زاهدان- ایرنا- معاون آب وخاک وزارت جهادکشاورزی گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های دراز مدت این وزارتخانه با همکاری وزارت نیرو انجام مطالعه جامع برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی ناشی از بارندگی‌های رگباری در سیستان و بلوچستان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا صفدر نیازی شهرکی روز یکشنبه در حاشیه جلسه ستاد مدیرین بحران سیستان و بلوچستان در چابهار افزود: به دستوروزیر جهاد کشاورزی از روز چهارشنبه در این استان حضور یافتیم و با بررسی وضعیت نقاط سیل زده در شهرستان‌های مختلف نظیر دشتیاری،چابهار، نیکشهر و قصرقند برای جبران خسارت سیل به بخش کشاورزی این خطه که بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال برآورد شده برنامه هایی در سه قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: در این راستا در گام نخست در قالب برنامه کوتاه مدت ترمیم سریع بیش از ۱۵۰ رشته قنات، کانال‌ها و چاه‌ها به عنوان مهمترین منبع آبی بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در دستورکار قرار دارد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از مهمترین منابع تامین آب در سیستان و بلوچستان هوتک است، گفت: با توجه به اینکه هوتک ها سازه های بسیار ارزان قیمت و بهترین منابع آب به دلیل نفوذ ناپذیری و تبخیر کم آب هستند این وزارتخانه در نظر دارد حدود ۲۰۰ هوتک را با کار کارشناسی و مشاوره‌ای در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز احداث کند.
وی تاکید کرد: همچنین با توجه به اینکه در جنوب سیستان و بلوچستان بین هر ۲ تا چهار سال یکبار شاهد بارش های سنگینی هستیم و از سوی دیگر به دلیل تغییر اقلیم از این پس بارش‌های شدید و سیل آسا در این خطه رخ خواهد داد باید برای این گونه بارش ها آماده بود و بتوان آن را مهار کرد.
نیازی شهرکی ادامه داد: در این راستا برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی تمام استان های کشور مورد بررسی قرار گرفته و در این زمینه برای سه استان شمالی کشور طرح مطالعاتی تهیه و در مرحله اجرایی با کشور چین قرار دارد و برای استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز با توجه به شرایط آب و خاک منطقه هنوز طرحی تهیه نشده است.
وی افزود: بدین منظور به دنبال مطالعه طرح جامع برای استان های ذکر شده هستیم تا با همکاری سایر وزارتخانه نظیر نیرو این طرح همه چه سریعتر با تامین منابع اجرایی شود.