قصرشیرین- ایرنا- وجود سگ‌های ولگرد در قصرشیرین به یک چالشی جدی در سال‌های اخیر تبدیل شده که علاوه بر مخاطرات و آسیب‌هایی برای بهداشت، امنیت و نظم شهری، پرسه زدن و جولان این سگ‌ها در خیابان‌ها، معابر و پارک‌ها باعث رعب و وحشت شهروندان و به خصوص زنان و کودکان شده و جمع‌آوری این حیوانات بی‌صاحب یکی از مهمترین مطالبات مردم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گله سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب شبها متشکل از ۲ و گاهی تا ۱۰ قلاده در خیابان ها، معابر، میادین و پارک های شهر حرکت کرده و صحنه ای ترسناک برای شهروندان ایجاد می کنند به خصوص اوایل صبح دانش آموزان ابتدایی برای رفتن به مدرسه با دلهره خانه را ترک می کنند و با غروب آفتاب نیز صدای ناهنجار سگ های بی صاحب آرامش مردم را برهم زده است.

سگ گزیدگی، شیوع بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش این نوع بیماری ها در جمعیت دامی و انتقال بسیاری از بیماری ها از سگ به انسان است که از جمله این بیماری ها می توان هاری (تخریب و آسیب رساندن به سیستم اعصاب) و کیست هیداتیک (بروز ناراحتی های کبدی) را نام برد.

بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی، جمع آوری حیوانات بدون صاحب و دفع حیوانات مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری ها است از این رو شهروندان قصرشیرینی از شهرداری می خواهند این معضل و چالش را تا جمع آوری کامل سگ های ولگرد پیگیری کند.

شهردار قصرشیرین روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اشاره به جمع آوری سگ های بی صاحب و ولگرد در قصرشیرین توسط شهرداری، افزود: طرح جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب با هدف پیشگیری از حوادث حیوان گزیدگی و رفع مشکلات زیست محیطی در این شهر در تمام ایام سال در دستور کار شهرداری قرار دارد.

صابر حیدری گفت: همزمان با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و ورود مسافران و گردشگران طرح زنده‌گیری سگ‌های بی‌صاحب با فعالیت ۲ گروه و با همکاری بخش خصوصی نیز در دستور کار قرار گرفته و با جدیت ادامه دارد.

وی اظهار کرد: فعالیت این گروه ها زنده گیری سگ ها و انتقال به سایت نگهداری سگ های بی صاحب در مرکز استان است که از ابتدای امسال تا کنون ۳۰۰ قلاده سگ بی‌صاحب از سطح شهر جمع‌آوری و به سایت سگ های بی‌صاحب منتقل شده است.

شهردار قصرشیرین گفت: یک معضل قصرشیرین در رابطه با سگ های بی صاحب این است که سگ های بی صاحب از سایر نقاط استان توسط عده ای در اطراف مرز خسروی و اطراف حاشیه قصرشیرین رها می شوند که از شهروندان می خواهیم در صورت مشاهده چنین افرادی با شماره ۱۲۵ آتش نشانی تماس گرفته تا پیگیری شود.

حیدری ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون هیچ شکایتی از شهرداری در خصوص سگ گزیدگی گزارش نشده است و در روستاها نیز دهیاری و بخشداری متولی جمع آوری سگ های بی صاحب است.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد.