اراک - ایرنا - رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی گفت: جمهوری اسلامی ایران سال آینده برای نخستین‌بار در مسابقات المپیک زمستانی آسیا به صورت کاروانی شرکت می‌کند.

به گزارش ایرنا، عباس نظریان روز دوشنبه در حاشیه نشست مجمع انتخاباتی هیات اسکی و ورزش‌های زمستانی استان مرکزی در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: مسابقات المپیک زمستانی آسیا پس از هشت سال توقف برگزار می‌شود و جمهوری اسلامی ایران تاکنون در این مسابقات در رشته اسکی و با تعداد چند ورزشکار حضور پیدا می‌کرد، اما برای نخستین‌بار با کاروان ۱۰۰ نفر در بخش‌های مختلف حاضر می‌شود.

وی بیان کرد: این مسابقات در هاربین چین برگزار می‌شود و برای کشور از اهیمت بالایی برخوردار است و نیازمند حمایت، برنامه‌ریزی و برگزاری اردوهای فراوآن است تا دستاوردهای خوبی کسب شود.

رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی ادامه داد: اسکی و ورزش‌های زمستانی کشور سال خوبی را گذراند، با مدال شروع کرد و با مدال به اتمام رسید.

نظریان اظهار کرد: دختران آیس هاکی ایران در مسابقات آسیا نایب قهرمان شدند و مدال نقره به دست آوردند و در روزهای پایانی سال نیز چند اتفاق خوب برای این رشته در کشور رخ داد، در بخش جوانان آسیا یک مدال برنز در بخش دختران و یک مدال برنز در بخش پسران کسب شد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران امسال برای نخستین‌بار در مسابقات قهرمانی چمن حضور یافت و در مسابقات المپیک جوانان در کره جنوبی نیز نتایج بهتری نسبت به سه دوره قبل به دست آورد.

رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی اضافه کرد: اگر ظرفیت زیرساختی برف و اقلیم خوب داشته باشیم، ورزشکاران ایران ماننند آسیا که اتفاقات خوبی رقم زدند، می‌توانند رتبه‌های خوبی در ورزش زمستانی رقم بزنند.

نظریان گفت: جمهوری اسلامی برای نخستین بار در المپیک ناشنوایان بعد از ۲۰ دوره تشکیل، در ترکیه حاضر شد و امیر علی زاده ورزشکار اعزامی هنوز در این کشور است و نتایج خوبی را کسب کرد.

وی تصریح کرد: این ورزشکار در چهار ماده شرکت کرد که نتایج در هر ماده بهتر از ماده قبلی به دست آمد و از هفتم به ششم، پنجم و چهارم رسید و این اتفاق خوبی بود.

رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی افزود: اگر به این ورزشکار فضای زمانی، تجهیزاتی و تمرینی بیشتری داده می‌شد، شاید می‌توانست سکوی المپیک را داشته باشد.

نظریان عنوان کرد: مسابقات قهرمان کشوری و دوره‌های آموزشی مربیگری امسال در بخش‌های مختلف برگزار شد.

وی یادآور شد: تنها یک پیست آیس هاکی در کشور وجود دارد و امسال این پیست در ۱۱۰ شب، شاهد برگزاری مسابقه بود.

رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی ادامه داد: چهار هزار نفر به صورت سازمان در رشته‌های اسکی و ورزش‌های زمستانی کشور فعالیت دارند.

نظریان گفت: ورزش‌های زمستانی حدود سه سال است که در کشور آغاز شده و با استقبال خوبی همراه است و ۲ هزار نفر از سازمان یافتگان این فدراسیون در این بخش است.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی ورزش کرلینگ جزو نوآوری‌های فدراسیون است که امسال شروع به کار کرده است.

رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی ادامه داد: چند رویداد مهم سال آتی در پیش رو است که یکی از آنها مسابقات آسیایی رول اسکی و مسابقات داخل سالن آسیا در تایلند است که امید است مدال‌های زیادی کسب شود.

نظریان گفت: مسابقات قهرمانی اسکی صحرانوردی دنیا در نروژ از دیگر رویدادهای پیش‌رو است و اردوهای ملی در بخش‌های مختلف، پس از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

وی در خصوص وضعیت اسکی و ورزش‌های زمستانی استان مرکزی توضیح داد: با شرایط موجود انتظارات زیادی از این استان وجود ندارد، اگرچه استان مرکزی ثروت خوبی از لحاظ منابع انسانی، ورزشکاران و علاقمندان به این رشته دارد.

رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی اضافه کرد: اگر ورزشکاران این استان مورد حمایت بیشتری قرار گیرند به طور قطع، افتخار آفرینی‌های زیادی دارند.

نظریان اظهار کرد: بسیاری از ورزشکاران این استان در پیست‌ استان‌های اطراف تمرین می‌کنند و در رول اسکی دسترسی‌ها بیشتر است و ورزشکاران می‌توانند در ۱۲ ماه فعالیت داشته باشند و نیازی به سفر بین استانی نیست.

وی با بیان اینکه، در بحث ورزش برفی اقلیم مطرح است و استان مرکزی استانی برفگیری نیست، عنوان کرد: پیست شازند پیست بدی نیست اما اسکی وابسته به تجهیزات از جمله بالابر تله، تله‌سیژ، تله‌کابین، برف کوب و برف‌ساز است که بسیار هزینه‌بر است و نمی‌توان این تجهیزات را از اداره‌کل انتظار داشت.

رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی ادامه داد: استان مرکزی، استانی صنعتی است که قابلیت تولید ماشین‌آلات زیادی دارد و شاید بتواند برف کوب تولید کند و در اختیار کشور قرار دهد تا نیازی نباشد فدراسیون برای خرید یک دستگاه برف کوب ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه کند.

وی در خصوص بی‌نتیجه ماندن مجمع انتخابی رئیس هیات اسکی و ورزش‌های زمستانی استان مرکزی هم گفت: این مجمع امروز (دوشنبه) یک کاندید داشت و انتظار است نامزدها با توجه به اینکه به صورت داوطلبانه حضور پیدا می‌کنند، با برنامه وارد شوند و آورده خود را معرفی کنند.

رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی اضافه کرد: آورده تنها بحث اقتصادی نیست و اگر فردی با برنامه جامع و کامل در مجامع حضور یابد، به طور قطع از سوی اداره‌کل و فدراسیون حمایت می‌شود.

ناظری اظهار کرد: نامزد مجمع انتخاباتی استان مرکزی توجیه حضور در مجمع را باید و شاید نداشت و نتوانست برنامه خود را ارایه دهد.

وی گفت: حاضرین منتظر ارایه و شنیدن برنامه نامزد بودند اما کاندید بیشتر به دنبال آن بود که کار را با اداره‌کل پیش ببرد.

رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی افزود: هیات اسکی و ورزش‌های زمستانی استان مرکزی باید با سرپرست اداره شود تا در فرصت مناسب دیگری، مجمع مجدد برگزار شود.

مجمع هیات اسکی استان مرکزی امروز (دوشنبه) با حضور رئیس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی در اراک برگزار شد اما به دلیل برخی حاشیه‌ها بی‌نتیجه ماند.