بجنورد- ایرنا- رییس جهاد کشاورزی شهرستان شیروان گفت: کشت بهاره چغندرقند در ۶۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغاز و تا خردادماه سال آینده ادامه دارد.

محمد صادق رضاقلی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: تاکنون ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت چغندر اختصاص یافته و مابقی نیز تا پایان خردادماه سال آینده کشت می شود..

وی خاطرنشان کرد: زمان برداشت این محصول در شیروان، سالانه ۲۰ مهرماه آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان شیروان گفت: سال گذشته سطح ابلاغی این محصول ۶۴۰ هکتار بود که با توجه به کاهش بارندگی ها، ۶۰۵ هکتار محصول چغندرقند کشت شد.

رضاقلی زاده با بیان اینکه سال های گذشته ۳۵ هزار تن چغندرقند بهاره از اراضی شهرستان برداشت می شد اضافه کرد: به خاطر کاهش بارندگی ها، سال گذشته ۳۰ هزار و ۵۰ تن محصول از اراضی کشاورزی شیروان برداشت شد.

وی میزان چغندرقند تحویلی به کارخانه قند شیروان در سال گذشته را ۲۳ هزار تن عنوان کرد و افزود: همچنین میانگین عیار این محصول در سال گذشته ۱۷.۵ درصد و افت آن هم چهار درصد بوده است.

به گزارش ایرنا، ۳۴ درصد از کشتزارهای چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است و ۷۵۰ کشاورز و بهره بردار شیروان در کاشت، داشت و برداشت محصول چغندر قند فعالیت دارند و کارخانه قند این شهرستان با ۶۵۰ نفر اشتغال سهم بسزایی در رونق کشاورزی منطقه دارد.

خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه نهم و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.

کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی آن تبدیل چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.