداشت.

قاسمی ادامه داد: در دسترس نبودن و گران شدن مواد اولیه تولیدات ،محدود بودن میزان اعتباردولتی برای بیمه صنعت گران در تامین اجتماعی و همچنین مشکلات متعدد در سامانه صدور مجوزها ازجمله مهم‌ترین مشکلات شاغلان در حوزه صنایع دستی خوزستان است که باید در جهت تسهیل این موانع راه کارهای موثر و مناسبی اندیشیده شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان برگزاری کلاس‌های آموزشی در جهت احیای رشته‌های فراموش شده صنایع دستی را ازجمله اقدامات این معاونت عنوان کرد و گفت: مستندنگاری در قالب کتاب اطلس صنایع دستی در رشته‌های فراموش شده مانند ملحفه بافی، لنگ بافی، نمدمالی و چلنگری و همجنین نمونه‌سازی برای رشته ترکه بافی انجام شده است.

به گزارش ایرنا بیش از۱۰ هزار هنرمند خوزستانی در رشته‌های مختلف صنایع دستی فعالیت دارند و ت‍‍ع‍دد ق‍وم‍‍ی‌ و ف‍ره‍ن‍گ‍‍ی‌ م‍ردم‌خوزستان ش‍ده‌ تا ص‍ن‍‍ای‍‍ع‌ دس‍ت‍‍ی‌ در خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ ‌از ت‍ن‍وع‌ چ‍ش‍م‍گ‍ی‍ری‌ ب‍رخ‍وردار ش‍ود بنابراین اهمیت بازاریابی محصولات صنایع دستی استان موضوع مهمی است که بیشتر باید به آن پرداخته شود.