مهدی دوستی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح احداث پسکرانه صنعتی و بندرگاه جدید لنگه به عنوان بزرگترین بندر غرب هرمزگان با قابلیتها و ظرفیتهای متناسب با موقعیت جغرافیایی منطقه، پیش از این مورد بررسی قرار گرفته است.
وی بیان کرد: در این بندر جدید (بندر نسل سه شهرستان بندرلنگه) آمادگی سرمایهگذاری و کار مشترک با شرکتهای فولادی هستیم؛ تا تولید در این بندر و نزدیکترین نقطه به مبادی صادرات و واردات شکل بگیرد.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، باتوجه به اینکه در مجموع ۱۰ هزار میلیارد ریال بودجه برای توسعه ریلی استان از جمله احداث بنادر نسل سه اختصاص یافته است، اظهار کرد: باید طراحی این بندر به گونهای باشد که بتوان از مزیت نسبی منطقه به خوبی استفاده کرد و بتوان در کنار بندرگاه از ظرفیت حوزه صنعتی نیز بهره برد.
دوستی با تاکید بر لزوم تعریف پسکرانه مناسب برای گسترش این بندر در آینده بیان کرد: این بندرگاه در قالب یک کلان پروژه تعریف شده است که بتواند باتوجه به فاصله نزدیک با بنادر کشورهای حاشیه خلیجفارس با استفاده از مزیتهای نسبی سرزمینی، تحقق منافع ملی ما را افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، جانمایی اولیه بندر جدید لنگه در فاصله ۳۵ کیلومتری غرب بندر فعلی لنگه و در زمینی به وسعت ۷۰۰ هکتار درنظر گرفته شده است.
شهریورماه پارسال نیز مهدی دوستی استاندار هرمزگان در آیین بهرهبرداری از طرحهای بندری هفته دولت در بندرلنگه، گفت: با توجه به محدود بودن پسکرانه بندر فعلی بندرلنگه، بندر دیگری در منتهی الیه غربی بندرلنگه جانمایی شده که حدود ۲۰ کیلومتر از شهر فاصله دارد.
بندر جدید در شهر لنگه به دلیل محدودیت پسکرانه دچار مشکلاتی است و این درحالی بوده که متقاضی بینالمللی، متقاضی ترانزیت و استفاده در حجم انبوه برای آن وجود دارد؛ اما بندر محدود شده و با این حال رشد ۴۷۰ درصدی در صادرات در زمینه کانتینرهای یخچالی داشته است و نیز ۱۲۵ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته از این بندر منتقل شده که بیشتر آنها ترانزیت بوده است.