تهران - ایرنا - سرپرست گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت درباره آسیب‌های ناشی از مواد محترقه در مراسم چهارشنبه سوری هشدار داد و اظهار امیدواری کرد تا هموطنان با رعایت اصول ایمنی چهارشنبه‌سوری را به چهارشنبه‌سوزی تبدیل نکنند.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، مهندس اکرم طالبی با اشاره به حوادث ناگوار مراسم چهارشنبه سوری گفت: به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی هر ساله در آخرین سه شنبه سال شاهد مصدومیت و مرگ برخی از هموطنان عزیزمان هستیم.

سرپرست گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت با اشاره به نقش بسیار مهم خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری تاکید کرد: والدین در این ایام فرزندان خود را تنها نگذارند وآنها را از خطرات احتمالی استفاده از مواد محترقه و منفجره آگاه کنند.

مهندس علیرضا ابراهیمی حریری رییس گروه سلامت کار معاونت بهداشت نیز با اشاره به طبیعت ماجراجوی نوجوانان و جوانان گفت: علی‌رغم تمام هشدارها هر ساله شاهد استفاده از مواد محترقه و منفجره در چهارشنبه‌سوری هستیم که علاوه بر ایجاد صدای گوشخراش و آزاردهنده موجب صدمات جبران‌ناپذیر حتی در تماشاگران هستیم.

وی با توجه به تنوع مواد محترقه گفت: بسیاری از این مواد به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شوند و فرمولاسیون و نکات ایمنی مربوط به کاربرد آنها در دسترس نیست. بنابراین شهروندان باید به نکات ایمنی که می تواند خطر بروز حوادث را کاهش ‌دهد توجه کرده و به هیچ عنوان این مواد را از دسـت فروش‌ها تهیه نکنند.

ابراهیمی حریری با اشاره به خطرات ساخت مواد محترقه در مکان‌هایی مانند منزل گفت: هرگز از مواد محترقه دست ساز مانند اکلیل سرنج، کلرات زرنیخ و.... استفاده نکنید، این مواد به شدت با هم واکنش داده و در اثر ضربه مختصر به راحتی منفجر و حتی باعث تخریب اماکن، معلولیت و مرگ می‌شوند.


مراقب تبلیغات فریبنده فضای مجازی باشید

رییس گروه سلامت کار معاونت بهداشت به والدین هشدار داد: مراقب تبلیغات فریبنده فضای مجازی باشید چون معمولا نوجوانان و جوانان را ترغیب به ساخت مواد محترقه‌ای می‌کنند که علاوه بر خطرات ایمنی، باعث تولید مواد سمی می‌شود که برای افراد دارای بیماری‌های تنفسی مانند آسم بسیار خطرناک است.

وی با یادآوری خطرات ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه از مردم خواست تا حد امکان برای تماشای آتش بازی دور هم جمع نشوند زیرا ترکش بسیاری از مواد محترقه پس از انفجار ممکن است باعث آسیب‌ و صدمات جبران ناپذیر شود.

ابراهیمی حریری ضمن هشدار درخصوص سوختگی‌های کودکان در مراسم چهارشنبه سوری گفت: نور خیره‌کننده برخی از مواد محترقه باعث ترغیب کودکان به دست زدن به آنها می‌شود. در حالی که دمای درونی برخی از این مواد به بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و باعث سوختگی‌های درجه ۲ و بالاتر می‌شود.

وی تاکید کرد مواد محترقه مانند فشفشه هرگز نباید در نزدیکی صورت فرد قرار داشته باشد.