به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بینالملل این سازمان، عزیز منصوری در نشست بررسی کریدور ارس که با حضور سرکنسول ایران در نخجوان، فرماندار جلفا و سایر مسئولان استان آذربایجان شرقی در ارس برگزار شد، اظهار کرد: ما باید از آمادگی لازم برای استقبال از شهروندان نخجوان برخوردار باشیم و با در نظر گرفتن منافع ملی و پیشینه اقتصادی و سیاسی با جمهوری آذربایجان تصویری واقعی و مناسب از جامعه ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه موضوع کریدور و رقابت در ایجاد کانالهای ارتباطی در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است، اضافه کرد: ارس نیز در این رقابت مهم دارای اهمیت ژئوپولیتیکی و سوقالجیشی است و میتواند سهم خود را از این رقابت بینالمللی بگیرد.
تردد کامیون ها به نخجوان تسهیل می شود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس هم در این نشست از ایجاد پسکرانه ۱۶ هکتاری در نزدیکی مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان برای تسهیل تردد کامیونها خبر داد.
مجید کیانی اظهار کرد: ما از اشتراکات متعددی با جمهوری نخجوان برخوردار هستیم و هرگونه تبادلات با همسایه خود را با دید منافع ملی ارزیابی میکنیم.
وی اظهار کرد: منطقه آزاد ارس و نخجوان در محل تقاطع کریدور شرق-غرب قرار دارند و باید از این ظرفیت در جهت توسعه اقتصادی حداکثری استفاده شود.
وی به بازتاب گسترده گفتمان کریدور ارس در سطح ملی و بینالمللی اشاره کرد و تحلیل ظرفیتهای همکاری با جمهوری آذربایجان جهت بهرهبرداری حداکثری از فرصتها را خواستار شد.
صادق نامدار، ناظر گمرکات آذربایجانشرقی نیز از افزایش ورود کامیونهای نخجوان به کشورمان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به عملیات تعمیر گمرک مرزی گوربولاق در سمت ترکیه و استفاده از مرز صدرک در جمهوری نخجوان و ورود به ایران از طریق مرز جلفا، کارهای خدماترسانی در پایانه مرزی جلفا به نحو مطلوب انجام می شود و در صورت تداوم این روند ما بایستی از آمادگی لازم برای پذیرش کامیونهای بیشتر برخوردار باشیم.
به گزارش ایرنا، پایانه مرزی جلفا تنها مرز مشترک زمینی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان است.