موسسه توانبخشی ولیعصر (ع) حامی کودکان دارای معلولیت های ذهنی و جسمی با حمایت های پدرانه و بی دریغ مرحوم آیت الله امامی کاشانی با اهداف خیرخواهانه و خداپسندانه فعالیت گسترده خود را در سطح کشور انجام می دهد.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت الله امامی کاشانی با تاسیس موسسه توانبخشی ولیعصر(عج) در سال ۱۳۷۱ و حمایت از کودکان، نوجوانان و جوانان دارای معلولیت، برای آنها همچون پدری مهربان بوده و برایشان امکانات و تسهیلات بی شماری را فراهم کرده است.

ایشان در زمان حیاتشان تمایلی به رسانه ای شدن خدماتشان در حوزه توانبخشی نداشتند و همیشه می فرمودند که با خدا معامله کرده اند. مراسم ختم آن عالم ربانی، فرصتی برای قدردانی و شناسایی و معرفی خدمات ایشان بود. بر همین اساس جمع کوچکی از هزاران فرزند خانواده بزرگ مؤسسه توانبخشی ولیعصر(عج) و والدینشان به رسم قدردانی در این مراسم حضور یافته و یاد و خاطره امین مهربان موسسه را گرامی داشتند.

همه آنها انگار در مکانی دیگر حضور داشتند و با قطرات اشک و غم و اندوه شان، در سوگ پدر از دست داده شان، عزاداری کردند.

تک تک آنها از خوبی ها و لطفی که حضرت آیت الله امامی کاشانی با تاسیس موسسه توانبخشی به این گروه کرده بود سخن می گفتند در حالیکه در کلامشان بغضی نهفته بود.

پدر یکی از این کودکان گفت: حدود دو سال است که از خدمات این موسسه بهره می گیرند و رشد بسیار موثر و مطلوبی در روند کار و درمان فرزندش به چشم می خورد.

وی افزود: حرفه ای بودن کادر این موسسه توانبخشی سبب شده تا بهبود فرزندش روند مثبت و موثری را سپری کند و دعای تک تک این افراد بدرقه روح آن عالم فقید خواهد بود.

مادر دیگری که از دو فرزند معلولش سخن می گفت، اظهار داشت: دوره آشنایی او از یک سالگی فرزندانش آغاز شد و امروز هر دو فرزند معلول او ۲۴ ساله هستند.

وی خاطر نشان کرد: این مرکز خانه دوم فرزندان او بود و می توانستند از خدمات و فعالیت های حرفه ای آن بهره مند شوند.

این مادر اذعان داشت: امروز فرزندان او می توانند هم صحبت کنند و هم حرکت داشته و راه بروند در حالیکه ابتدای حضورشان قادر به تلکم و حرکت نبودند.

پدر یکی از این فرزندان موسسه توانبخشی ولیعصر (ع) گفت: فرزندش از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ تحت پوشش این موسسه بوده و از خدمات کلینیکی مرکز جامع توانبخشی نوید عصر بهره گرفته اند.

وی ادامه داد: در اثر کارهای درمانی که بر روی فرزندش از سوی این موسسه انجام شده امروز او می تواند در مدرسه تحصیل کند و درس بخواند.

سه دهه سابقه فعالیت موسسه توانبخشی ولیعصر (عج)

رییس واحد روابط عمومی موسسه توانبخشی ولیعصر (عج) اظهار داشت: این موسسه بیش از سه دهه افتخار خدمت به کودکان، نوجوانان و جوانان با نیازهای ویژه را دارد.

فاطمه کندی خاطر نشان کرد: فعالیتهای موسسه گستره وسیعی را شامل می شود و اختلالات تحت پوشش موسسه بسیار متنوع است.

خدمات موسسه در بخش آموزش، توانبخشی و درمان در قالب مراکز توانبخشی وابسته ارائه می شود.

وی افزود: در حال حاضر مراکز وابسته به موسسه عبارتند از:, مرکز توانبخشی نگارعصر(کاشان)، مرکز توانبخشی نگین عصر(مشهد)، مرکز توانبخشی فروغ عصر(شیراز) مرکز توانبخشی نویدعصر(تهران)، مرکزتوانبخشی و حرفه آموزی ارمغان عصر (تهران) و مرکز توانبخشی و تحت حاد عصرامید (تهران).

وی عنوان کرد: مرکز عصر امید، مجتمع توانبخشی ۱۶طبقه است که بسیاری از ویژگیهای آن از جمله بیمارستان تحت حاد، استخرهای آب درمانی، سالنهای ورزشی، بخشهای مجهز توانبخشی ویژه کودکان با نیازهای ویژه، در خاورمیانه بی نظیر است. قرار بود در همین روزهای اواخر اسفندماه، این مرکز به دست مبارک حضرت آیت الله امامی کاشانی افتتاح گردد که مصیبت از دست رفتن ایشان حسرت این اتفاق را تا ابد بر دل داغدار خانواده بزرگ موسسه توانبخشی ولیعصر (عج)، گذاشت.

موسسه همچنین بیمارستان توانبخشی ۱۵۰ تخت خوابی ویژه کودکان را در شیراز در دست احداث دارد.

کندی با تاکید بر اینکه آموزش خانواده در راس کارهای این مراکز بوده است، گفت:انتشار کتب و فیلمهای آموزشی اصول مراقبت از کودکان دارای معلولیت جسمی و برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه والدین و مراقبین کودکان از اقدامات موسسه در این زمینه بوده است.

انتشار بسته جامع آموزشی توانبخشی ویژه کودکان کم توان ذهنی کمتر از ۱۵ سال که در حال حاضر در کلیه مراکز توانبخشی روزانه سطح کشور مورد استفاده قرار می گیرد و رویکردی نوین در انسجام آموزش این گروه از کودکان بوده است، از دیگر اقدامات موسسه توانبخشی ولیعصر(عج) بوده است. سالانه حدودا ۸۲ هزار جلسه ارائه خدمت در مراکز وابسته به موسسه ارایه می گردد.

موسسه توانبخشی ولیعصر به منظور توسعه گستره خدمت رسانی و بهره مندی کودکان بیشتر از خدمات با کیفیت موسسه، اقدام به طراحی، برنامه ریزی و اجرای طرحهای حمایتی نموده است.

در طرح راهی به آسمان که تا به حال در بیش از ۱۰ استان اجرا شده و بیش از ۴۰۰۰ کودک تحت پوشش خدمات رایگان آن قرار گرفته اند برای اولین بار تجویز وسایل کمک توانبخشی به کودکان دارای معلولیت جسمی ۳تا۱۴ سال انجام شده است. در قالب این بسته حمایتی بر اساس نیازسنجی کودکان در زمینه وسایل کمک توانبخشی، خدمات دندانپزشکی، خدمات ارتوپد فنی، اقلام بهداشتی و ... به این عزیزان ارائه خدمت می گردد. در قالب خدمات طرح راهی به آسمان، دستها و پاهای بسیاری به حرکت درآمده، کودکان بسیاری از کنج عزلت رهایی یافته و امید به زندگی هزاران کودک بازگشته است.

در طرح پی کی یو، چندین سال است که موسسه به صورت رایگان اقدام به تامین مواد غذایی رژیمی کودکان مبتلا به بیماری متابولیک فنیل کتونوری (پی کی یو) نموده است. در این طرح بیش از ۵۰۰ کودک در ۱۳ استان کشور تحت پوشش می باشند.

طرح ورزش همگانی ویژه افراد کم توان ذهنی ۸ تا ۲۵ سال از ده سال پیش به همت موسسه توانبخشی ولیعصر (عج) برای اولین بار در سطح کشور آغاز شده است و به حمدالهی بیش از ۱۰۰۰ نفر در بیش از ۱۰ شهر از خدمات این طرح به صورت رایگان بهره مند می گردند.

از آنجایی که زمینه سازی حضور کودکان در اجتماع و افزایش اعتماد به نفس این عزیزان همواره مورد توجه موسسه بوده است لذا برگزاری اردوهای تفریحی، آموزشی، زیارتی و برگزاری جشنها و برنامه های مناسبتی همواره مورد توجه موسسه بوده است.

شعار موسسه همواره این بوده است که هیچ کودکی به خاطر مسایل مالی از خدمات محروم نخواهد شد، لذا موسسه در قالب خدمات مددکاری همواره حامی خانواده های کم بضاعت در روند توانبخشی فرزندشان بوده است.

اقدامات خیرخواهانه موردی از جمله تجهیز مراکز شبانه روزی، حمایت از خانواده ها در تأمین هزینه های دندانپزشکی کودکانشان و ... از دیگر خدمات موسسه است.

ارتباط با مراکز معتبر علمی بین المللی، برگزاری کارگاههای آموزشی، ارایه رویکردهای نوین در توانبخشی با اعزام کارشناس و اعطای بورسیه تحصیلی نیز از خدمات موسسه در راستای ارتقای کیفیت خدمات توانبخشی است.

رویکرد آموزش نمونشی، رویکرد بوبت، رویکردهای آموزشی در حوزه اتیسم و ... از جمله خدماتی است که برای اولین بار توسط موسسه توانبخشی ولیعصر (عج) ارایه شده است.

این حجم از خدمات منحصربه‌فرد و ارزنده تماما حاصل نیت خداپسندانه و تلاشهای بی شائبه امین عزیز و مهربان موسسه مرحوم حضرت آیت‌الله امامی کاشانی بوده است که در فقدان ایشان هزاران فرزند این موسسه همچون یتیمانی هستند که پدر دلسوز خود را از دست داده اند و چشم انتظار مهربانی ایشان هستند. از خداوند برای خانواده بزرگ موسسه توانبخشی ولیعصر (عج) صبر جزیل آرزومندیم.

آیت الله محمد امامی کاشانی متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۰ بودند. ایشان امین مؤسسه توانبخشی ولیعصر(عج)، ریاست مدرسه عالی شهید مطهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران بودند.

آیت‌الله محمد امامی کاشانی ۱۲ اسفندماه سال جاری به علت ایست قلبی به دیار باقی شتافت.

مراسم ختم حضرت آیت الله محمد امامی کاشانی در مدرسه مطهری با حضور رییس جمهور، رییس قوه قضاییه و تمامی مسئولان کشوری و لشکری و خیل عظیمی از خانواده بزرگ مؤسسه توانبخشی ولیعصر (عج) برگزار شد.