کاشان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه) افزون بر ۱۴ هزار اصله درخت در این شهرستان توزیع و کاشته شده است.

به گزارش ایرنا، مجید خداپرستان روز پنجشنبه درحاشیه کاشت درخت در محل تصفیه خانه فاضلاب اردستان به مناسب هفته منابع طبیعی افزود: درختان مثمر و غیرمثمر کاشته شده در اردستان شامل توت، سنجد، زیتون سبز، اقاقیا، سرو، زبان گنجشک و کاج است که بین شهرداری‌های اردستان، زواره و مهاباد، سایر نهادها و کارخانه های دارای پساب و افراد در محل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری توزیع شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به طرح کاشت‌یک میلیارد درخت در کشور و اجرای دستور رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و جلوگیری از ورود ریز گردها،در مجتمع بین راهی آسمان پنج هزار اصله اکالیپتوس در سه هکتار زمین و پنج هزار اصله درخت در چهار هکتار عرصه بیابانی کارخانه کویر مقوا و در مزارع در بخش مرکزی، زواره و مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی زواره، نیز درخت کاشته شده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان بیان کرد: ۱۰۰ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت تاغ از سال ۱۳۵۰ تاکنون در منطقه کویری اردستان کاشته شده و عرصه بیابانی به جنگل تبدیل و نقش مهمی در جلوگیری از توفان شن و گرد و خاک داشته است.

اختصاص ۳۳ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح مهار سیلاب روستای نهوج
خداپرستان در خصوص وضعیت اعتبارسال ۱۴۰۲ گفت: مبلغ ۳۳ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی واستانی برای اجرای طرح مهار سیلاب روستای نهوج در بخش مرکزی اختصاص یافته پیمانکار مشخص و قرار داد بسته شده در فروردین ۱۴۰۳ اجرا می شود.
وی اضافه کرد: مطالعات ۲ حوزه آبخیز داری مشرف به شهر اردستان و حوزه آبخیز روستای کسوج و خرم آباد در بخش مهاباد با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال نیز انجام شده، پیمانکار آن تعیین گردیده، همچنین یک بند خاکی وملاتی و یک بند خاکی جانمایی شده که در صورت تخصیص اعتبار اجرایی می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری اردستان بیان کرد: در راستای مبارزه با آفات امسال مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافت که با همکاری شبکه‌بهداشت ودرمان در زمینه مبارزه با موش صحرایی برای پیشگیری از بروز بیماری سالک در حاشیه تاغزار ها هزینه شده است.
خدا پرستان از فعال شدن شرکت تعاونی مرتع داران خبر داد و افزود: با انتخابات مدیرعامل جدید این شرکت فرآوردهای دامی تهیه و تحویل پیمانکار می شود.

سند دارشدن بیش از یک میلیون هکتار از اراضی ملی
وی در خصوص اجرای طرح کاداستر اظهار کرد: با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک اردستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان دارای سند تک برگی شده، ۸۰ پلاک ثبتی فاقد اجرای قانون تعیین تکلیف شده، ۴۰ پلاک در حال بررسی و تعیین تکلیف است.

کشف بیش از یک تن چوب تاغ قاچاق و ۴۰۰ کیلوگرم‌ زغال
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان از کشف و ضبط یک تن و ۴۳۵ کیلوگرم چوب درخت تاغ ۲۰ ساله و ۴۳۰ کیلوگرم زغال خبر داد.
خداپرستان ادامه داد: در این ارتباط هشت پرونده در دادگاه تشکیل و برای متخلفان جریمه در نظر گرفته شده، مجازات عمومی برای آنها توسط دستگاه قضایی تعیین می‌شود.
وی اظهارکرد: با تلاش و همکاری نیروی انتظامی و یگان حفاظت این اداره کار قاچاق چوب در شهرستان کاهش یافته اما به صفر نرسیده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان بیان کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی اردستان حدود ۱۰۰ هزار هکتار تاغ زار در این شهرستان وجود دارد که حفظ و حراست از پوشش‌های گیاهی و به خصوص درختان تاغ که با شرایط شهرستان سازگاری دارد از اهمیت ویژه‌ای برای اداره منابع طبیعی برخوردار است.
خداپرستان با اشاره به اهمیت وجود تاغ از اهالی خواست در حفظ و حراست از این منابع ارزشمند کوشا باشند و در صورت مشاهده تخلف آن را فوری گزارش کنند.
وی اضافه کرد:برای اصلاح، احیا و بهره برداری بهتر از مراتع آنغوزه امسال ۹۰ هکتاراز مراتع روستای فسخود در بخش مرکزی بذر پاشی شده است.
شهرستان اردستان بابیش از ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده، ۹۴ هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ، ۸۷۰ هزار هکتار مرتع و ۲ زیستگاه حیات وحش (منطقه حفاظت شده کهیاز با ۹۲ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع خارو با ۱۰۲ هزار هکتار وسعت) دارد.