تهران- ایرنا- وزیر خارجه پاراگوئه درحالیکه «بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی» (مرکوسور) به دنبال گسترش روابط تجاری با سایر نقاط جهان هستند، اعلام کرد که این گروه آماده از سرگیری مذاکرات توافق تجارت آزاد با ژاپن در ماه آینده میلادی است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، وزیر خارجه پاراگوئه به روزنامه ژاپن تایمز گفت که پس از یک وقفه هفت ساله، ژاپن و مرکوسور (به عنوان بزرگترین بلوک تجاری آمریکای لاتین) قصد دارند در ماه آینده میلادی مذاکرات را در مورد توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه (FTA) از سر بگیرند.
درحالیکه این گروه به دنبال بازارهای جدید در آسیا هستند و ژاپن نیز در پی تنوع بخشی به مواد غذایی و مواد خام است، روبن رامیرز لسکانو وزیر خارجه پاراگوئه تاکید کرد: کشورهای مرکوسور توافق سیاسی دارند. اکنون زمان انجام این کار فرا رسیده است و ما آماده هستیم تا مذاکرات را از سر بگیریم.

رامیرز در مصاحبه‌ای در توکیو به ژاپن تایمز گفت: این بلوک که در حال حاضر شامل آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه به عنوان اعضای دائم است، مایل به گسترش روابط با کشورهای آسیایی، به ویژه ژاپن است، زیرا به دنبال تقویت تجارت و تعمیق ادغام اقتصادی با شرکایی فراتر از ایالات متحده، اروپا و چین است.

اظهار نظر وزیر خارجه پاراگوئه در حالی است که مذاکرات بلوک تجاری مرکوسور برای دستیابی به توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد هنوز به نتیجه نرسیده است.

رامیرز در جریان سفر این هفته خود به ژاپن همچنین در گفتگویی با نیکی آسیا بر تعهد پاراگوئه برای حفظ روابط با تایوان تاکید کرد درحالیکه برخی از کشورهای آمریکای لاتین به علت نگرانی از آسیب به روابط با چین، روابط با تایپه را قطع کردند.

وی روز دوشنبه به این نشریه گفت که آسونسیون هیچ قصدی برای دنبال کردن کشورهای آمریکای لاتین و سایر کشورها که روابط با تایوان را به نفع چین قطع کردند، ندارد.

رامیرز در اینباره تشریح کرد: ما به دلیل صلح، دموکراسی، آزادی، شرایط حقوق بشر، حاکمیت قانون... اصولی که بسیار مهم هستند، با تایوان تعامل داریم. پاراگوئه بسیار متعهد به سیاست فعلی خود در به رسمیت شناختن تایوان تا زمانی که دولت رئیس جمهور سانتیاگو پنیا کشور را اداره می‌کند، است.