یکی از راههایی که میتوان پی برد کدام اخبار و مطالب منتشر شده در رسانهها، بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته «تعداد بازدید و نظرها» است. در واقع این آمارها بیانگر دقتنظر مردم به تحولاتی است که با پیرامون زندگی و جامعه آنها مرتبط بوده یا حس کنجکاویشان را برانگیخته است تا موضوع را پیگیری کنند.
بررسی آماری گزارشها و مطالب منتشر شده اداره کل پژوهش از ابتدای امسال تا ۲۰ اسفندماه نشان میدهد موضوعهای مختلفی همچون وضعیت دانشآموزان، کنکور، جنگ غزه و خشکسالی مورد توجه قرار گرفته و در صدر مطالب پربازدید قرار گرفتهاند.
۱۰ مطلب پربازدید پژوهش ایرنا از ابتدای امسال تا ۲۰ اسفند به این شرح است:
۱. حال دانش آموزان خوب نیست؛ نسل آینده را دریابیم
۲_ چند میگیری کنکور بدی؟ نرخ توافقی ۲۰ تا ۴۰ میلیون!
۳_ یاسمین مقبلی کیست و در فضا چه میکند؟
۴_ سوخو-۳۵ به ایران رسید؟
۵_ شایعات درباره رهبران حماس: از جت شخصی تا گوسفندفروشی!
۶_ «بارورسازی ابرها»، چاره خشکسالی و آلودگی؟
۷_ پهلویها با هیرمند چه کردند؟
۸_ واقعیت مهاجرت ساکنان روستایی در استان ایلام به استرالیا چیست؟
۹_ اقتصاد تریاک و مقایسه دو طالبان
۱۰_ تصویر افغانستان و افغانستانی در توئیتر فارسی، قبل و بعد از حضور طالبان
نظرهای مردم در زیر مطالب منتشر شده نیز به خوبی گویای آن است که کدام موضوعها مورد توجه مخاطبان بوده و باعث شده آنها، ضمن نقد مطالب منتشر شده و ابراز موافقت یا مخالفت، دیدگاههایشان را به اشتراک بگذارند.
۱۰ مطلب پژوهش ایرنا که از ابتدای امسال تا ۲۰ اسفندماه، بیشترین نظرها را به خود اختصاص داده، به این شرح است:
۱_ مساله مهاجران افغانستانی در ایران؛ چاره کار اخراج است یا ساماندهی؟
۲_ شایعات درباره رهبران حماس: از جت شخصی تا گوسفندفروشی!
۳_ چالشهای مهاجران افغان در ایران؛ میزبان بیشتر آسیب میبیند یا مهمان؟
۴_ مگر ایران جزو ۱۰ کشور برتر اقتصادی است که یکی از ۵ کشور مهاجرپذیر باشد؟
۵_ یاسمین مقبلی کیست و در فضا چه میکند؟
۶_ بسیاری از افغانستانیها برای تحصیل دخترانشان به ایران میآیند
۷_ خواستههای مخاطبان ایرنا در مورد مهاجران افغان
۸_ باید هزینه زیست مهاجران افغانستانی مجاز و غیرمجاز در کشور متفاوت باشد
۹_ حال دانش آموزان خوب نیست؛ نسل آینده را دریابیم
۱۰_ کارشناسان علوم اجتماعی: افزایش تعداد مهاجران افغانستانی پس از ۱۴۰۰، یک حقیقت است
نگاه مجموعه اداره کل پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا در تولید محتوا، «توجه ویژه به مسائل و چالشهای روز کشور» است و در این زمینه تلاش شده با نگاهی عمقی به مسایل و تحولات مختلف، از همه ابزارهای رسانهای برای تحقق این هدف استفاده شود. بنابراین اداره کل پژوهش بخشهای مختلفی همچون «پرونده ویژه، دادهکاوی، راستی آزمایی، پژوهش خوان و ... را در زیرمجموعه خود ایجاد کرده تا تصویر روشنتری از تحولات، در پیش روی مخاطبان ارائه دهد.
مجموعه فعالیتهای انجام شده در هر کدام از بخشهای اداره کل پژوهش از ابتدای امسال تا ۲۰ اسفندماه را میتوان در جدول زیر مشاهده کرد: