تهران-ایرنا- «پیتر سیجارتو» وزیر امور خارجه مجارستان امروز (سه‌شنبه) اظهار داشت: بوداپست سفیر ایالات متحده را در اعتراض به اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اینکه «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان به دنبال «دیکتاتوری» است، احضار کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، پیتر سیجارتو در نشستی خبری گفت که این طرز تفکر جو بایدن و دولت دموکراتیک او، روابط دوجانبه ما را سخت می‌کند.

بر اساس این گزارش، ویکتور اوربان به‌طور آشکار از پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای [حضور مجدد در] کاخ سفید حمایت کرده است و دولت وی اغلب با دولت بایدن از جمله بر سر روابط نزدیک مجارستان با روسیه در تضاد بوده است.

نخست‌وزیر مجارستان روز جمعه در فلوریدا با ترامپ ملاقات کرد و او را به عنوان تنها نامزد ریاست‌جمهوری که می‌تواند به جنگ در اوکراین پایان دهد، تحسین کرد.

پس از این دیدار، بایدن در کارزار انتخاباتی خود گفت که اوربان «به صراحت اعلام کرد که فکر نمی‌کند دموکراسی کارساز باشد و به دنبال [برقراری] دیکتاتوری است».

وزیر امور خارجه مجارستان این اظهارات بایدن را دروغ و «توهین بسیار جدی» خواند.

به گزارش ایرنا، دیدار ترامپ با اوربان در روز جمعه با انتقاد سریع رئیس‌جمهوری آمریکا روبه‌رو شد.

گفته می شود دو طرف در این دیدار در مورد طیف وسیعی از موضوع ها از جمله اهمیت مرزهای قوی و امن در دو کشور گفت‌وگو کردند.

اوربان که علاوه بر مقاومت در برابر گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کمک‌های اضافی به اوکراین، به دنبال تبدیل مجارستان به یک «کشور غیرلیبرال» است، به دلیل تلاش‌ها برای تضعیف دموکراسی در مجارستان با انتقادهای گسترده داخلی و خارجی روبه‌رو است. وی همچنین به دلیل روابط نزدیکی که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دارد، زیر تیغ انتقاد مقامات غربی است.

نخست‌وزیر مجارستان اوایل هفته نیز در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی «ام وان» گفت که ترامپ برنامه دقیقی برای پایان دادن به مناقشه اوکراین دارد که «از بسیاری جهات با برنامه‌های مجارستان مطابقت دارد.»